Het nieuwe netwerken is Link Building

Link Building is een zeer krachtige methode om hoger te scoren in de zoekresultaten van Google. Het is het nieuwe netwerken. Ongeacht wat Google doet om backlinks te devalueren; ze blijven een belangrijke factor voor Google in het bepalen of jouw website relevant is en hoog in de zoekresultaten zou moeten verschijnen. 

Het start met waardevolle content

Zó hoort het te werken: mensen linken naar content die het waard is om te delen met anderen. Zo simpel is het: je moet eraan werken om dergelijke waardevolle content te maken. Mensen zullen die vervolgens delen met hun relaties, netwerken en eigen doelgroepen. Het delen van jouw content door anderen is daarom het nieuwe netwerken. Als je ze iets geeft om te delen en de juiste mensen bereikt voor jouw links, dan krijg je de backlinks die je nodig hebt om hoger te scoren in de zoekresultaten.

Let wel op dat je er geen misbruik van maakt

Er zijn veel SEO-bedrijven die veel geld vragen en “slechte dingen” doen in de ogen van Google om links te genereren zodat de website relevanter lijkt op bepaalde zoektermen. Het risico hiervan is dat je website op de strafbank van Google komt te zitten. Het is lastig om dat weer terug te draaien.

Onderzoek jouw concurrentie

Om te starten met Link Building is het goed om eerst je concurrentie onder de loep te nemen. Om de beste bronnen te selecteren waar je goede links of mensen kunt vinden die mogelijk terug willen linken naar jouw content, bekijk je eerst de concurrentie. Dit hoeft niet per se het bedrijf in jouw buurt te zijn. Het kan ook een landelijke speler zijn die ervoor zorgt dat je niet op de hoogste plaatsen terechtkomt in de zoekresultaten.

Experimenteer met zoekopdrachten

Voer zoekopdrachten uit op enkele woorden die voor jou belangrijk zijn. Je zult een aantal concurrenten of andere websites met een hoge Google autoriteit vinden die hoger scoren die jij en die al goede links vanaf andere websites hebben.

Handige tools

Hoe vind je die links? Wij gebruiken tools zoals SpyFu en Ahrefs. Wat deze websites doen, is dat je naar elke website of URL kunt gaan en ziet wie aan deze website is gekoppeld, die nieuwe bezoekers naar deze website stuurt en die linkt naar hun content.

Focus op recente activiteit

Het beste is om te kijken naar de laatste 30 dagen omdat je de recente activiteiten wilt beoordelen. Het is misschien niet zo relevant als iemand vier of vijf jaar geleden is gekoppeld. Bekijk de recente activiteit en begin met het ontdekken van de content waarnaar ze linken. Denk vervolgens na over de manier waarop je contact kunt leggen naar deze website zodat die ook naar jouw website gaat linken.

Start met identificeren

Als je bijvoorbeeld ziet dat een bepaalde website naar veel blogposts linkt of blogposts van anderen plaatst, dan kun je overwegen om hen te vragen of ze jouw content ook op die manier willen plaatsen. Er zijn geweldige manieren om dit soort linkrelaties op te bouwen, maar het begint met het identificeren van websites die linken naar jouw concurrenten. Als je goede, relevante content produceert is de kans zeer groot dat zij ook naar jou gaan linken.

Wekelijkse verzamelingen van links

Er zijn mensen die wekelijks een nieuwsbericht plaatsen of e-mailnieuwsbrief versturen die vol staat met links naar interessante content. Dit is een vrij eenvoudige, maar zeer effectieve manier om zowel backlinks te krijgen als nieuwe bezoekers naar jouw content te trekken.

Interessant: wekelijkse linkverzamelingen

Wat deze mensen doen, is dat ze zelf op zoek gaan naar goede content. Die brengen zij bijeen om er een bericht of e-mailnieuwsbrief van te maken. Het blijkt namelijk dat veel mensen graag deze wekelijkse linkverzamelingen lezen. De berichten zelf worden ook vaak gedeeld en trekken veel bezoekers. Kortom, twee van de belangrijkste redenen waarom mensen deze linkverzamelingen produceren.

