9 tijdverspillers op jouw zakelijke Facebook-pagina

We weten allemaal hoeveel tijd je alleen al privé kunt verliezen op Facebook. Maar heb je eigenlijk een idee hoeveel tijd je verliest met jouw zakelijke Facebook-pagina? Deze lijst met tips geeft je inzicht én laat jou je tijd op Facebook maximaal benutten.

Kort samengevat draait ons advies om deze drie thema’s:

  • Bestaande content publiceren zonder aanpassingen.
  • Waarom test je jouw advertenties niet uit?
  • Besteed nu extra tijd om in de toekomst veel tijd te besparen.

1. Creëren van overdreven promotionele inhoud

Je hebt dit advies waarschijnlijk al eerder gehoord, maar het is voor herhaling vatbaar. Het maken van content is tijdrovend en je wilt niet dat die uren van hard werken verloren gaan. Vraag jij je af waarom zo weinig mensen jouw berichten op Facebook te zien krijgen? Dan heb je de berichten over het stoppen van plaatsen van overdreven promotionele inhoud waarschijnlijk niet gelezen.

Promoot nuttige en deelbare inhoud
Facebook moedigt bedrijven aan om het standaard promomateriaal te vervangen door verhalen die waarde toevoegen of meer inzicht bieden in de producten en services die jouw bedrijf levert. Het algoritme van Facebook geeft voorrang aan berichten die niet overdreven worden gepromoot. Nuttige en deelbare inhoud heeft een grotere kans om door een groter publiek te worden gezien.

2. Bestaande content publiceren op Facebook zonder deze aan te passen aan dit kanaal

Deze denkfout komt vaak voor: op Instagram plaats je prachtige afbeeldingen. Afbeeldingen vergroten de betrokkenheid op Facebook. Instagram is onderdeel van Facebook. Dus zou ik al mijn Instagram-foto’s automatisch moeten posten op mijn Facebook-pagina, toch?

Verschillende doelen
Zelfs als het een tijdbesparende techniek lijkt om automatisch dezelfde update naar meerdere netwerken te plaatsen, kost het je misschien toch bereik op beide netwerken. Om te beginnen kunnen het Instagram-profiel en de Facebook-pagina van jouw bedrijf verschillende doelen dienen. Dus is de inhoud van het ene kanaal misschien niet zo geschikt voor de algehele toon van berichten op het andere kanaal.

Denk in doelgroepen
Je doelgroepen op verschillende netwerken kunnen ook drastisch verschillen. Dus wat goed is voor je Instagram-volgers, komt misschien niet helemaal overeen met je Facebook-fans. Als je een foto opnieuw wilt gebruiken, moet je zorgen voor voldoende context. Zodat deze daadwerkelijk van waarde is voor jouw doelgroep.

Look & feel
Deze berichten zien er vaak niet geweldig uit. Wanneer je automatisch een bericht op Facebook deelt vanuit je Instagram-account, post jij je bijschrift en hashtags automatisch mee. Als je veel hashtags hebt gebruikt, zien deze er ook vreemd uit op Facebook.

3. Commentaar valkuilen

Vanaf april 2017 heeft Facebook Messenger 1,2 miljard maandelijks actieve gebruikers wereldwijd. Met zoveel Messenger-gebruikers is de kans groot dat je hier met elke ontevreden klant kunt praten in plaats van het gedeelte met reacties onder een bericht. Als een ontevreden klant opmerkingen maakt over je Facebook-bericht, reageer dan snel en neem contact met hen op via Messenger.

Houd je af en toe bewust afzijdig
Het lijkt misschien vanzelfsprekend, maar het is ook een goed idee om weg te blijven van eventuele negatieve reacties op reacties van concurrenten van concurrerende merken. Het is belangrijk om op de hoogte te zijn van deze gesprekken, maar eraan deelnemen is niet nodig. Vooral niet als geen van de negatieve claims wordt onderbouwd. Je riskeert meer schade aan je online reputatie te berokkenen als je betrokken raakt bij een oorlog met je concurrenten. Vooral als dit ten koste gaat van je betrokkenheid bij volgers en fans.

4. Onverantwoord omgaan met de ‘Vind ik leuk’ knop

Net als elke andere Facebook-gebruiker kunnen Facebook-paginabeheerders de berichten en pagina’s van anderen leuk vinden. Op een vergelijkbare manier verschijnen bedrijven die je op Facebook hebt bekeken in een ‘Vind ik leuk’ sidebar op je pagina. Dus je moet voorzichtig zijn wanneer je op de knop ‘Vind ik leuk’ drukt. Je wilt niet dat bezoekers van jouw pagina merken zien die je niet noodzakelijkerwijs als bedrijf wilt ondersteunen.

Wees selectief
Selecteer een paar partners of klanten die je leuk vindt en laat jouw favoriete zijbalk jouw professionele relaties benadrukken. Bovendien houdt het beheren van een pagina in dat nieuwe updates worden weergegeven in jouw nieuwsfeed. Daarom wil je geen afleiding creëren door pagina’s leuk te vinden die irrelevante inhoud delen.

5. Geen gebruik maken van geautomatiseerde regels

Het constant controleren en optimaliseren van jouw Facebook-advertenties kan tijdrovend zijn. Met geautomatiseerde regels, kun je regels maken in Advertentiebeheer die automatisch bijwerken of je op de hoogte brengen van wijzigingen in jouw campagnes, advertentiesets of advertenties.

Je kunt bijvoorbeeld regels maken die:

  • Jouw advertentie uitschakelen wanneer deze niet goed presteert.
  • Het budget van jouw advertentie verhogen wanneer er meer mensen op klikken.
  • Een melding naar jouw e-mailadres sturen wanneer het aantal mensen dat jouw advertentie gedurende een bepaalde periode bekijkt, afneemt tot een vooraf bepaald aantal.

