Hoger scoren in Google? Maak dan niet deze SEO-fouten!

Iedereen wil graag hoog scoren in Google om nieuwe klanten binnen te halen. Het valt niet mee om die positie voor populaire zoekwoorden te bereiken. Wat zeker niet helpt is dat de meeste websites op het gebied van SEO (zoekmachineoptimalisatie) grote fouten maken. Deze fouten hebben een negatief effect op je ranking waardoor jouw concurrenten hoger kunnen scoren. Daarom geven we hieronder een lijst van 7 veel voorkomende fouten. Aan de hand van deze lijst kun je jouw website verbeteren en hoger scoren.

Fout 1. Plaatsen van dubbele inhoud

De meest gemaakte fout in SEO is het vertonen van dubbele inhoud. Uit onderzoek is gebleken dat maar liefst de helft van alle websites hier last van heeft. Google omschrijft dubbele inhoud als ‘substantiële blokken inhoud binnen of tussen domeinen die ofwel volledig gelijk zijn of aanzienlijk op elkaar lijken’. Er staat geen straf op het plaatsen van dubbele inhoud, maar de website zal minder goed indexeren. Het wordt lastig voor zoekmachines om te zien welke pagina wordt bedoeld als ‘landing page’ voor in zoekresultaten. Daarnaast kunnen webpagina’s met dubbele inhoud zelfs concurrenten van elkaar worden en zorgen er dan voor dat ze lager gerankt worden. Om het web beter te maken plaatst Google waardevolle en unieke content hoger.

Zoekmachine marketing, SEO - Spijker & Co

Fout 2. Ontbreken van een omschrijving bij afbeeldingen of het hebben van gebroken afbeeldingen

Afbeeldingen zorgen ervoor dat jouw tekst beter gelezen wordt of verduidelijkt het verhaal. Ze kunnen ook SEO-problemen veroorzaken. De meeste websites bevatten afbeeldingen die geen alt tags bevatten. Alt tags beschrijven de afbeelding voor blinden en slechtzienden. Ook zoekmachines gebruiken die tekstuele beschrijving en ‘lezen’ als het ware de afbeelding op die manier. Zorg er daarom voor dat er in de alt tags van jouw website de belangrijkste zoekwoorden staan. Het ontbreken van alt-tags is een signaal aan zoekmachines dat de website minder gebruiksvriendelijk is.

Vermissende of gebroken afbeeldingen geven hetzelfde probleem bij zoekmachines als gebroken links, waarover later meer. Gebroken links zijn links die nergens naar toe leiden voor zoekmachines en gebruikers. Dit zorgt ervoor dat een zoekmachine de website als niet gebruiksvriendelijk bestempeld en de website lager indexeert.

Fout 3. Problemen met de Title tag en Meta Descriptions

De Title tag is de titel die getoond wordt als link in de zoekresultaten. Deze is heel belangrijk omdat gebruikers deze zin als eerste zien en in een fractie van een seconde bepalen of ze op de link gaan klikken. Title tags behoren dus tot de belangrijkste SEO-elementen op een webpagina. Google gebruikt deze tag ook om de relevantie te bepalen met de zoekwoorden waarop je wilt scoren. Het is dus zeer belangrijk om deze goed te schrijven.

Meta descriptions beschrijven in zoekresultaten de pagina en staan direct onder de Title tag. Goede meta descriptions zorgen ervoor dat gebruikers op jouw link klikken en zorgen voor een hogere klikfrequentie (CTR).

De meest voorkomende fouten met title tags en meta descriptions zijn:

  • Een dubbele title tag hebben
  • De title tag is te lang of te kort (±70 tekens is ideaal)
  • De meta description is te lang (max. 160 tekens)
  • Geen title tag of meta description hebben
Zoekmachine marketing, SEO - Spijker & Co

Fout 4. Kapotte interne en externe links

Kapotte of gebroken links vormen een groot SEO-probleem. Als je een grote website hebt met veel interne en externe links dan zullen er in de loop van de tijd links stoppen met werken. Een paar gebroken links zijn geen probleem, maar wat als het er meer worden? Als de gebruiker klikt op zo’n link dan krijgt hij niet te zien wat hij zoekt. Dit komt de gebruiksvriendelijkheid niet ten goede en een zoekmachine ziet dat ook zo. Daarnaast loop je het risico dat je website minder goed geïndexeerd wordt omdat de bots van zoekmachines teveel stuiten op gebroken links. Op de lange termijn kan dit ervoor zorgen dat er minder pagina’s verschijnen in de zoekmachine resultaten. Ook kan het de pagina autoriteit aantasten. Het is dus zeer belangrijk om dit probleem op te lossen.

