Medewerkers werven: hoe trek je meer mensen aan met jouw website?

Nieuwe medewerkers werven is echter niet altijd eenvoudig en gaat vaak gepaard met een hoog prijskaartje. Maar dat hoeft niet zo te zijn. Het vertrouwen winnen van potentiële werknemers is een belangrijk onderdeel van het wervingsproces. Met deze blogpost laten we zien hoe je meer potentiële werknemers naar je website kunt lokken en waarom het ongelooflijk belangrijk is om een sterke website te hebben om nieuwe werknemers aan te trekken.

Waarom is een sterke website belangrijk voor het werven van nieuwe medewerkers?

Een website is het venster van een bedrijf op de wereld. Dit betekent dat het belangrijk is dat jouw website de informatie kan bieden waar mensen naar op zoek zijn. Als iemand bijvoorbeeld op zoek is naar een baan, zal hij of zij op zoek zijn naar informatie over jouw bedrijf, de baan en de werkuren. De beste vacaturepagina’s trekken potentiële kandidaten aan en scheppen een beeld van hoe het zou zijn om bij jouw bedrijf te werken. Om jouw website aantrekkelijk te maken voor potentiële werkzoekenden, moet je ervoor zorgen dat je een goed ontworpen website heeft die gemakkelijk te navigeren is. Je moet er ook voor zorgen dat je website gemakkelijk te vinden is op het internet.

De eerste indruk is cruciaal bij het werven van medewerkers

Bezoekers van websites besluiten snel. Volgens een studie beoordelen mensen in maximaal 50 milliseconden de kwaliteit van een webpagina. Deze regel geldt in hoge mate ook voor potentiële kandidaten. Weliswaar blijven werkzoekenden wat langer rondhangen om jouw openingspagina te bekijken, maar het blijft een feit: een vacaturepagina van lage kwaliteit kan een verkeerde indruk wekken. Jouw vacaturepagina is een directe weerspiegeling van jouw bedrijf. De eerste ervaring is dus van cruciaal belang.

Schep herkenning en vertrouwen

Zorg ervoor dat de vacaturepagina’s jouw bedrijfsidentiteit versterken. Zet er duidelijk jouw bedrijfslogo op en kies een kleurenpalet dat het beste aansluit bij het ontwerp van jouw website. Op die manier weten mensen dat ze zijn beland op pagina’s waarop ze kunnen vertrouwen. Met kansen op werk die de moeite waard zijn om op te solliciteren.

Vertel jouw verhaal, breng emotie over

Vacaturepagina’s vertellen jouw bedrijfsverhaal. En inspireren kandidaten om deel uit te maken van jouw missie en doelen. Laat succesverhalen zien, toon jouw ambities. Wat maakt jouw bedrijf bijzonder? Wat zijn jouw producten of diensten? Jouw team medewerkers? Jouw doel? Door dit verhaal als eerste op jouw vacaturepagina’s te plaatsen, ben je er zeker van dat potentiële kandidaten begrijpen hoe het voelt om in jouw bedrijf te werken.

Een dag in het leven van…

De beste vacaturepagina’s laten zien hoe een dag eruit ziet van iemand die al bij je werkt. Dit kun je doen door interviews met foto’s te plaatsen of video’s te maken met in de hoofdrol jouw werknemers. Toon hoe zij hun werk ervaren. Dit zorgt ervoor dat een kandidaat het gevoel krijgt in het team te passen. Dit gevoel speelt een grotere rol dan vaardigheden of functieomschrijvingen.

Mond-tot-mondreclame

De beste manier om potentiële kandidaten aan te trekken is nog altijd mond-tot-mondreclame. Wat vinden jouw huidige werknemers leuk aan het bedrijf en welke vaardigheden denken zij daar te ontwikkelen? Een enthousiaste medewerker aan het woord maakt jouw boodschap aantrekkelijker en raakt de juiste snaar bij potentiële kandidaten.

Relevante informatie

Hoewel jouw kandidaten graag foto’s en video’s van jouw bedrijf en de mensen die er werken bekijken, is het belangrijkste voor hen om te begrijpen wat jouw bedrijf doet. Ook moet het direct duidelijk zijn voor welke baan ze kunnen solliciteren. En ook: of zij gekwalificeerd zijn om te solliciteren. Al deze informatie plaats je uiteraard gemakkelijk toegankelijk op jouw vacaturepagina’s.

Verspil geen tijd van je kandidaten

Werkzoekenden besteden weinig tijd aan het selecteren van bedrijven waarvoor ze zouden willen werken. Ze zijn niet geïnteresseerd in het scrollen door uitgebreide functieomschrijvingen en ellenlange kwalificatielijsten. Wees openhartig, duidelijk en beknopt over naar wie je zoekt en waar zij aan moeten voldoen. Plaats veelgebruikte zoekwoorden in je tekst en vakjargon die horen bij de functie en begrijpelijk zijn voor de kandidaten. Dit helpt je ook met SEO (zoekmachine optimalisatie). Met creatieve teksten kun je opvallen, maar laat het niet in de plaats komen van gedegen informatie waar potentiële nieuwe medewerkers naar zoeken.

Accent op secundaire arbeidsvoorwaarden

Ervaar je veel concurrentie van andere bedrijven in de zoektocht naar gewenst talent? Dan maken jouw secundaire arbeidsvoorwaarden het verschil. Zorg dus dat deze duidelijk opvallen. Wees helder over deze speciale, extra voordelen van het werken bij jouw bedrijf. Vooral over de arbeidsvoorwaarden die ervoor zorgen dat jij je onderscheidt van anderen.

