Wek jouw social media kanalen weer tot leven!

Jouw potentiële klant zoekt je bedrijf op social media en vindt een verouderde pagina.
Laat oude berichten je bedrijfsimago niet verpesten!
Zijn dit de eerste indrukken die je wilt achterlaten?

Veel bedrijven en organisaties zijn ooit enthousiast gestart met het aanmaken van social media kanalen. Bezoek je die? Dan zie je vaak dat daar al heel lang niet meer naar om is gekeken. Als er al berichten op staan, dan zijn die heel oud en de informatie die bij het profiel vermeld staat, klopt niet meer. Soms staan er reacties op van bezoekers die nooit beantwoord zijn.

Herken jij jouw bedrijf hierin? 

Niet getreurd, het is nog niet te laat om jouw aanwezigheid op social media nieuw leven in te blazen. Hieronder staat hoe je dat doet.

1. Loop de profielinformatie na

Voordat je begint met het maken van nieuwe berichten, moet je er zeker van zijn dat de basisinformatie op jouw social media kanalen klopt. Staan jouw bedrijfsnaam, locatie, contactinformatie en openingstijden nog goed vermeld? Zo niet, dan is dit hét moment om alles te updaten. Zorg er daarnaast voor dat jouw pagina’s duidelijk herkenbaar zijn voorzien van de naam van je bedrijf. Het bedrijfslogo neem je vervolgens op in de profielfoto’s van elk social media kanaal. 

2. Plaats regelmatig berichten

Zien de profielpagina’s van jouw social media kanalen er weer goed uit? Dan is het tijd om na te denken over het maken van berichten. Het opstellen van een consistente berichtenplanning is écht de gouden regel van alle social media kanalen. Op regelmatige basis berichten plaatsen zorgt ervoor dat jouw doelgroep je bedrijf herkent. En hoe meer content je deelt, hoe meer jouw volgers de identiteit van jouw bedrijf leren kennen en waarderen. 

Regelmaat bouwt vertrouwen

Wanneer je onregelmatig berichten plaatst, kan dat ertoe leiden dat het vertrouwen van mensen in jouw bedrijf verdwijnt. Waarom is er een week vol activiteit, gevolgd door stilte in de volgende drie weken? Dit is niet de manier om online positieve aandacht te genereren.

3. Niet alleen verkopen, maar geef advies

Natuurlijk gaat het niet alleen om de regelmaat waarmee je berichten plaatst, maar ook om de inhoud en kwaliteit ervan. Het mooie van social media is dat je authentieke verbindingen kunt leggen met je volgers. Dus het laatste wat je wilt doen, is een reeks verkoopberichten maken.

Nuttige informatie overtuigt

Verstrek in plaats daarvan advies en nuttige informatie. Laat zien dat jij de expert in jouw vakgebied bent, en volgers zullen eraan wennen dat ze bij jou moeten zijn als ze een probleem hebben dat jij kunt oplossen. Het delen van tips en kennis geeft jouw volgers ook iets inhoudelijks om op te reageren. Mensen zullen veel meer geneigd zijn om een woord van dank of aanvullende vragen achter te laten in een informatieve post dan wanneer ze iets zeggen in reactie op inhoud die puur gaat over het verkopen van een product of dienst.

4. Praat continu met je grootste fans

Wanneer iemand de tijd neemt om te reageren op een bericht dat je plaatst, dan moet je dat wel beantwoorden. Laat geen enkele reactie links liggen en geen vraag onbeantwoord. Wanneer mensen de tijd nemen om een ​​bericht over jouw bedrijf op social media te plaatsen, deel je dat bericht met jouw volgers en bedank je hen voor de vriendelijke woorden!

Alles draait om dialogen

Nogmaals, social media draait volledig om het creëren van dialogen met je echte klanten. Geef hen het gevoel dat er concrete, vriendelijke, goed geïnformeerde mensen achter je bedrijf staan.

5. Deel visueel aantrekkelijke inhoud

Een andere manier om de aandacht te trekken voor jouw berichten? Maak deze visueel aantrekkelijk. Plaats niet alleen tekstberichten, voeg er altijd een opvallende afbeelding aan toe. Video als medium groeit in populariteit, vooral live video is erg boeiend. Kijkers reageren enthousiast op video’s terwijl deze worden gemaakt. Ook geeft het je de mogelijkheid om vragen te beantwoorden en in realtime met je volgers te spreken.

6. Gebruik Hashtags verstandig

Het is goed om berichten te delen met mensen die je al volgen op social media. Echter, wil jij je bereik vergroten? Dan is het gebruik van hashtags een geweldige manier om dat te doen. Telkens wanneer je een bericht plaatst, voeg je er een handvol relevante hashtags aan toe.

Zet doelgroepspecifieke hashtags in

Selecteer drie tot vier hashtags die relevant zijn voor de doelgroep die je probeert te bereiken. Voeg er één toe die uniek is voor jouw bedrijf. Als je die doelgroepspecifieke hashtags gebruikt, plaats je berichten voor diegenen die geïnteresseerd zijn in jouw branche of vakgebied. Dat is de beste manier om ontdekt te worden door een nieuw, relevant publiek op social media.

7. Doe mee met relevante groepen

Wil je meer mensen bereiken dan jouw bestaande volgers? Word lid van groepen die zijn afgestemd op de oplossingen die jij kunt bieden. Zodra je lid bent van deze groepen, raak je betrokken bij de gesprekken die daar plaatsvinden! Als iemand je om advies vraagt ​​over welke oplossing het beste is, kun je jouw mening geven. 

Het is nooit te laat…

Het kan lastig zijn om alle social media kanalen bij te houden. Maar zelfs als jij je social media kanalen verwaarloosd hebt, is het nooit te laat om deze weer springlevend te maken! Met een paar eenvoudige stappen maak jij jouw profielpagina’s opnieuw up-to-date. En leg je contact met jouw volgers. Een uitdagende wereld van verschil bij het genereren van zinvolle contacten met leads en klanten!

Ondersteuning nodig met social media marketing?

Het vergt veel tijd om actief te zijn met social media. Misschien wil je als organisatie zelf het meeste werk doen. Prima. Maar wat nou als je daarvoor niet voldoende tijd hebt? Spijker & Co kan je ondersteunen door social media marketing werkzaamheden voor een deel of in z’n geheel over te nemen. Of wij kunnen de activiteiten van jouw organisatie analyseren. Zo kun je toch resultaat scoren op social media.

Pasfoto_2022_paars

Wil je weten hoe jouw branding en marketing beter kan worden? In een online gesprek van 15 minuten beantwoord ik al je vragen.

Je kunt ook je vragen vooraf naar mij sturen op rene@spijkerenco.nl, zodat we onze tijd effectief kunnen insteken.