De coronacrisis levert voor veel ondernemers een lastige tijd op. Afhankelijk per branche vraagt de overheid veel bedrijven om niet-essentiële werkzaamheden te stoppen. De reden? De 1,5 meter afstand die we moeten aanhouden om de verspreiding van het virus te remmen.
Hopelijk gaat deze periode snel voorbij, maar je kunt ook nu al veel doen om de schade voor jouw bedrijf te beperken. Met een aantal eenvoudige acties houd jij jouw (potentiële) klanten volledig op de hoogte van de acties van jouw bedrijf tijdens deze crisis. Spijker & Co biedt je vijf proactieve stappen om jouw online aanwezigheid te onderhouden én te verbeteren.
1. Update jouw Google-bedrijfsvermelding
Actualiseer jouw Google-bedrijfsvermelding. Veel mensen zien jouw vermelding op Google als eerste als ze contact proberen op te nemen. In jouw Google-bedrijfsvermelding kun je jouw openingstijden aanpassen en aangeven of je open of gesloten bent. Daarnaast kun je berichten plaatsen die jouw doelgroep informeren over alternatieve opties zoals bezorging en afhalen.
2. Plaats een bericht op jouw website
Zorg dat jouw website de spin in het web is van jouw digitale communicatie. Als iemand overweegt om van jouw diensten gebruik te maken of iets van jouw bedrijf te kopen, bezoeken zij hoogstwaarschijnlijk eerst jouw website in deze moeilijke periode. Naast het lezen van de gebruikelijke teksten op jouw website, zijn veel mensen nieuwsgierig naar jouw aanpak om de verspreiding van het virus tot een minimum te beperken. Werk daarom jouw website bij met de gedragsregels van jouw bedrijf om COVID-19 te weren. Of je nu een pop-up of banner wilt opnemen om jouw bezoekers op de hoogte te houden; deze proactieve, eenvoudige aanpak helpt de transparantie te vergroten en jouw doelgroep te informeren over jouw handelswijze op dit moment.
3. Voeg een online bestelmogelijkheid toe aan jouw website
Het is duidelijk dat de wereld aan het verschuiven is naar een online marktplaats. Veel bedrijven waren voorheen niet klaar om producten online te verkopen. Nu zien zij zich echter geconfronteerd met de realiteit dat e-commerce in de nabije toekomst wellicht de meest haalbare optie is. Een online bestelmogelijkheid is snel te bouwen. Het perfecte alternatief voor mensen die momenteel jouw bedrijf niet kunnen bezoeken. Gaat een webshop je te ver? Implementeer dan een online bestel- en bezorgmogelijkheid via een bestelformulier.
4. Blijf met je doelgroep in contact via social media
Heb jij jouw bedrijf tijdelijk helemaal stil moeten leggen? Dan is het belangrijk om jouw klanten via social media te blijven betrekken. Hieronder geeft Spijker & Co je een paar geweldige manieren om jouw actieve aanwezigheid op social media vast te houden, zelfs wanneer je geen klanten kunt bedienen:
- Presenteer een alternatief voor jouw product of dienst
Is jouw product of dienst momenteel niet te leveren? Dan kun je om deze leegte op te vullen, overwegen ‘waardige alternatieven’ te delen op social media. Een sportschool kan bijvoorbeeld een dagelijkse trainingsvideo voor thuis delen, gemaakt door een personal trainer. Een restaurant kan recepten delen of zelfs pakketten verkopen waar mensen thuis een heerlijke maaltijd mee bereiden. - Nieuws uit jouw branche delen
Als je actief wilt blijven op social media, deel je artikelen over jouw branche. Dit is niet beperkt tot jouw branche en de effecten van COVID-19, maar kan gaan over groei of toptrends binnen jouw branche. - Bedrijfsontwikkelingen
Mensen blijven graag op de hoogte van jouw bedrijf. Als je geavanceerde trainingsprogramma’s volgt, onderhoud uitvoert of jouw producten of diensten momenteel verbetert, is dit geweldig om te delen op social media. Klanten vinden het fijn om te lezen dat jouw werk niet stopt, alleen omdat jouw bedrijf is gesloten.
5. Vind een manier om te helpen
In deze crisistijd is het goed om je in te zetten voor de gemeenschap. Alleen samen komen we deze moeilijke tijd door. Biedt jouw bedrijf een dienst of technologie die een bijdrage kan leveren aan het welzijn van jouw gemeenschap? En heb je de mogelijkheid om die in te zetten? Overweeg dan om, waar mogelijk, hulp te bieden. Dit is niet alleen geweldig om te promoten op social media – als een sprankje hoop in deze moeilijke tijden – maar dit laat eveneens een blijvende indruk achter van jouw bedrijf als een waardevolle aanwinst voor de gemeenschap.
Hulp nodig?
Aan deze nare periode komt zeker een einde. Dan word je waarschijnlijk weer opgeslokt door jouw dagelijkse werkzaamheden en alle inhaalslagen. Heb je nu meer tijd over? Gebruik die dan ook. Op onze website (www.spijkerenco.nl) staan inmiddels meer dan 100 blogposts vol marketing- en communicatietips. Heb je er hulp bij nodig? Wij zijn er voor je, neem vandaag nog contact op. Wij gaan direct voor je aan de slag.