10 tips voor jouw succesvolle persoonlijke branding

Met een goede personal branding kun jij je onderscheiden van de rest. Dus, hier presenteert Spijker & Co jou haar beste tips voor personal branding om ervoor te zorgen dat je jezelf goed presenteert. Personal branding is essentieel om je talent aan de steeds competitievere wereld te verkopen. 

Personal branding helpt individuen om hun waarde aan potentiële klanten te communiceren. Het creëert een unieke identiteit voor jezelf en vertegenwoordigt jou als een waardevolle aanwinst voor de wereld. Net zoals je kiest voor merken in plaats van enkele minder bekende bedrijven, willen klanten hun projecten ook aanbieden aan professionals met een goede personal branding.

1. Ontdek je persoonlijke merk 

Personal branding vereist alles wat ook een regulier merk doet. Weet waarom je in de eerste plaats een persoonlijk merk wilt hebben. Wees ook duidelijk over jouw doelniche. Neem geen genoegen met het kiezen van een breed domein zoals bijvoorbeeld het schrijven van content. Kies een specifieke niche, zoals het schrijven van technische blogs voor tools op ondernemingsniveau. Bepaal ook jouw merkcanvas met een logo, kleurenschema en lettertype. Door dit alles consequent te combineren, creëer je een onderscheidend en gedenkwaardig persoonlijk merkcanvas dat mensen direct aan jouw merk koppelen.

2. Stel een doel voor jouw persoonlijke merk 

Begin niet te werken aan merkontwikkeling zonder een aantal duidelijke doelen voor ogen te hebben. Behalve dat het de weerspiegeling is van jouw bestaande vaardigheden, vertegenwoordigt het ook de doelstellingen die je wilt bereiken. Door je sterke en zwakke punten te beoordelen met behulp van de SWOT-methode, kun je de niche vinden waarin je jezelf succesvol wilt zien worden. Deze analyse helpt je niet alleen je unieke vaardigheden en eigenschappen te realiseren, maar laat je ook begrijpen waar je moet verbeteren om vooruit te komen in je carrière.

3. Ontdek jouw doelgroep 

Een ander cruciaal punt om te overwegen voordat je met personal branding begint, is jouw doelgroep. Niet iedereen zal geïnteresseerd zijn in jouw merk. Dus bepaal wie je moet overtuigen en begin met het maken van je verhaal voor klanten, recruiters of ondernemers. Zodra jij je beoogde doelgroep hebt bepaald, weet je welke platforms je moet gebruiken voor jouw branding. Je kunt jouw portfoliowebsite maken om klanten aan te trekken, terwijl professioneel netwerken beter werkt om een ​​droombaan te krijgen. Als je op het punt staat een bedrijf te starten, zijn social media en e-mailmarketing nuttige middelen voor personal branding.

4. Creëer een merkkader 

Na het bepalen van bovenstaande punten, kun je aan de slag met jouw merkstrategie of -kader. Afhankelijk van je publiek en expertise, moet je je verhaal voor branding bepalen. Het heeft tijd, moeite en begrip van je persoonlijkheid nodig om een ​​effectief merkkader te vinden. Ontdek jouw topkwaliteiten die waarde toevoegen aan het werk dat je doet. Pas wanneer je laat zien hoe jij en jouw vaardigheden jouw klanten ten goede zullen komen, beginnen zij te luisteren.

5. Zorg ervoor dat jouw merk zichtbaar is 

Om ervoor te zorgen dat het publiek jouw merk kent, moet het zichtbaar zijn. Er is geen betere manier om de aandacht te trekken dan online aanwezig te zijn. Het hebben van jouw eigen website zal werken als jouw portfolio en tegelijkertijd jouw geloofwaardigheid vergroten. Optimaliseer jouw website door alle benodigde elementen op te nemen en deze responsive te maken. Zorg er bij het ontwerpen van jouw website voor dat je een kleurenschema gebruikt dat goed bij jouw merk past. Uiteraard zijn social mediaplatforms onmisbaar om de zichtbaarheid van jouw merk te vergroten. Denk aan LinkedIn, Facebook, Twitter en Instagram. Pas aantrekkelijke afbeeldingen toe in jouw posts op social media om mensen te dwingen te stoppen en te lezen tijdens het scrollen. Je kunt ook actief worden op forums om de zichtbaarheid van jouw merk te verbeteren.

