Jaren geleden was het niet zo moeilijk om een potentiële klant te informeren dat jouw bedrijf bij hen in de buurt zit. Je kon flyers verspreiden met daarop bedrijfsgegevens en jouw adres. Of je plaatste een advertentie in de lokale krant of in de Gouden Gids en je was klaar. Maar de tijden zijn veranderd!
Focus op zoekmachines
Zoekmachines zijn één van de belangrijkste manieren waarop mensen producten en services in de buurt vinden. In dit digitale tijdperk is het niet altijd zo duidelijk waar jouw bedrijf zich bevindt of wie je bedient. Dit kan een stevige uitdaging zijn voor lokale ondernemers.
Maak lokaal een sterk verhaal
Hoewel er een groeiende lijst is van lokale SEO-tactieken (zoekmachine optimalisatie) die je moet implementeren, is er één tactiek die vaak onopgemerkt blijft: het plaatsen van lokale inhoud. Steek daarom tijd en moeite in het maken van lokale inhoud om bezoekers van de website te wijzen op de plaats waar jouw bedrijf zit, zodat je jouw ideale klanten in de omgeving bereikt.
Handige tips
Het probleem dat we vaak tegenkomen, is dat veel eigenaren van lokale bedrijven zich er niet van bewust zijn hoeveel moeite het kost om inhoud te maken zodat ze hoger scoren in de zoekresultaten van Google in hun omgeving. Of ze realiseren zich dit wel, maar weten gewoon niet waar ze moeten beginnen. Hieronder staan enkele handige tips om jou in de juiste richting te wijzen.
Lokale inhoud maken
Het plaatsen van goed geschreven inhoud is essentieel om gevonden te worden via Google en boven jouw concurrentie uit te stijgen op pagina’s met de zoekresultaten. Hoewel de meerderheid van de inhoud van jouw website algemeen en gericht is op jouw doelgroep en hoe je hun problemen kunt oplossen, is het belangrijk om er ook inhoud in te plaatsen die zich richt op jouw omgeving. Als je dit doet, is het slim rekening te houden met de volgende adviezen.
Toon lokale betrokkenheid
Omarm jouw omgeving buiten de producten die je verkoopt of de diensten die je levert – laat zien dat je betrokken bent en weet wat er in jouw omgeving aan de hand is, of je nu een lokaal sportteam ondersteunt of buurtnieuws en -evenementen bespreekt. Schrijven over gemeenschaps- of lokaal nieuws is een geweldige manier om jouw lokale inhoud op authentieke manieren te mixen.
Toon je lokale successen
Ontwikkel casestudies voor de verschillende plaatsen waar jouw potentiële klanten zich bevinden. Laat zien dat je successen hebt geboekt in de directe omgeving van de mensen die je probeert te bereiken.
Bedien de lokale interesse
Schrijf over lokale dingen waar mensen om geven en schrijf dus niet alleen over waar jij in geïnteresseerd bent. Kortom, schrijf over issues waar jouw doelgroep in geïnteresseerd zou zijn.
Bepaal je doel
Een belangrijk aspect om in gedachten te houden tijdens de ontwikkeling van de inhoud is het doel. Wat wil je bereiken met elk stukje content dat je produceert? Vergeet niet dat als je content wilt inzetten als een hulpmiddel om lokaal verkeer te genereren, je het nuttig en lokaal moet maken.
Houd je lokale content op peil
Vergeet niet om, naast bloggen, ook lokale content op te nemen in de rest van jouw website. Gebruik de namen van jouw plaats en omgeving op alle pagina’s van jouw site. Voeg jouw NAW-gegevens (naam, adres en telefoonnummer) toe aan de kop- of voettekst van jouw site, zodat alle pagina’s deze weergeven. Voeg een Google-kaart toe zodat mensen precies kunnen zien waar jouw bedrijf zit. Meer dan ooit is jouw website de kern van hoe Google jou online indexeert en vindt. Zorg ervoor dat jouw inhoud specifiek is afgestemd op de zoekresultaten waarin je wilt verschijnen.
Praktische tips voor het creëren van lokale content
Link building en zoekwoorden: kwaliteit versus kwantiteit.
Onderzoek naar zoekwoorden is cruciaal als het gaat om lokale SEO. Zorg ervoor dat je lokale zoekwoorden toevoegt aan de tekst die wordt gebruikt om terug te koppelen naar jouw website vanuit plaatsen zoals LinkedIn of in online artikelen op andere websites. Zorg ervoor dat je ook lokale zoekwoorden toevoegt in de interne links op jouw pagina’s. Link building van externe sites is in de loop der jaren veranderd en het gaat nu veel meer om kwaliteit dan om kwantiteit.
On-page-elementen
Zorg ervoor dat je jouw pagina’s en berichten optimaliseert met lokale zoekwoorden in de volgende gebieden:
- Titel tags
- Meta omschrijving
- Tekstuele inhoud
- Ankertekst (linken naar andere inhoud)
- H1-tags (meestal de kop)
- Vetgedrukte en cursieve tags
- URL’s
- Alt-tekst in afbeeldingen
- Gebruik rich snippets
Rich snippets: goed voor je geografische vindbaarheid
Door rich snippets te gebruiken, kun je Google helpen geografische informatie, informatie over mensen in jouw bedrijf en beoordelingen van jouw producten en diensten te vinden. Ze helpen gebruikers in principe jouw website te vinden wanneer deze naar een lokale plaats verwijst.
Vergeet beoordelingen niet
Recensies zijn een vorm van inhoud die veel lokale ondernemers verwaarlozen. Hoewel je positieve beoordelingen als sociaal bewijs nodig hebt, heb je deze ook nodig als een pijler onder jouw lokale SEO-inspanningen.
Blijf om beoordelingen vragen
Je moet consequent inspanningen leveren om beoordelingen te krijgen. Zelfs een bedrijf met enthousiaste fans moet hard werken om beoordelingen van tevreden klanten te ontvangen. De sleutel is om het vaak te vragen en het zo gemakkelijk mogelijk te maken voor tevreden klanten om in te loggen op de sites die ertoe doen, zoals Klantenvertellen.nl en Google, en een beoordeling achter te laten. Je kunt deze beoordelingen ook omzetten naar andere vormen van lokale inhoud op jouw website.
Geef prioriteit aan lokale inhoud
Door er voortdurend tijd aan te besteden en ernaar te streven het te verbeteren, zie je het resultaat daarvan snel groeien.
Hoger scoren in Google uitbesteden aan Spijker & Co?
Je kunt zoekmachine optimalisatie / SEO of content marketing natuurlijk ook uitbesteden. Spijker & Co ondersteunt al veel organisaties op dit gebied. Meer informatie? Neem gerust contact met ons op.