Profiteer van de voordelen van transactionele e-mails

De meeste bedrijven gebruiken transactionele e-mails, maar realiseren zich niet de commerciële potentie ervan. Voorbeelden van transactionele e-mails zijn: orderbevestigingen, een e-mail met een inhoudsitem zoals een whitepaper of eBook en evenementtickets of reserveringsbevestigingen. Maar ook een “bedankt”-e-mail voor het voltooien van een actie, zoals het boeken van een gesprek of het verlengen van een abonnement. Spijker & Co laat je zien hoe je de vele commerciële en relationele voordelen van transactionele e-mails maximaal benut.

Geen bulk, maar specifiek 

In tegenstelling tot bulk- of marketing-e-mails, die naar een lijst of een segment van mensen worden verzonden, zijn transactionele e-mails een eenmalige verzending naar een specifieke gebruiker die wordt geactiveerd door de actie of inactiviteit van die gebruiker. Bijvoorbeeld om een ​​wachtwoordreset aan te vragen of een melding te krijgen wanneer je items in een winkelwagentje hebt achtergelaten.

Marketing versus transactioneel: wat is het verschil? 

Transactionele e-mails zijn geautomatiseerde e-mails die worden gebruikt om kritieke informatie door te geven aan een klant. Maar dat betekent niet dat ze moeten klinken alsof ze door een robot zijn geschreven! Veel bedrijven slaan de plank mis door saaie sjablonen te gebruiken in hun transactionele e-mails en missen zo concrete marketingkansen. Met een beetje creativiteit maak je van deze e-mails zelfs een manier om inkomsten te genereren. Het belangrijkste verschil tussen marketing- en transactie-e-mails komt neer op toestemmingen. Om bulkmarketingberichten te verzenden, moet iemand zich expliciet aanmelden voor jouw lijst en ermee instemmen berichten te ontvangen. Voor transactionele e-mails is geen expliciete opt-in vereist. Maar ze vereisen wel dat een gebruiker een soort commerciële transactie of handeling voltooit (zoals het kopen van tickets of het aanmelden voor een account).

Let altijd op toestemming 

Een belangrijk aspect om op te merken over transactionele e-mails is dat jij de gebruiker alleen mag blijven e-mailen zolang de informatie rechtstreeks verband houdt met hun commerciële transactie bij jou. Zo kun je een deelnemer een herinnering sturen voor een webinar waarvoor ze zich hebben aangemeld en een follow-up met een link naar een opname of enquête. Maar je kunt ze niet zomaar updates blijven sturen over nieuwe webinars, tenzij zij zich specifiek hebben geabonneerd op jouw marketingupdates. Houd dus rekening met de Nederlandse privacywetgeving voordat je promotionele inhoud opneemt in jouw transactionele e-mails.

Gemiste marketingkansen

Het wemelt van de gemiste marketingkansen als het gaat om transactionele e-mails. Transactionele e-mails scoren één van de hoogste betrokkenheidspercentages. Logisch, je verzendt deze pas nadat een klant persoonlijk of op jouw website een actie met jouw bedrijf heeft ondernomen. Ze vragen actief om gemaild te worden! Wat ze maar al te vaak terugkrijgen, is een slecht opgemaakte e-mail van drie zinnen in een klein lettertype met een generiek ‘bedankt’ en geen afbeeldingen, ontwerp of logo. Je kent ze wel – we hebben allemaal wel eens dergelijke bevestigingsmails ontvangen. Als jouw bedrijf transactionele e-mails verzendt, is het tijd om creatief te zijn met content die bijvoorbeeld verleidt tot nieuwe aankopen.

Van sjabloon naar…succes! 

Het is verbazingwekkend hoeveel bedrijven transactionele e-mails sturen die ze zelf nog nooit hebben gezien, laat staan bewerkt. Omdat zoveel ESP’s standaard sjablonen voor transactionele e-mails aanbieden, stellen veel bedrijven deze in en vergeten ze direct weer, elke dag commerciële kansen missend. Om dit te verbeteren, is stap één om gewoon bij de basis te beginnen. Check als eerste of jouw transactionele e-mails essentiële informatie bevatten zoals jouw bedrijfslogo, links naar de bedrijfssite, links naar jouw sociale media en/of links naar relevante pagina’s met veel gestelde vragen? Kruip in de huid van je klant en check de workflow die je klant krijgt gepresenteerd. Verliep de transactie naadloos en werd de e-mail meteen verzonden? Controleer of aanvullende informatie nuttig zou zijn geweest voor de klant, zoals de bestelstatus, een kalenderherinnering of koppelingen naar een accountdashboard. Onthoud dat deze e-mails worden gebruikt om jouw relatie met actieve en betrokken klanten direct te onderhouden. Verdienen ze daarom niet iets meer dan een follow-up in platte tekst?

