Vakantiechecklist: hoe promoot ik mijn bedrijf

De zomervakantie staat voor de deur. Hopelijk ga je genieten van een heerlijke vakantie. Naast de nodige rust is deze periode ook ideaal om eens te kijken of al jouw promotiemiddelen nog wel voldoen, zodat je er na de vakantie weer volop mee aan de slag kunt gaan. Hier staat een lijst met aandachtspunten die je kunt gebruiken om te checken of je iets aan de promotie van jouw bedrijf moet doen.

Huisstijl

  • Voldoet het logo nog? Sluit het aan bij wat jouw organisatie doet of wat je wil uitstralen?
  • Wordt de huisstijl consequent doorgevoerd in alle uitingen? Wordt de huisstijl, naast de standaarduitingen als visitekaartjes, briefpapier en enveloppen ook gebruikt in jouw e-mailberichten, op social media kanalen, Word documenten (offertes etc.), Powerpoint presentaties en aankleding van het pand?
  • Leg jouw huisstijl vast. Verzamel de logobestanden, lettertypes en beschrijf hoe de huisstijl toegepast moet worden op drukwerk, internet, reclame-uitingen, etc.

Lees ook:
– Vermijd deze 10 fouten bij het ontwikkelen van jouw nieuwe logo
– 10 tips voor een goede Powerpoint presentatie

Website

  • Voldoet de website nog? Heeft de website de juiste uitstraling en vinden bezoekers wat ze zoeken? Staat alles er wel op? Is het tijd voor een flinke update? Of misschien een nieuwe website?
  • Kijk de websitestatistieken eens na, misschien wordt het hoog tijd voor een mobiele website? Zodat de bezoekers met een smartphone of tablet ook een goede indruk krijgen van jouw website?
  • Zijn alle teksten up-to-date? Of is het laatste nieuwsbericht op de website ook al weer enkele maanden oud?
  • Is de techniek achter jouw website up-to-date? En wanneer is er een back-up van gemaakt?
  • Krijg je wel voldoende bezoekers op de website? Levert jouw website resultaat op? Wordt het niet eens tijd om naar de SEO van uw website te kijken?
  • Wordt jouw website als onveilig vermeld door Google? Het is nu tijd om deze te beveiligen en over te stappen naar HTTPS met een SSL certificaat.

Lees ook:
– Ontbreken deze elementen op jouw website als dienstverlener?
– 11 oorzaken waarom websites niet gevonden worden via Google
– Wat is het verschil tussen een standaard en een resultaatgerichte website?
– Waarom je regelmatig de Google Analytics van jouw website moet bekijken?
– Zorg ervoor dat uw website altijd up-to-date is!

Content marketing

  • Wil je weten wat content marketing voor jou kan opleveren? Een constante stroom van nieuwe leads/klanten, meer omzet en het behoud van bestaande klanten: onderzoek de verschillende mogelijkheden.
  • De zomer is een uitgelezen tijd om jouw content marketingstrategie te ontwikkelen of te analyseren. Bekijk de statistieken en hou ze tegen jouw doelstelling aan. Wat is het effect van jouw acties naar bezoekers van je website. Bereik je de juiste mensen met jouw informatie? Ontvang je reacties op jouw berichten? Zet het mensen aan tot actie?
  • Bepaal welke doelstellingen je wil bereiken, en welke rol de geboden informatie zal spelen om deze te behalen. Hoe kan content marketing andere activiteiten, zoals verkoop, service, promoties of reclame ondersteunen?
  • Welke doelgroep wil je bereiken? Waar zit de match tussen hun belangen, problemen of informatiebehoefte en jouw producten of diensten?
  • Denk na over de manier hoe je de berichten gaat verspreiden? Plaats je die via een blog op jouw website? Deel je het via social media en/of e-mailmarketing? Consistent publiceren via een vast tijdschema is het beste om een band te creëren met jouw doelgroep.
  • Na de zomer moeten er weer allerlei waardevolle en relevante content verspreid worden. Bereid je goed voor en schrijf verhalen of maak video’s en foto’s.
  • Wil je serieus aan de slag met het bovenstaande en zou je daarbij onze hulp willen inroepen? Dan is onze online marketing strategie workshop iets voor je.