Noem zo’n gedeelte bijvoorbeeld “5 redenen om bij ons te komen werken”. Het kunnen natuurlijk ook 10 redenen zijn, maar maak een apart gedeelte en vermeld alle unieke functies die een werkzoekende aanspreken.

Maak van je bestaande medewerkers je beste ambassadeurs

Vraag aan bestaande werknemers wat zij aan vrienden zouden vertellen om indruk op hen te maken over werken bij jou. Zoals: “We hebben de afgelopen 12 maanden het aantal mensen verdubbeld”, “Je kunt twee dagen per week thuis werken”, “Je krijgt gratis kinderopvang.”, “Wij zijn de marktleider … ” en “Onze klanten zijn …”. Wees daar creatief mee. Vergeet niet dat je jouw bedrijf net zo goed aan nieuwe werknemers moet verkopen als zij zich aan jou.

Kandidaatgerichte navigatie

Maak de vacaturepagina’s makkelijk vindbaar. Zorg ervoor dat je een duidelijke, directe link op de homepage van jouw website hebt waarmee kandidaten de vacatures makkelijk vinden. Stop de pagina’s niet weg onder een ‘Over ons’ kopje of onder contact. Je kunt ook een link in de voettekst van al je pagina’s plaatsen. Daarmee vinden ze hun weg vanaf elke pagina op jouw website.

Focus op de verschillende fases tijdens het werven van medewerkers

Wanneer een kandidaat op jouw vacaturepagina’s terechtkomt, kan deze zich in een willekeurige fase van het vergaren van informatie bevinden. Zijn ze gewoon op zoek naar algemene informatie over jouw bedrijf en mogelijke vacatures? Zijn ze klaar om ​​te solliciteren op een functie? Volgen ze een functie waarop ze al gesolliciteerd hebben? Of zitten ze in één van de fases tussen deze processen in? Zorg ervoor dat de navigatie op jouw vacaturepagina’s duidelijk en geschikt is voor het gewenste publiek: sollicitanten. Zorg ervoor dat de stappen die leiden tot een sollicitatie helder zijn en eenvoudig te volgen.

Denk aan de korte en lange termijn

Hoewel jouw vacaturepagina’s zijn ontworpen om nieuwe medewerkers te werven, zullen er ook bezoekers op komen die mogelijk geen nieuwe baan zoeken. Denk hier bij het maken van je vacaturepagina’s aan. Zelfs als sommige bezoekers op dit moment geen baan nodig hebben, zijn ze er misschien later wel in geïnteresseerd. Zorg er daarom voor dat bezoekers jouw website niet verlaten zonder iets nieuws en interessants over jouw bedrijf te leren. Waarschijnlijk herinneren ze dit dan als ze wel op zoek zijn.

Open sollicitatie en vacature alerts

Sommige bezoekers zijn geïnteresseerd om bij je te werken, maar vinden helaas geen vacature op de pagina’s die bij hun wensen aansluiten. Dit is geen probleem als je ze de mogelijkheid biedt om een open sollicitatie naar je te sturen. Op die manier kun je een lijst opbouwen met potentiële nieuwe medewerkers, zonder dat jij je hoeft in te spannen, want de kandidaten vullen het gewoon zelf voor je in.

Inschrijven voor nieuwe vacaturemeldingen

Een andere vaak gemiste kans op vacaturepagina’s is de mogelijkheid om je in te schrijven op een lijst met nieuwe vacaturemeldingen. Als je dit niet hebt, mis je een goede manier om potentiële nieuwe medewerkers op de hoogte te stellen van nieuwe vacatures op jouw website. Met een e-mailmarketingsysteem kun je dit zelfs helemaal automatiseren en hoef je er niets voor te doen.

Wees sociaal en maak delen makkelijk

Zorg ervoor dat de vacaturepagina’s door iedereen gemakkelijk zijn te delen.

Vooral via sociale netwerken als LinkedIn, Facebook, Twitter en Whatsapp en ook via e-mail. Misschien kent een bezoeker een geschikte kandidaat voor je en deelt deze informatie voor je.

Hoe kun je meer potentiële werknemers werven?

De beste manier om meer potentiële werknemers aan te trekken, is ervoor te zorgen dat uw website is geoptimaliseerd voor SEO. Je moet er ook voor zorgen dat jouw website mobielvriendelijk is en dat deze een duidelijk en beknopt ontwerp heeft. Het zou het beste zijn als je ook Google Ads gebruikt om erachter te komen welke zoekwoorden het populairst zijn in jouw vakgebied. We schreven er al meerdere blogposts over die je kunt nalezen op onze website.

Hulp nodig bij het werven van medewerkers?

Spijker & Co biedt hulp bij het maken van opvallende, succesvolle vacaturepagina’s, te beginnen met de strategie. Daarna kunnen we zorgen voor creatie en productie van waardevolle en relevante content. Uiteraard op maat gemaakt webdesign om de juiste kandidaten aan te trekken. Wij kunnen er ook voor zorgen dat jouw vacatures verspreid worden via verschillende kanalen. Bijvoorbeeld via e-mailings, social media, advertenties (offline en online) en/of drukwerk. Interesse? Neem vandaag nog contact op via 0344-579181 of info@spijkerenco.nl