Voorbeelden van de beste transactionele e-mails A

ls jij je afvraagt: ​​”wat is een transactionele e-mail?” omdat je niet zeker weet of jouw bedrijf deze moet verzenden, is het snelle antwoord van Spijker & Co: ja, dat zou waarschijnlijk moeten. De meeste bedrijven sturen tegenwoordig dit soort e-mails, ook jouw concurrentie! Of het nu gaat om het doorgeven van accountinformatie, het verzenden van inhoud (zoals tickets of downloads) of het geven van feedback: bijna elk bedrijf kan profiteren van verbeteringen in hun transactionele e-mailproces. Vervolgens geeft Spijker & Co je graag enkele effectieve voorbeelden van soorten transactie-e-mails, bedoeld om dit type e-mails veel harder voor jou te laten werken!

  • Account instellen. Dit is een enorm mooi moment! Een gebruiker die zich aanmeldt voor een account is een potentieel levenslange klant. Gebruik deze eerste bevestigingsmail om te shinen! Vooral met een account dat vers is ingesteld, gaan nieuwe gebruikers direct enthousiast aan de slag en profiteren van jouw goederen of diensten. Maak het hen daarom supergemakkelijk om terug naar de website te keren en aan de slag te gaan met jouw content en aanbod.
  • Orderbevestiging. Voorbij zijn de dagen van een bevestigingsmail van één zin. Orderbevestigingen krijgen een facelift en worden steeds meer merkgebonden en een handige alles-in-één tool waar klanten bestelgegevens kunnen zien, verzendinformatie kunnen volgen, contact opnemen met ondersteuning en aanbiedingen kunnen vinden. De perfecte eerste stap naar het maken van e-mails met orderbevestiging die merkaffiniteit opbouwen, is om… nou ja… deze als zodanig te benutten!
  • Product- of servicefeedback. De meest effectieve manier om te weten wat jouw klanten van jouw bedrijf vinden, is door het hen te vragen. Simpel, toch? Toch raken marketeers zo verstrikt in hun dagelijkse taken dat de meeste bedrijven vergeten om feedback te vragen. Transactionele e-mails zijn hiervoor het perfecte instrument omdat deze geautomatiseerd kunnen worden verzonden terwijl de interactie nog vers in het geheugen van de klant ligt. 
  • Verlaten winkelwagen. Wist je dat bedrijven met een goede webshop gemiddeld 4% tot 5% van hun achtergelaten winkelwagentjes terugkrijgen? Dat is een goede reden om transactionele e-mails hiervoor te gaan gebruiken als je dat nog niet hebt gedaan.

Transactionele e-mails: best practices 

Als het gaat om best practices voor transactionele e-mails, is het belangrijk om het volgende in gedachten te houden:

  • Voeg altijd branding toe – zorg ervoor dat alle automatisch gegenereerde systeem-e-mails overeenkomen met het merk en de toon van het bedrijf, zodat klanten zich veilig voelen bij het bestellen.
  • Maak ze behulpzaam – deze e-mails maken deel uit van de klantenservice-ervaring, dus ze moeten de ontvanger alles bieden wat ze nodig hebben om hun transactie met jouw bedrijf gemakkelijk te voltooien. Of dat nu een aankoop, registratie of het boeken van een afspraak is.
  • Creëer functionele follow-ups – gebruik deze mogelijkheid om een ​​enquête te houden of om beoordelingen te vragen nadat producten of diensten zijn voltooid.
  • Maak gebruik van specifieke bestemmingspagina’s – transactionele e-mails zijn beperkt in de hoeveelheid marketingmateriaal dat erin kan staan, maar je kunt natuurlijk links naar meer informatie opnemen. Maak bestemmingspagina’s die specifiek zijn voor deze klanten en die upsells en zwaardere marketingberichten kunnen bevatten.
  • Let op de regels – er zijn privacy-beperkingen voor transactionele e-mails, zoals bij alle e-mails. Zorg ervoor dat jij de beperkingen kent voordat jij een nieuwe strategie maakt.

Conclusie? Kom op de koffie bij Spijker & Co 

Naarmate inboxen steeds voller worden, is het belangrijk de tijd te nemen om jouw automatiseringsinspanningen te optimaliseren. Als jouw e-mailserviceprovider geen mogelijkheden biedt om transactionele automatisering toe te voegen of transactionele e-mails aan te passen, is het tijd om na te denken over een oplossing die kan meegroeien met het veranderende landschap. En die oplossing? Die ligt bij Spijker & Co! Inspireert dit artikel over tips voor jouw succesvolle transactionele e-mails jou? Wil je dieper op de materie ingaan? Kom dan praten met Spijker & Co in Buren. Bij een kop koffie tasten we vrijblijvend af hoe Spijker & Co jouw bedrijf kan helpen met tips voor jouw succesvolle transactionele e-mails.

Pasfoto_2022_paars

Wil je weten hoe jouw branding en marketing beter kan worden? In een online gesprek van 15 minuten beantwoord ik al je vragen.

Je kunt ook je vragen vooraf naar mij sturen op rene@spijkerenco.nl, zodat we onze tijd effectief kunnen insteken.