Vakkundig seizoensmarketing integreren in jouw B2B-marketing? Ontdek hier de toptips!

Wist je dat de niveaus van betrokkenheid met e-mailmarketing pieken tijdens de feestdagen? Mensen browsen hun inbox op zoek naar de beste deals en kortingen die ze maar kunnen vinden. E-commerce merken domineren in de maanden voorafgaand aan het nieuwe jaar. Echter, B2B-bedrijven denken vaak dat de feestdagen een periode zijn om te ontspannen en achterover te leunen. Spijker & Co helpt je graag uit die droom. Juist door seizoensmarketing in jouw marketingstrategie op te nemen, kun je het jaar met een omzetsprint afsluiten. Blijf daarom nu vooral dóórlezen om de tips van Spijker & Co voor verkoop genererende campagnes voor jouw B2B-merk tijdens de feestdagen te ontdekken én te benutten!

Vier toptips om B2B-verkopen te stimuleren tijdens de feestdagen:

1. Wees voorbereid 

De feestdagen komen en gaan sneller dan je denkt. Jij moet jouw campagnes van tevoren plannen om jouw potentiële winst te maximaliseren. Wat is jouw doelstelling? Op wie richt je je? Wanneer verstuur je je e-mailmarketing? Heb je alles in huis wat je nodig hebt? Dit omvat jouw tools voor het vastleggen van leads, modellen voor het scoren van leads en slimme systeemintegraties. Terwijl jij jouw vakantie-content plant, moet je hierover nadenken en kijken naar inzichten uit de campagnes van vorig jaar. Als jij een duidelijk idee krijgt van wat wel en niet werkt met jouw doelgroep, kun je leads genererende campagnes opzetten.

2. Leid met relevantie 

Relevante content is het hele jaar door nodig, maar tijdens de feestdagen heb je nieuwe kansen om nieuwe klanten voor je te winnen, vertrouwen te vergroten en relaties te versterken. Daarom is relevantie essentieel. Door jouw doelgroep te segmenteren, zorg je ervoor dat je de juiste prospect met de juiste boodschap target. One-size-fits-all e-mailmarketing speelt, als het goed is, geen rol meer in jouw dagelijkse marketing. Klanten willen als individuen worden behandeld. Als jij over hun gegevens beschikt, verwachten ze dat jij deze in hun voordeel gebruikt. Rond de feestdagen moet je ervoor zorgen dat je berichten de regio en cultuur van de ontvanger weerspiegelen. 

3. Personaliseren 

Naast segmentatie is personalisatie een fantastische manier om de relevantie van jouw B2B-merk te vergroten en contact te maken met jouw e-mailontvangers. Gepersonaliseerde marketing heeft 26% meer kans om te worden geopend en genereert zes keer hogere transactiepercentages. Wat we ons écht zouden moeten afvragen is waarom we onze e-mail niet voor de volle 100% personaliseren? Gepersonaliseerde onderwerpregels en CTA’s genereren meer betrokkenheid en stellen jou in staat jouw vakantiemarketing iets specialer te maken.

4. ‘Gebruik het of verlies het’-budgetten 

Naarmate het jaar ten einde loopt, zullen veel B2B-marketingteams een ‘use it or lose it’-budget hebben. Dat zijn niet-bestede middelen uit jouw jaarbudget die niet meer toegankelijk zijn wanneer de begroting van volgend jaar van kracht wordt. In plaats van geld door jouw vingers te laten glippen, kun je experimenteren met nieuwe kanalen of campagnes. Retargeting-advertenties en sms zijn geschikte kanalen om in dit seizoen te gebruiken, omdat inboxen vaak worden overspoeld met verkoopberichten.

Seizoensmarketingcampagnes voor B2B-merken

1. Inhoud met seizoensthema 

De feestdagen zijn een goed moment om creatief aan de slag te gaan met jouw marketing. Content met een kerstthema rond de dagen voor Kerstmis kan helpen bij het opbouwen van verwachtingen bij jouw doelgroep. Wedstrijden en exclusieve weggeefacties kunnen klanten en prospects betrokken houden zonder dat jij op de prijzen hoeft te drukken. Blogs, gidsen en e-mailontwerpen met een seizoensthema zijn eenvoudige manieren om het seizoensfeest gaande te houden en de interesse langer vast te houden. Onthoud dat de feestdagen leuk en ontspannend moeten zijn, dus voel geen druk om te serieus te zijn met deze content, een kwinkslag mag!

2. Word persoonlijk 

De feestdagen zijn het perfecte moment om de menselijke kant van jouw bedrijf te laten zien. Veel B2B-verkopen en relaties zijn gebaseerd op persoonlijke verbindingen tussen jouw klanten en jouw medewerkers. Door jouw feestdagengroeten te personaliseren of klantgegevens te gebruiken om een ​​uniek jaaroverzicht te creëren, kunnen klanten zich gewaardeerd voelen door jouw bedrijf. Naarmate het jaar ten einde loopt, beginnen opdrachtgevers na te denken over het verlengen van contracten of het aanbesteden van nieuwe opdrachten. Door gegevens te gebruiken om één-op-één ervaringen voor de lezer te creëren, is de kans groter dat ze zich tot jou wenden als een betrouwbaar en klantgericht bedrijf.

3. Teruggeven 

Een andere geweldige manier om verbinding te maken met jouw marketingdatabase is door jouw liefdadigheidsactiviteiten te promoten. Het sponsoren van goede doelen, het promoten van jouw fondsenwervingsactiviteiten of het uitvoeren van speciale campagnes met een seizoensthema voor de door jouw gekozen goede doelen vergroten op sympathieke wijze de bekendheid van jouw merk. Het demonstreren van de medemenselijkheid van jouw merk door middel van filantropische activiteiten is een geweldige manier om klanten en prospects te betrekken. Het gebruik van sociale media en e-mail in deze campagne zal jouw publiek aanmoedigen om de boodschap van jouw liefdadigheid te delen. Wanneer klanten weten dat ze een positieve impact op de samenleving hebben door simpelweg zaken met jou te doen, zijn ze eerder geneigd om voor de lange termijn bij jou te blijven.

4. Nieuw jaar, nieuwe voornemens 

Ten slotte draait het bij onze laatste campagneaanbeveling om het nieuwe jaar. Nu 2021 ten einde loopt, bereiden bedrijven zich voor op het komende jaar. Door een campagne te voeren op basis van hoe jij jouw klanten kunt helpen hun doelen te bereiken en te overtreffen, kunnen ze maximaal gericht worden opgezet. Evenzo zal het schetsen van jouw routekaart voor het volgende jaar op dit punt lezers enthousiast maken om het hele jaar door zaken met jou te doen. De kunst hier is om de voordelen te schetsen die jij dankzij jouw nieuwe ontwikkelingen voor hun bedrijf kunt brengen in 2022.

Conclusie? Kom op de koffie bij Spijker & Co 

Inspireert dit artikel met tips voor jouw succesvolle seizoensmarketing jou? Wil je dieper op de materie ingaan? Kom dan praten met Spijker & Co in Buren. Bij een kop koffie tasten we vrijblijvend af hoe Spijker & Co jouw bedrijf kan helpen met tips voor jouw succesvolle seizoensmarketing.

Regelmatig tips ontvangen via e-mail om meer leads en omzet te genereren? Of te zorgen voor een hogere klanttevredenheid of betrokken medewerkers? Schrijf je hier in!