Er zijn verschillende manieren om gebroken links in jouw website te identificeren. Er zijn plugins voor die periodiek jouw website doorlopen en je een waarschuwing stuurt op het moment dat een kapotte link ontdekt wordt. Of je kunt het online checken via bijvoorbeeld www.brokenlinkcheck.com.

Fout 5. Te weinig tekst t.o.v. HTML code

Op veel websites is de verhouding normale tekst t.o.v. HTML code te laag. Dit houdt in dat de tekst op de pagina’s zelf te kort is ten opzichte van de code die nodig is om de pagina mooi weer te geven. De verhouding mag ongeveer 20 procent zijn tegen 80 procent code.

Dit probleem kan ontstaan bij:

  • Een website die slecht gecodeerd is (teveel of niet bruikbare code op de pagina, te veel scripts draaien, het gebruik van Flash op de pagina en/of inline styling)
  • Er staan verborgen teksten geplaatst op de pagina. Bijvoorbeeld met witte tekst op een witte achtergrond. Spammers doen dit vaak en daardoor geeft dit rode vlaggen bij zoekmachines.
  • Te trage website door het gebruik van veel code en scripts.

Deze problemen zijn op twee manieren te verhelpen. Je kunt de code korter maken of de tekst op een pagina langer.

Fout 6. H1 Tag Problemen

Het op de juiste manier gebruik maken van H1 is nog steeds erg belangrijk in SEO. Deze tags worden gebruikt als indicator voor de belangrijkste inhoud op een pagina. De tags geven kopjes aan van H1 t/m H6 in volgorde van belangrijkheid. Het is mogelijk om meerdere H1 tags in een pagina te gebruiken, maar het is uitermate belangrijk om deze slechts 1x te gebruiken. Meestal is dat de titel van de tekst. De H1 tag hoeft niet dezelfde inhoud te bevatten als de titel, maar moet wel in lijn liggen daarmee om goed geïndexeerd te worden.

Fout 7. Te weinig woorden op een pagina

Websites hebben altijd een aantal pagina’s met een beperkt aantal woorden, zoals bijvoorbeeld de contactpagina. Er is geen minimum aantal woorden dat een pagina hoeft te bevatten, maar Google kent meer waarde toe aan pagina’s met daarop inhoudelijke tekst die de diepte in gaat. En meer woorden is een belangrijke indicatie voor meer diepte in de tekst. Door meer woorden en diepte te geven aan jouw pagina’s maak je de pagina’s waardevoller voor de lezer. Google waardeert dit met een hogere ranking van jouw pagina’s.

Zoekmachine marketing (SEO/SEA)

Bovenstaande fouten zijn slecht voor de ranking van websites in Google. Ze komen echter in bijna alle websites voor. Het is belangrijk om er iets aan te doen, een hoge vermelding op de juiste zoekwoorden kan goud waard zijn voor jouw bedrijf. Verbeter deze fouten in jouw website dus direct.

Natuurlijk is het ook mogelijk om naast of in plaats van SEO (zoekmachineoptimalisatie) te gaan voor SEA (adverteren op zoekmachines). Deze advertenties worden, tegen betaling, boven de normale zoekresultaten getoond. Hiermee koop je dus een goede positie in Google. Je hebt hier een budget voor nodig en de hoogte ervan is afhankelijk van de populariteit van de zoekterm en het aantal concurrenten die ook willen adverteren.

Spijker & Co kan ervoor zorgen dat jouw website op een prominente plaats bij de zoekresultaten van een zoekmachine komt te staan als een gebruiker een voor die webpagina relevante zoekterm gebruikt. Dit doen we door website te optimaliseren via SEO of het plaatsen van advertenties (SEA) op de voor jou belangrijke zoektermen.

We sturen je graag nog meer tips voor bijvoorbeeld het generen van meer leads en omzet, een hogere klanttevredenheid of voor het zorgen van een hogere betrokkenheid van medewerkers. Door deze SEO-score aan te vragen geef je hier toestemming voor en ontvang je deze automatisch. Wil je onze tips niet ontvangen dan kun je je eenvoudig uitschrijven.