Instagram is hip en trendy. Zowel bij gebruikers als bedrijven die hun product willen promoten. Naast het opbouwen van een sterk Instagram-profiel en het aanspreken van volgers via reguliere berichten, kunnen bedrijven het publiek bereiken via Instagram-advertenties.
Hieronder staan 10 tips om meer rendement te halen uit jouw inspanningen op Instagram
1. Optimaliseer jouw bio
Afgezien van jouw bedrijfsnaam, gebruikersnaam en website-URL, biedt jouw Instagram-profiel de ruimte van 150 tekens voor het omschrijven waar jouw bedrijf voor staat.
De bio is een kans om een goede eerste indruk te maken, te verwoorden wat jouw bedrijf levert en wat de meerwaarde daarvan is voor jouw klant. Dat is moeilijk omdat je slechts 150 tekens mag gebruiken, volg onderstaande regels om het maximale uit die ruimte te halen:
Duidelijk: gebruik korte, eenvoudige woorden en verdeel de tekst met regeleinden.
Beknopt: Gebruik eventueel emoji’s (pictogrammen) om snel een indruk te geven van jouw bedrijf in een paar karakters, maar als je het kunt vertellen zonder emoji’s laat ze dan weg.
Actie: gebruik een verleidelijke call-to-action om bezoekers te vertellen wat ze vervolgens moeten doen.
2. Kies de juiste profielfoto
Voordat bezoekers je Instagram-bio ooit lezen, zien ze jouw profielfoto. Die laat dus echt de eerste indruk achter. Daarom is het kiezen van de juiste profielfoto voor een bedrijfs- Instagram-account belangrijk.
Het meest wordt er gekozen voor het logo van het bedrijf. Jouw logo moet duidelijk leesbaar en herkenbaar zijn binnen de cirkel van de profielfoto van Instagram. Als jouw logo bijvoorbeeld een vierkant is, zoom dan gewoon uit tot je hem helemaal ziet. Is jouw logo heel erg lang, probeer dan een herkenbare variant te maken.
3. Bepaal de uitstraling van jouw bedrijf op Instagram
Het is verstandig om een herkenbare, visuele stijl voor jouw bedrijf op Instagram te ontwikkelen. Dit is belangrijk omdat het de foto’s die jij plaatst direct herkenbaar maakt in de zee van andere foto’s die een bezoeker van Instagram aantreft. Dit vergroot de kans dat er mensen jouw foto leuk vinden of een reactie plaatsen. Het doel is om Instagram-gebruikers te laten stoppen met scrollen zodra ze je afbeelding zien. Hoe herkenbaarder je foto’s zijn, des te beter bereik je dit doel.
Dit kan worden bereikt door altijd hetzelfde filter op elke foto te gebruiken. Of een opvallende manier te ontwikkelen waarmee jouw product in beeld wordt gebracht.
4. Zorg voor duidelijk omschreven doelen
Als je geen duidelijke doelen formuleert, weet je niet of jouw investering in Instagram-marketing vruchten afwerpt.
Het maken van concrete doelen begint bij het kiezen van de juiste statistieken om jouw succes te meten. Deze vallen uiteen in twee categorieën:
- ‘Imago’-statistieken (bijv. Likes, reacties, shares, volgers)
- “Bedrijfskundige”-statistieken (bijvoorbeeld bereik, betrokkenheid, verkeer, leadgeneratie, omzet)
De eerste zal je vertellen of jouw inhoud aansprekend is voor jouw doelgroep. Deze statistieken helpen je ook om je aanwezigheid op Instagram te meten t.o.v. jouw concurrenten. Met de ‘bedrijfskundige’ statistieken kun je bijhouden hoeveel sociale media bijdraagt aan het bedrijfsresultaat. Beide zijn op zichzelf belangrijk en de doelen daarvan moeten serieus worden beschreven voordat je zakelijk met Instagram begint.
5. Maak boeiende inhoud
Aantrekkelijke berichten stimuleren actie. Het zorgt ervoor dat mensen jouw berichten willen delen, reageren en klikken.
Maar voordat je iemand tot actie kunt aanzetten, moet je eerst hun aandacht trekken. Daar zijn verschillende manier voor, deze werken bijvoorbeeld goed:
- Blik achter de schermen
Gebruik dit soort berichten om de mensen achter jouw bedrijf te introduceren en te laten zien. Beelden en video’s achter de schermen tonen de menselijke kant van jouw bedrijf en laten zien hoe jouw product tot stand komt. - Citaten en op tekst gebaseerde afbeeldingen
Mensen houden van het lezen van citaten die ze begrijpen en waarmee ze zich kunnen identificeren, waardoor dit een eenvoudige maar effectieve strategie is om betrokkenheid te vergroten. Je kunt ook branchespecifieke feiten of statistieken tonen of beoordelingen van tevreden klanten. - Dagelijkse hashtags
Dit is een geweldige manier om met jouw bericht in te haken op populaire hashtags. Je kunt gebruik maken van klassieke hashtags, zoals #tbt (Throwback Thursday), die de meeste mensen kennen. Of je kunt zelf een nieuwe hashtag maken, iets dat uniek is voor jouw bedrijf.
