De crisis rond het Corona-virus treft bijna alle bedrijven. In tijden van crisis, wanneer het nieuws schokkende en onheilspellende berichten brengt, is het belangrijk om kalm te blijven en te onthouden dat er nog steeds veel dingen zijn die we kunnen beheersen en beïnvloeden. Ook zijn er meerdere manieren waarop we een verschil kunnen maken.
We leren allemaal hoe we in het dagelijks leven met het virus moeten omgaan door extra voorzorgsmaatregelen te treffen. Zoals regelmatig handen wassen, vaak aangeraakte oppervlakken (zoals telefoons, toetsenborden en deurknoppen) desinfecteren en aan de binnenkant van je elleboog hoesten of niezen. In vergelijkbare zin zijn er nu ook verschillende marketingstrategieën die je op dit moment moet inzetten om het hoofd te bieden aan de zakelijke impact van het Corona- virus.
Hoe verkoop je tijdens de Corona-crisis?
Spijker & Co geeft je graag enkele belangrijke tips om ervoor te zorgen dat jouw verkoopkanalen goed blijven werken.
1. Richt je op het opbouwen van een voorraad nieuwe leads
Net zoals je misschien een voorraad houdbare etenswaren inslaat die je denkt nodig te hebben in het geval van een quarantaine, zo moet je ook “verkoopvoorraden” inslaan. Dat zou je nu moeten doen in plaats van later. Besteed nu extra tijd, moeite en middelen aan het zoeken naar prospects en leadgeneratie, zelfs als je het momenteel druk hebt. Zelfs als je je tot dusver niet in een branche beweegt die rechtstreeks door het Corona-virus is getroffen, bestaat de mogelijkheid dat deze uitbraak tot bredere en ernstigere economische gevolgen kan leiden. Het helpt zeker als je straks kunt beschikken over een groot bestand met potentiële klanten die je over een langere periode kunt benaderen.
2. Pas de teksten van jouw producten of diensten aan het Corona-virus aan
Afhankelijk van het soort oplossingen die je verkoopt, hebben jouw prospects mogelijk al aanzienlijke pijnpunten en zorgen over het Corona-virus. Besteed wat tijd aan het ontdekken wat de belangrijkste voordelen van jouw producten en diensten zijn op een manier die relevant is voor de zorgen die mensen nu hebben. Is er een relevant verkooppraatje over hoe jouw oplossingen klanten kunnen helpen zich aan te passen aan de Corona-crisis? En wat zijn de belangrijkste voordelen om hen door de crisis heen te helpen? Veel bedrijven moedigen mensen aan om thuis te werken. Als je cloud- oplossingen verkoopt, richt je jouw marketinginspanningen erop externe toegang te verkopen aan bedrijven die hun kantoren kunnen laten functioneren door hun werknemers thuis te laten werken.
Verkoopargumenten aanpassen De verkoopargumenten van jouw product of dienst die golden voordat het Corona-virus de kop opstak, zijn waarschijnlijk nog steeds van toepassing. Maar je moet mogelijk jouw verkoopverhaal enigszins aanpassen om jouw oplossingen relevant te maken voor de urgente zorgen die mensen nu hebben.
Verschillende pijnpunten
Jouw prospects hebben mogelijk te maken met verschillende pijnpunten van het Corona-virus, zoals:
- Verstoringen van hun bedrijfsproces.
- Aanpassen aan nieuwe reisbeperkingen of het staken van hun werkzaamheden i.v.m. virusbeperkende maatregelen.
- Op een andere manier samenwerken met leveranciers.
- Betere beveiliging van hun bedrijfsnetwerk omdat mensen op afstand werken en toegang moeten krijgen tot het netwerk.
- Maatregelen nemen om deze crisis financieel te overleven.
- Nieuwe hygiënische regels en middelen invoeren om de veiligheid van hun werknemers en klanten te waarborgen.
Komt één van deze pijnpunten je bekend voor in relatie tot jouw klanten en branche? Zorg dan dat je deze invalshoeken belicht in jouw verkoopverhaal. Mogelijke invalshoeken om te laten zien hoe jouw oplossingen kunnen helpen – in tijden van het Corona-virus én zodra het leven weer normaal wordt.
3. Word creatief met verkooppresentaties
Het Corona-virus dwingt veel bedrijven tot het stilleggen van bedrijfsbezoeken en persoonlijke afspraken. Dus zijn online presentaties belangrijker dan ooit. Begin met het vormgeven van jouw complete verkoopverhaal in een volledige digitale presentatie. Wees bereid om meer van jouw pitch via internet te doen in plaats van face-to-face ontmoetingen. Dit kan een wijziging in jouw verkoopproces vereisen. Misschien ben je gewend om eerst een telefonische intake te doen als fase één van jouw verkoopcyclus. Vervolgens zou jouw volgende gesprek een bespreking met de klant op zijn locatie zijn. Dit is waarschijnlijk nu geen optie, omdat jouw potentiële nieuwe klant mogelijk uitsluitend thuis werkt of gewoon niet persoonlijk met iemand vergadert totdat de crisis voorbij is. Wees bereid om creatief te worden en houd jouw verkoop op peil door dingen te doen die je nooit voor mogelijk had gehouden. Zoals…
- Jouw klant meenemen op een virtuele rondleiding op de fabrieksvloer (met FaceTime of mobiele vergader-apps).
- Online een verregaande productdemo aanbieden met jouw technisch team dat doorgaans pas later bij de verkoop betrokken raakt.
- Stuur jouw klant een YouTube-video van jouw product of oplossing in actie en praat die vervolgens via software voor video conferencing door terwijl je de video samen bekijkt.
Denk creatief na
Gebruik verschillende samenwerkingstools. En zoek naar communicatie-apps om met jouw klanten te praten zonder er fysiek naar toe te gaan. Maak je geen zorgen, klanten accepteren deze benadering. Zij zitten in hetzelfde schuitje.
4. Raak niet in paniek, stop niet met verkopen
Voorkom paniek. De wereld vergaat echt niet. Blijf verkopen en nieuwe prospects zoeken. Veel mensen zijn nu in paniek door de crisis dankzij het Corona-virus. Ze hebben massaal toiletpapier en voeding in blikken ingeslagen. Ze lijken te geloven dat de economie tot stilstand zal komen. Maar de rest van ons moet paniek vermijden. Het leven wordt misschien niet helemaal meteen weer normaal. Zoek dus naar manieren om je aan te passen en zaken te blijven doen. Deals kunnen vastlopen in jouw pijpleiding. Maar zorg ervoor dat je deze warm houdt. Zorg dat je huidige leads blijft volgen. Sommige bedrijven houden hun investeringen vast tot de onzekerheid weg is. Die komen in actie zodra het eerste teken verschijnt dat het einde van de crisis in zicht is. Als jij je goed voorbereidt en zorgt dat iedereen betrokken blijft bij jouw product of dienst, dan kom je er snel weer bovenop.
Hulp nodig?
Aan deze nare periode komt zeker een einde. Dan word je waarschijnlijk weer opgeslokt door jouw dagelijkse werkzaamheden en alle inhaalslagen. Heb je nu meer tijd over? Gebruik die dan ook. Op onze website (www.spijkerenco.nl) staan inmiddels meer dan 100 blogposts vol marketing- en communicatietips. Heb je er hulp bij nodig? Wij zijn er voor je, neem vandaag nog contact op. Wij gaan direct voor je aan de slag.