6 tips voor het opschonen van je social media profielen

In de lente is het tijd voor de grote schoonmaak. En waarom zou je naast de archiefkasten en bureaus niet ook je social media accounts aanpakken? Gebruik deze tijd om eens kritisch te kijken naar hoe rendabel je social media marketing eigenlijk is. Zo zorg je ervoor dat je weet wat werkt, waar er ruimte is voor verbetering en hoe je het geheel nog meer kunt stroomlijnen. Ga aan de slag met het opschonen van je social media profielen!

Deze gids met 6 stappen doorloopt een succesvolle social media audit en zorgt voor een fris en nieuw bedrijf.

1. Check je branding

Het eerste actiepunt is om al je social media profielen onder de loep te nemen en te kijken of je branding overal hetzelfde is. Zorgen voor een sterke branding is absoluut noodzakelijk als je vertrouwen, bewustzijn en geloofwaardigheid wilt creëren voor je bedrijf.

Maak eventueel een lijst met al je accounts, zodat je er geen vergeet.

Als je die lijst gemaakt hebt is het belangrijk om alle accounts na te lopen op taalgebruik, design, links, de taal waarmee je praat. Gebruik de 3 vragen hieronder voor de audit:
1. Is je profielfoto overal hetzelfde?
2. Is je header/cover foto overal consistent?
3. Zijn je bio, omschrijving en links overal hetzelfde?

Het antwoord zou overal “ja” moeten zijn. Als er een account is die dat niet heeft, update het dan onmiddellijk.

Bedenk dat details belangrijk zijn op social media. Een spellingsfout of een gebroken link kan veel invloed hebben op je volgers.

2. Bekijk je maandelijkse activiteit per kanaal

De volgende stap in je social media audit is om te inventariseren hoe regelmatig je iets post op ieder kanaal. Als je een social media marketing tool gebruikt kun je in een oogopslag zien wat je waar gepubliceerd hebt. Je kan ook alle kanalen handmatig langsgaan.

Om een nauwkeurig getal te berekenen voor wat je gemiddeld plaatst op een kanaal, kun je het gemiddelde van 3 maanden pakken en gebruiken.

Nu je weet waar en hoe vaak je post, is het zaak om te kijken naar de betrokkenheid per platform. Betrokkenheid is een van de meest belangrijke graadmeters als het om social media gaat, want hiermee kun je zien of dat wat je plaatst ook aansluit bij je volgers.

Veel social media kanalen kunnen je inzicht geven – ga naar het dashboard voor iedere account en bekijk dezelfde periode als je deed met geplaatste berichten. Afgezet tegenover de hoeveelheid berichten per kanaal kun je evalueren wanneer je de hoogste ROI (Return on investment) hebt.

3. Bekijk je doelen

Nu je weet hoe vaak je post, of het aansluit bij je volgers en wat je ROI is, kun je die gegevens gaan vergelijken met je vooraf gestelde social media doelen.

Het is belangrijk om je social media marketing te monitoren omdat het je veel waardevolle data geeft waarmee je je marketing campagnes voor de toekomst beter kunt maken zodat je betere resultaten krijgt.

Als je nog geen doelen hebt gesteld om je verrichtingen te meten, geen probleem. Dan is dit het ideale moment om ermee te beginnen.

Je doelen hoeven niet heel erg uitgebreid te zijn met allerlei details. Een goede balans tussen berichten plaatsen die volgers graag zien en een toename van volgers zijn 2 goede doelen om mee te beginnen.

4. Geef je social media accounts een cijfer

Dankzij de vorige punten moet het nu helder en duidelijk zijn welke social media accounts erg bruikbaar zijn en welke niet.

Hoeveel mensen je volgen, hoe waardevol de berichten worden geacht, en alle andere data zou een duidelijke winnaar moeten aanwijzen. Welk kanaal heeft de beste resultaten en helpt het beste op weg naar je doelen.

Deze oefening maakt ook duidelijk waar je inzet niet zo succesvol is. Het zou kunnen dat je publiek niet zo actief is op bepaalde kanalen en dat is goed om te weten. Er is weinig voldoening om veel tijd te spenderen op een plek waar je publiek/klanten niet zijn.
Geef jezelf wat meer ruimte en zorg ervoor dat je direct stopt met accounts en kanalen waar je geen rendement uit haalt. Je tijd is veel te kostbaar daarvoor. Aan de andere kant, zorg ervoor dat je focus en tijd wel ligt op de kanalen die goed scoren.

5. Kijk naar de top 3 concurrenten

Als je op zoek bent naar inspiratie, of als je een gedegen analyse wilt maken, is het goed om te kijken bij je top 3 concurrenten.

Bekijk hoe zij zich op social media begeven en wat ze goed doen. Let ook goed op mogelijkheden, waar ze ruimte open laten voor jou om te scoren.

Zeker als je net begonnen bent kan het waardevol zijn om naar de social media accounts te kijken van bedrijven waar je bewondering voor hebt. Kijk naar hun feed, hun berichten, wat ze wel en niet delen en wat hun marketing plan is.

6. Maak nieuwe doelen

Als je de vorige vijf stappen hebt doorlopen, ben je als het goed is aangemoedigd en gemotiveerd om aan de slag te gaan. Heel goed! Gebruik die energie om maandelijkse en jaarlijkse social media doelen te stellen.

Bedenk waar je wilt zijn over een jaar en werk vanuit dat plan terug naar hapklare stappen. Zet het op papier en hang het op. Op die manier is de kans groot dat je er ook echt mee aan de slag gaat.

Bonus Tip: Gebruik een content agenda

Als je nog geen content agenda gebruikt, wordt het nu hoog tijd. Een content agenda is een centrale plek waar je je social media strategie uitvoert. Hier vind je je campagnes, je thema’s, je berichten, je vakanties, je ideeën, en alles wat met je social media marketing te maken heeft.

Vaak wordt de maandelijkse weergave gebruikt, maar gebruik het vooral zoals voor jou goed voelt. Waar het om gaat is dat het je helpt om zonder veel moeite alles te kunnen aansturen vanaf een plek.

Je bent maar zes stappen verwijdert om je social media marketing naar een nieuw niveau te tillen. Gebruik dit artikel als handleiding en ga aan de slag. Succes met het opschonen van je social media profielen.

Pasfoto_2022_paars

Wil je weten hoe jouw branding en marketing beter kan worden? In een online gesprek van 15 minuten beantwoord ik al je vragen.

Je kunt ook je vragen vooraf naar mij sturen op rene@spijkerenco.nl, zodat we onze tijd effectief kunnen insteken.