6. Gebruik de weinig bekende functies en hacks
Wist je dat je:
- De kleur van individuele letters of woorden kunt veranderen om je tekst te laten opvallen?
- Jouw verhaal verbergen voor specifieke gebruikers om gesegmenteerde berichten te maken?
- Regelafbrekingen in uw bio kunt gebruiken om het lezen te vergemakkelijken?
Instagram is een social media platform met vele functies die iedereen kan gebruiken om unieke inhoud te creëren. Door deze weinig bekende functies en hacks onder de knie te krijgen, weet je zeker dat je Instagram volledig benut.
7. Schrijf geweldige bijschriften
Als het gaat om betrokkenheid, zijn de bijschriften net zo belangrijk als de afbeelding of video waar ze onder staan. Een goed geschreven bijschrift voegt context toe, toont het imago van je bedrijf, leest prettig en stimuleert mensen om actie te ondernemen.
Zoals elke goede tekst zijn de beste bijschriften duidelijk en beknopt, gemakkelijk te lezen. Bij de beste bijschriften hoeft de lezer in feite helemaal niet na te denken. Ze zijn moeiteloos te consumeren en te begrijpen.
Je kunt dit effect het best bereiken als je jouw doelgroep en je gewenste imago kent. De eerste zorgt ervoor dat jouw berichten interessant en aansprekend zijn. De laatste zorgt ervoor dat ze consistent en herkenbaar zijn. Een paar goede tips: plaats de belangrijkste woorden aan het begin van het bijschrift, gebruik kleine woorden en korte zinnen en stel een vraag aan het einde die tot nadenken of actie aanzet.
8. Gebruik hashtags
Onderschat het gebruik van hashtags niet! Het toevoegen van hashtags aan een Instagram-bericht verhoogt het engagement met gemiddeld 12,6 procent. En een hashtag met een merknaam (een die uniek is voor jouuw bedrijf of campagne) kan betrokkenheid en bewustzijn stimuleren.
je kunt maximaal 30 hashtags gebruiken voor elk bericht, maar denk aan kwaliteit boven kwantiteit. Probeer hashtags die relevant zijn voor jouw doelgroep en populair zijn in jouw branche.
9. Zet advertenties in
Als je snel resultaat wilt of veel concurrentie hebt, zou je kunnen overwegen om Instagram-advertenties te gebruiken om je bedrijf te promoten.
Instagram biedt vijf soorten advertentie’s aan: foto’s, video’s, carrousels, canvas Story-advertenties en Story-advertenties. Alle zijn naadloos geïntegreerd in Feeds en verhalen voor een soepele gebruikerservaring. Advertenties zijn ook geïntegreerd met Facebook Ad Manager, zodat je kunt profiteren van de schat aan gebruikersinformatie van Facebook om jouw doelgroep exact te bereiken.
Natuurlijk kun je je Instagram-aanwezigheid ook organisch laten groeien, zonder een cent uit te geven. Maar dit zal tijd vergen. Als je geen tijd heeft, helpen advertenties je sneller jouw doelen te bereiken.
10. Volg het resultaat met Instagram-statistieken
Het bijhouden en begrijpen van statistieken is de enige manier om te zien of je op schema zit om je Instagram marketing doelen en doelstellingen te bereiken.
Of je nu vertoningen bijhoudt (bijvoorbeeld hoeveel mensen jouw bericht hebben gezien), bereik (dat wil zeggen vertoningen gedeeld door het aantal volgers) of algemene betrokkenheid (dat wil zeggen hoe vaak een bericht wordt bekeken, reacties ontvangt, gedeeld of opgeslagen), zijn er hulpmiddelen die je kunt gebruiken om het proces eenvoudiger en sneller te maken.
Als je een bedrijfsprofiel hebt, heb je onmiddellijk toegang tot Instagram Insights. Dit is de ingebouwde analytics-tracker van het platform. Instagram Insights bied je een eenvoudig en helaas wat beperkt, in één oogopslag te bekijken dashboard.
Hulp nodig voor jouw social media strategie?
De ontwikkelingen op social media gaan maar door. Het belang om er op een goede manier mee actief te zijn, groeit continu. De basis van succesvol communiceren via social media ligt bij een goede strategie. Heb je daar hulp bij nodig? Denk dan eens aan Spijker & Co. Samen met jou, stellen wij een social media strategie op. Welke sociale netwerken krijgen de voorkeur? Welk netwerk levert jou het meeste op? En welke berichten ga je plaatsen? Dit is allemaal terug te vinden in het strategieplan. Ook ontdek je hierin hoe je de werkzaamheden en verantwoordelijkheden in jouw organisatie kunt vormgeven. Neem snel contact op, dan kunnen we aan de slag!