Bouw eerst een relatie op

Het is een geweldige strategie voor Link Building om websites en e-mailnieuwsbrieven te vinden die dit soort linkverzamelingen routinematig samenstellen en verspreiden, vooral als dit relevant is voor jouw doelgroep. Ons advies? Stap niet plompverloren op hen af met de boodschap: “Hé, neem mij op in je volgende bericht.” Volg hen een paar weken. Lees verder, becommentarieer de links en deel deze. Kortom, netwerk met ze, stuur een link naar een bericht dat op jouw website staat en vraag of ze dat willen opnemen in hun wekelijkse linkverzameling.

Creëer betrokkenheid

Doe alles wat met gewoon netwerken te maken heeft, want het is een effectieve manier om opgemerkt te worden en strategieën te bouwen. Mensen hebben veel meer de neiging om terug te linken naar een persoon die betrokken is bij wat ze doen.

Benut lokale netwerken 

Eén van de dingen die je wilt doen als strategie om jouw bedrijf te laten groeien, is om te netwerken met lokale bedrijven, vooral bedrijven die potentiële strategische partners kunnen zijn. Dit is één van de beste manieren om goede backlinks te krijgen, maar ook om nieuwe klanten te werven. Het is vooral effectief voor bedrijven die hun klanten in de omgeving zoeken. Denk er ook eens aan om een gezamenlijk online platform met hen te bouwen. Als er iemand is met wie je werkt of van wie je koopt op dat lokale netwerk, denk dan eens na over manieren waarop je naar en van elkaar kunt linken.

Een praktisch voorbeeld

Een voorbeeld: je hebt een geweldige whitepaper geschreven. Denk aan alle strategische partners waarmee je dit mogelijk kunt delen en laat hen het co-branden en doorsturen naar hun eigen netwerk. Denk na over het schrijven van referenties naar elkaar. Schrijf bijvoorbeeld een mooi bericht over jouw positieve ervaring met de ander. Die persoon wil dat bericht waarschijnlijk op zijn website zetten en in veel gevallen geven ze je een link terug.

Denk aan relevante organisaties waartoe je behoort

Vergeet niet de organisaties waarvan je deel uitmaakt, inclusief:

  • Lokale ondernemersverenigingen.
  • Verenigingen die je sponsort.
  • Goede doelen die je ondersteunt.
  • Serviceclubs als Rotary en de Lions Club.
  • BNI-groepen.

Benut sponsoring

Dit zijn allemaal geweldige mogelijkheden om links naar jouw site te krijgen. Eén van de voordelen van het ondersteunen van een goed doel in jouw omgeving is dat ze in veel gevallen sponsorpagina’s zullen maken. Die genereren automatisch links van hoge kwaliteit naar jouw website.

Vergeet lokale kranten niet

Veel gedrukte publicaties als kranten en advertentiebladen hebben portals voor online persberichten met lokaal nieuws. Zoek deze sites en leer hoe je persberichten kunt indienen. Doe dit elke maand en je zult snel een aantal leuke links zien ontstaan met zeer relevante, lokale sites.

Google waardeert goede backlinks

Het opbouwen van goede backlinks vergt de nodige inspanning, maar het is zeker de moeite waard. Het lijkt veel op netwerken in de gewone wereld. Google waardeert goede backlinks tussen bedrijven die elkaar ondersteunen via berichten met daarin relevante content van hoge kwaliteit.

Te weinig tijd?

Spijker & Co biedt hulp bij Link Building en het complete content marketing proces, te beginnen met de strategie. Daarna kunnen we zorgen voor creatie en productie van waardevolle en relevante content, op maat gemaakt voor jouw doelgroep. Ook helpen wij jouw content verspreiden via links op verschillende kanalen of zorgen dat die wordt gedeeld via social media en e-mailnieuwsbrieven.

We sturen je graag nog meer tips voor bijvoorbeeld het generen van meer leads en omzet, een hogere klanttevredenheid of voor het zorgen van een hogere betrokkenheid van medewerkers. Door deze SEO-score aan te vragen geef je hier toestemming voor en ontvang je deze automatisch. Wil je onze tips niet ontvangen dan kun je je eenvoudig uitschrijven.