Monitor je succes
Geautomatiseerde regels kunnen je helpen tijd te besparen bij het optimaliseren van jouw advertentie. Toch is het nog steeds belangrijk om de algehele prestaties van jouw campagne bij te houden om succes te garanderen.

6. A / B-tests overslaan voor jouw Facebook-advertenties

Facebook biedt bedrijven de mogelijkheid om gesplitste tests uit te voeren op advertenties. Handig om te zien welke beter presteert. Dit betekent dat door het verzenden van twee enigszins verschillende versies van een advertentie je kunt zien welke advertentie meer betrokkenheid ontvangt.

De belangrijkste zaken om te testen zijn de:

  • Call to action: probeer verschillende manieren om jouw publiek te vragen deel te nemen. Je kunt bijvoorbeeld testen of ‘Nu kopen’ beter werkt dan ‘Meer informatie’.
  • Tekst: test de lengte van jouw advertentietekst (aantal tekens), stijl (een vraag versus een verklaring), gebruik van emoji, interpunctie en tone-of-voice.
  • Beelden: test verschillende afbeeldingen en video’s, alleen tekstberichten versus die met afbeeldingen, een gewone afbeelding versus een GIF, afbeeldingen van mensen of producten versus grafieken of infographics en verschillende videolengtes.
  • Indeling: test verschillende indelingen ten opzichte van elkaar, zoals carrouseladvertenties, doekadvertenties, advertenties voor app-installatie, videoadvertenties, leadadvertenties, collectie-advertenties, diavoorstelling-advertenties en standaard fotoadvertenties.
  • Hashtags: ontdek of hashtags je conversiepotentieel helpen of schaden. Test het gebruik van meerdere hashtags versus een hashtag, welke hashtags in de bedrijfstak resulteren in de beste betrokkenheid en hashtagplaatsing binnen het berichtenverkeer (aan het einde, het begin of in het midden).
  • Doelgroep: test jouw advertenties op basis van de verschillende doelgroepsegmenten om te zien wat het beste aansluit bij jouw bedrijfsdoelstellingen.

Verhoog jouw ROI
Probeer verschillende variaties uit met elke advertentie die je maakt en noteer de winnaar van die categorie. Dit bespaart je niet alleen tijd, je verhoogt ook de ROI van jouw Facebook-advertenties.

7. Te lang wachten om een ​​Facebook-update te plaatsen

Er is niets mis met het nemen van tijd om kwaliteitsinhoud voor jouw publiek te maken. Maar drukke mensen hebben vaak geen uren te besteden aan het maken van een enkele update. Als de inspiratie niet toeslaat, kun je op internet nieuwe ideeën opdoen.

Vraag advies en bouw voort op het verleden
Een andere oplossing is jouw collega’s om advies te vragen. Stuur oude berichten naar ervaren collega’s om te zien welke verbeteringen mogelijk zijn en welke suggesties zij hebben voor nieuwe inhoud. Je kunt ook kijken naar berichten die in het verleden goed hebben gepresteerd om deze inhoud opnieuw te gebruiken voor een nieuwe post. Zoek naar inhoud die kan worden bijgewerkt met nieuwe informatie, beelden of een nieuwe invalshoek.

8. Video’s insluiten van externe bronnen

Social media-analyse-organisatie Quintly bekeek in 2016 6.2 miljoen berichten en zag Facebook-native video’s het beter doen dan ingesloten video’s van bijvoorbeeld YouTube of Vimeo. Video’s die rechtstreeks bij Facebook werden geüpload, kenden gemiddeld 110 procent meer interacties en werden 611 procent meer gedeeld.

Benut automatisch afspelen
Bovendien moedigt de functie voor automatisch afspelen in de native video-tool van Facebook jouw volgers aan meer tijd te besteden aan het bekijken van de video. Dit reageert vervolgens met het algoritme van Facebook en helpt om jouw ​​video aan meer mensen te laten tonen.

9. Het infogedeelte niet volledig invullen

Soms is het ‘t beste om vooraf meer tijd te investeren, zodat je later tijd kunt besparen. Als je niet alle benodigde informatie over jouw bedrijf opneemt op jouw Facebook-pagina, dan komt dat vreemd over bij de mensen die deze gedeeltes bezoeken voor meer informatie over jouw bedrijf.

Maak een intelligent intro
Als je geen tijd wilt besteden aan het beantwoorden van dezelfde vragen, kun je een gedetailleerde beschrijving op het gedeelte Info van jouw pagina maken. Dit omvat een korte beschrijving van jouw bedrijf, een lijst met producten en services die je verstrekt, een link naar jouw officiële website en een fysiek adres (als jouw bedrijf dat heeft). Zie dit als een veelgestelde vragen (FAQ) sectie op Facebook.

Geen tijd voor Facebook?

Het vergt veel tijd om actief bezig te zijn met social media. Misschien wil je zelf het meeste werk doen, maar wat nou als je daarvoor niet voldoende tijd hebt? Spijker & Co kan je ondersteunen door de werkzaamheden gedeeltelijk of zelfs volledig op ons te nemen. Of wij kunnen de activiteiten van jouw organisatie analyseren. Zo kun je toch met succes en resultaat deelnemen op social media…morgen al!

Pasfoto_2022_paars

Wil je weten hoe jouw branding en marketing beter kan worden? In een online gesprek van 15 minuten beantwoord ik al je vragen.

Je kunt ook je vragen vooraf naar mij sturen op rene@spijkerenco.nl, zodat we onze tijd effectief kunnen insteken.