6. Onderzoek en volg de industrie-iconen 

Er is geen uniforme regel voor personal branding, en verschillende mensen kunnen succes behalen met verschillende methoden. Voordat jij jouw merkstrategie maakt, moet je grondig onderzoek doen naar de experts in jouw doelniche en erachter komen hoe zij de dingen benaderen. Volg de niche-experts echter niet blindelings. Analyseer hun strategieën en voeg de nodige aanpassingen toe om jouw eigen persoonlijke branding-blauwdruk te creëren. Je doel is om uniek te zijn met je personal branding. Combineer hiervoor jouw creativiteit en een vleugje personalisatie met de ervaring van de experts.

7. Kom met een Elevator Pitch 

Je mag je personal branding niet beperken tot online-kanalen. Laat jezelf zien tijdens persoonlijke interacties, zoals een formele of informele bijeenkomst, netwerkevenement of seminar. Neem de tijd om daarvoor een ​​elevator pitch voor te bereiden. Het moet jouw verhaal vertellen, inclusief wie je bent, wat je doet, jouw sterke punten en toekomstige ambities. Houd het beknopt en helder, want je zou de pitch binnen 30 tot 60 seconden moeten kunnen leveren. Concentreer je op de belangrijkste punten en vaardigheden die waarde toevoegen aan jouw klanten. Als je wilt, kun je het ook opnemen en gebruiken als video-intro op je website en sociale kanalen.

8. Ontvang aanbevelingen van mensen die je kent

Recensies die getuigen van jouw kennis, harde werk en stiptheid maken jouw merk geloofwaardig en betrouwbaar. Vraag jouw voormalige en huidige managers, collega’s en klanten om je te steunen op jouw website en op professionele sociale netwerksites zoals LinkedIn. Vertel hen gedetailleerde voorbeelden te geven van het werk of de projecten die je voor hen hebt gedaan. Zij kunnen ook jouw vaardigheden en competenties benadrukken terwijl ze jou aanbevelen.

9. Creëer een online aanwezigheid 

In dit tijdperk van digitale communicatie en sociale netwerken, zou je een sterke online aanwezigheid moeten hebben om jezelf als merk te vestigen. Of je nu op zoek bent naar een baan of niet: mensen moeten gemakkelijk online met je kunnen communiceren. Wees aanwezig op alle beschikbare social media platforms met de maximale bezoekersaantallen van jouw doelgroep. In plaats van zelf social media te gebruiken voor marketing, moet 80% van je content informatief zijn. Ook kun jij je inschrijven in verschillende online-gidsen. Zo zijn jouw contactnummer en e-mailadres voor iedereen beschikbaar. Als jij een afzonderlijk zakelijk e-mailadres gebruikt, vertegenwoordigt dit jouw merk als een professioneel e-mailadres.

10. Bouw een community rond jouw merk 

Je kunt alleen een merk worden als een betrokken community jou volgt. Je blog of sociale media-profiel moet het platform zijn waar mensen hun problemen kunnen delen en problemen van anderen kunnen oplossen. Zo kunnen mensen van elkaar leren. Je kunt ook deelnemen aan webinars of live gaan vanuit jouw sociale profiel op jouw favoriete niche. Ook zal het beantwoorden van reacties op jouw berichten helpen om het aantal volgers te vergroten.

Spijker & Co staat voor je klaar… 

Inspireert dit artikel over tips voor jouw succesvolle persoonlijke branding jou? Wil je dieper op de materie ingaan? Kom dan praten met Spijker & Co in Buren. Bij een kop koffie tasten we vrijblijvend af hoe Spijker & Co jouw bedrijf kan helpen met tips voor jouw succesvolle persoonlijke branding.

Regelmatig tips ontvangen via e-mail om meer leads en omzet te genereren? Of te zorgen voor een hogere klanttevredenheid of betrokken medewerkers? Schrijf je hier in!