De huidige onzekerheid is één van de moeilijkste aspecten waar je nu mee om moet gaan. Het Corona-virus zet de wereld waarin wij leven op zijn kop. Veel bedrijven bezuinigen op dit moment op alle vlakken, ook op marketing.
Bezuinigen op marketing levert niet het gewenste resultaat op. Sterker nog: het is verstandiger om je inspanningen op het gebied van marketing juist te verdubbelen. Het is een grote fout om bij het beoordelen van de opbrengsten van content marketing alleen te kijken naar de korte termijn. De overgrote meerderheid van de middelen die je kunt inzetten voor marketing is vluchtig. Stel dat je vandaag € 500 uitgeeft aan betaalde zoekadvertenties in Google. In ruil daarvoor krijg je 25 mensen die doorklikken naar jouw website. Maar morgen moet je dat geld helemaal opnieuw uitgeven om er enige toegevoegde waarde van terug te zien.
Een rendementsvol advies
Het advies van Spijker & Co? Besteed € 500 aan nuttige content op je website die is geoptimaliseerd voor zoekmachines. Dit genereert continu verkeer en leads terwijl het vertrouwen opbouwt bij jouw doelgroep. Je besteedt die € 500 vooraf, maar daarna blijft content van hoge kwaliteit gratis resultaten opleveren. Dit is wat Tomasz Tunguz het samengestelde rendement van content marketing noemt. Wanneer je content van hoge kwaliteit maakt, levert dit niet alleen resultaten op de eerste dag van verspreiding op via een e-mailnieuwsbrief of social media. Het levert ook geleidelijk rendement op in de loop van de tijd naarmate mensen de content vinden via zoekmachines of andere websites en daardoor jouw website bezoeken. Deze strategie werkt ook voor tijdsgebonden content. Terwijl het lange termijn rendement sneller afneemt dan tijdloze content, is de initiële verkeerspiek vaak groter en zie je na verloop van tijd toch nog steeds bezoekers terechtkomen bij deze content.
Drie redenen waarom content marketing de slimste investering is die je nu kunt doen.
1. De vraag naar waardevolle content van hoge kwaliteit is nog nooit zo groot geweest
Jouw doelgroep is vrijwel zeker op zoek naar nieuwe oplossingen voor de problemen die zij in deze tijd ondervinden. Ben je werkzaam op het vlak van financiële dienstverlening? Dan zoekt jouw doelgroep dringend mensen die financieel advies kunnen leveren. Lever je producten en diensten aan B2B-bedrijven? Dan zijn zij nu op zoek naar geheel nieuwe manieren van werken. Het is dus slim om niet te bezuinigen op de creatie van content, maar jouw inspanningen op dit vlak juist te verdubbelen. De kans is groot dat jouw doelgroep op zoek is naar content die niets met het Coronavirus te maken heeft. Ze brengen op dit moment gewoon veel tijd online door en willen deze productief gebruiken. Jouw content kan hen eenvoudig boeien, hen een nieuwe vaardigheid leren of hen helpen mentaal en fysiek fit te blijven.
Opmerkelijke actuele stijging
Nudge, een analyseplatform dat de prestaties van content op internet bijhoudt, ontdekte dat de tijd die mensen besteden aan het lezen van content de afgelopen vier weken met maar liefst 39 procent is gestegen, vergeleken met dezelfde periode een jaar geleden. Dit is een ongelooflijk belangrijk moment voor bedrijven om op het gebied van marketing de uitdaging aan te gaan. Houd deze regels goed in de gaten: wees altijd behulpzaam, wees altijd eerlijk, wees nooit gericht op directe verkoop.
2. Content marketing is het meest logische alternatief
Nu dat beurzen en evenementen massaal zijn uitgesteld of zijn komen te vervallen, moet je op zoek naar alternatieven om jouw doelgroep te bereiken. Datzelfde geldt voor adverteren in kranten en magazines, want mensen nemen een afwachtende houding aan bij aankopen in veel sectoren. De logische zet? Wijs die budgetten opnieuw toe aan het maken van goede content, die is ontworpen om relaties op te bouwen en leads te genereren. Zodra het economische landschap binnen een paar maanden weer verandert, ben jij klaar om de start te maken en jouw bedrijf te versnellen dankzij de connecties en het vertrouwen dat je ermee hebt opgebouwd. Het samengestelde rendement van content betekent dat de investering die je nu doet, je in de loop van de tijd resultaat zal blijven opleveren.
3. Content marketing voedt virtuele ontmoetingen
Nu persoonlijke afspraken plotseling massaal worden geannuleerd, schakelen bedrijven snel over op het maken van online afspraken via video conferencing zoals Zoom, Skype en Microsoft Teams. Wanneer de focus naar het scherm verplaatst, is het ontwikkelen van krachtige content belangrijker dan ooit. Middelmatige presentaties wegen niet op tegen persoonlijke gespreken. Hoogwaardige content die jij in jouw blog en op sociale kanalen publiceert, is eenvoudig te vertalen in virtuele evenementen als webinars. Een voor bedrijven buitengewoon succesvolle tactiek. Als je van plan bent om de komende tijd succesvolle virtuele evenementen te organiseren, is het een stuk eenvoudiger als je kunt putten uit een arsenaal vol actuele content. Met een sterke basis van geschreven berichten en videocontent kun je veel sneller virtuele evenementen creëren. Als content die je gemaakt hebt scoort, dan kun je er eenvoudig ook een webinar van maken.
Inhoud en verbinding
De beste strategie in marketing is momenteel: ‘goed doen of mensen een goed gevoel geven’. Omdat velen van ons geïsoleerd zitten, is onze behoefte aan verbinding nog nooit zo groot geweest. En niets zorgt ervoor dat mensen zich meer verbonden voelen dan door een geweldig verhaal. Die verhalen kunnen gaan over het goede dat je doet. Of ze kunnen mensen gewoon een goed gevoel geven. En niets geeft mensen meer een goed gevoel dan een hartverwarmend verhaal. Het beste wat we voor onszelf, onze bedrijven en elkaar kunnen doen, is mooie verhalen vertellen in de content die we maken.
Ondersteuning nodig?
Spijker & Co biedt hulp bij het totale content marketingproces, te beginnen met de strategie. Wij zorgen ook voor de creatie en productie van waardevolle en relevante content, op maat gemaakt voor jouw doelgroep. Dat begint met de basis: het schrijven van tekst en bijvoorbeeld het maken van foto’s, video’s of illustraties. Alle content maken wij aan de hand van de beschreven strategie én op maat. Bedoeld om een maximaal mogelijk resultaat te behalen. Bel of mail je even?