Lees ook:
– Upgrade de content op jouw website voor meer leads
– 12 tekenen dat jouw bedrijf hulp nodig heeft bij content marketing
– 15 bronnen om ideeën op te doen voor content marketing
– Vermijd de grootste valkuilen van content marketing
– Meer klanten door de inzet van content marketing
– Zorg dat je overal online aanwezig bent

E-mailmarketing

  • Na de vakantie aan de slag met e-mailmarketing? Dan kun je het beste in de vakantie beginnen met het verzamelen van e-mailadressen, het ontwerpen van een template en het inrichten van de software.
  • Verzamel je al e-mailadressen van jouw klanten? Wordt het niet eens tijd dat je daar actief iets mee gaat doen?
  • Vind meer berichten om te delen via email. Gebruik deze tijd om content te verzamelen voor jouw e-mailings.
  • Onderzoek de mogelijkheden van geautomatiseerde e-mailings voor jouw organisatie. Dit zijn een serie e-mails die verzonden worden naar mensen die bepaalde acties uitvoeren. Bijvoorbeeld, wanneer iemand interesse toont in een product of dienst van je, dan kun je ze een aantal standaard e-mails sturen over een vaste periode. Je stuurt dan meer relevante informatie in brokken of verkoopgerichte mails die ze dan om de paar dagen zullen ontvangen.

Lees ook:
– E-mailmarketing: ideaal voor het opbouwen van naamsbekendheid
– Hoeveel e-mails kan je per week maximaal aan iemand zenden?
– Waarom je nu de eerste stappen moet zetten met e-mailmarketing

Social media

  • Ben je goed vertegenwoordigd op de social media kanalen? En straalt die ook uit waar je voor staat? Loop jouw kanalen na op profielfoto, header/cover foto en de bio, omschrijving en links.
  • Haal je wel resultaat uit jouw social media activiteiten? Weet je niet hoe je klanten moet werven via social media? Wordt het eens tijd voor een social media strategie sessie?
  • Investeer je geld en tijd in de verkeerde social media kanalen? Onderzoek welke kanalen jouw doelgroep gebruikt en waar je dus de meeste kans hebt om ze te bereiken.
  • Ken je jouw doelgroep wel goed genoeg? Een effectieve social media strategie is gebaseerd op het maken van inhoud die relevant en interessant is voor de mensen uit de doelgroep. De inhoud stimuleert communicatie en leidt tot betrokkenheid. Daarom moeten organisaties echt de moeite nemen om hun publiek te leren kennen. Weet wie ze zijn, waar ze wonen, en wat ze willen. Voer een gedegen onderzoek hier naar uit.

Lees ook:
– Basis schrijftips voor meer succes met social media
– Vergroot de impact van jouw video’s op social media
– 8 hardnekkige social media misvattingen weerlegd
– Social Media Marketing is meer dan alleen berichtjes plaatsen
– 7 dure social media marketing fouten!
– 6 tips voor het opschonen van je social media profielen

Drukwerk

  • Heb je nog voldoende drukwerk van al jouw uitingen op voorraad?
  • Staan er op je visitekaartje verwijzingen naar jouw LinkedIn, Facebook of Twitterprofiel?
  • Na de zomer een presentatie of een beurs? Heb je daar het materiaal al voor?
  • Speciale actie of bedrijfspresentatie? Misschien moet je daar een mooie folder of brochure voor laten ontwikkelen?
  • Zitten er kleurverschillen in jouw huisstijl? Onderzoek waar dat door veroorzaakt is en leg alle kleuren goed vast in een huisstijlmanual om dit zoveel mogelijk te voorkomen. Zo kun je met iedereen goede afspraken maken om een consistente kleurweergave te krijgen van jouw huisstijlkleuren.

Lees ook:
– 7 redenen waarom drukwerk nog steeds goed werkt
– Kleurverschillen in RGB, HEX, CMYK, RAL en PMS
– Alsjeblieft, acht extra manier om je website te promoten

Deze lijst kan eindeloos lang gemaakt worden. Onze tip is om de vakantietijd goed te gebruiken voor het verbeteren van jouw uitingen. Dat schiet er meestal bij in tijdens de drukkere periodes en zo kun je onbezorgd aan de slag na de zomer.

Wij zijn gewoon de hele vakantie geopend

Uiteraard willen wij je hierbij helpen. Spijker en Co gaat gewoon de hele vakantie door en wij zorgen er graag voor dat je weer goed in de startblokken staat om de tweede helft van het jaar te beginnen. Neem contact met ons op via 0344-579181 of info@spijkerenco.nl en wij gaan direct voor je aan de slag.

Pasfoto_2022_paars

Wil je weten hoe jouw branding en marketing beter kan worden? In een online gesprek van 15 minuten beantwoord ik al je vragen.

Je kunt ook je vragen vooraf naar mij sturen op rene@spijkerenco.nl, zodat we onze tijd effectief kunnen insteken.