Contentcreatie kost, als je het goed doet, tijd. Maar je bent een drukke ondernemer met veel op je bord. Er zijn manieren om het proces van content creëren te stroomlijnen en tijd te besparen, terwijl je nog steeds waardevolle inhoud creëert vanuit jouw bedrijf die bij jouw doelgroep zal opvallen. En die ervoor zorgdraagt dat mensen jou herinneren als ze een product of dienst nodig hebben die jij kunt leveren.
Top vijf van tijdbesparende tips
Hieronder staat de top vijf van tips om tijd te besparen tijdens het maken van content, zodat je snel verder kunt met de andere taken die horen bij het runnen van jouw bedrijf.
1. Het gaat over kwaliteit, niet om kwantiteit
Het eerste wat je goed moet onthouden, is dat je geen bergen aan content hoeft te maken. Je kunt veel beter minder content van hoge kwaliteit maken, dan dat je jouw doelgroep overspoelt met inhoudelijk slechte, nietszeggende berichten.
Samen met kwaliteit is consistentie net zo belangrijk
Wanneer je een verschijningsritme voor jouw content instelt, moet je je eraan houden. Elke week content delen en vervolgens een aantal weken niets van je laten horen, is niet de beste manier om een publiek op te bouwen.
Herhaling is de kracht van reclame…
De meeste prospects moeten een bedrijfsnaam, product of dienst een aantal keren gezien hebben voordat ze gaan nadenken over het feit of ze het nodig hebben of tot aanschaf overgaan. Als je op een consistente manier hun e-mailbox of social media feeds vult, krijg je veel meer de aandacht dan wanneer je ze een week lang met zinloze content spamt en vervolgens de komende weken weer niets van je laat horen.
2. Maak een redactionele agenda
Hoe zorg je ervoor dat je regelmatig kwalitatieve content maakt? Een tip: stel een redactionele kalender samen. Die helpt je niet alleen om een plan op te stellen en je eraan te houden: het werkt ook veel efficiënter om te gaan zitten en de inhoud van de maand in één klap te plannen. Dit in plaats van elke keer opnieuw te verzinnen wat je nu weer moet produceren.
Dé kunst van het plannen
Maak een paar uur aan het einde van elke maand vrij om de inhoud van jouw content voor de volgende maand te plannen. Het focussen van jouw content rond een bepaald thema kan je helpen om content te creëren die goed samenwerkt. Dit biedt de diepte van de content die jouw doelgroep zoekt. Het past ook in de strategie van het maken van content hubpagina’s. Dit stelt je in staat om op meerdere manieren gebruik te blijven maken van jouw content nadat deze is gepubliceerd.
3. Vernieuw bestaande content
Als je op regelmatige basis content wilt delen, betekent dit nog niet dat alles nieuw moet zijn. Het vernieuwen van oude content is een geweldige manier om ervoor te zorgen dat deze relevant blijft.
Sommige onderwerpen blijven trendy, maar moet je mogelijk bijwerken als de details veranderen. Stel dat je een bedrijf hebt dat renovaties aan huis uitvoert. Misschien heb je een blogbericht over het selecteren van het perfecte aanrecht in de keuken. Hoewel sommige van de principes van de selectie van het aanrecht altijd hetzelfde zijn, zullen bepaalde trends veranderen. Je kunt deze content vernieuwen door er veranderingen in consumententrends in te verwerken. Hierdoor blijft de content relevant.
4. Ga op zoek naar gastbloggers
Als je regelmatig content probeert te maken, weet je dat het soms moeilijk voor je zal zijn om het tempo vol te houden. Als er een week is waarin je druk bent met een beurs waarop jouw bedrijf staat of een maand waarin jouw bedrijf een nieuw product lanceert, dan weet je dat dit veel tijd zal kosten. Misschien is dat wel hét moment om een vriend, collega of expert in jouw vakgebied aan te spreken om content voor je te maken.
Het dubbele voordeel van content van anderen
Content geschreven door anderen kan een paar belangrijke doelen dienen. Ten eerste maakt het jou vrij om minder van je tijd aan content te spenderen die week. Ten tweede, en misschien nog belangrijker, kun je gebruikmaken van het bestaande netwerk van de ander.
Extra waarde, extra contact
Net als bij elk strategisch partnerschap, wil je gastbloggers opzoeken die passen bij de manier waarop jij content produceert en die een aanvulling vormen op het werk dat jouw bedrijf doet. Dit voegt niet alleen extra waarde toe aan jouw doelgroep: ook kom je mogelijk in contact met het netwerk van de gastblogger.
5. Overweeg om het maken van content uit te besteden
Als je merkt dat je altijd tijd tekort komt om dit soort taken op te pakken en content te creëren, dan
is het misschien tijd om (een deel van) jouw marketinginspanningen en het maken van content uit te besteden.
Spijker & Co biedt hulp
Spijker & Co biedt hulp bij het hele content marketing proces, te beginnen met de strategie. Daarna kunnen we zorgen voor creatie en productie van waardevolle en relevante content, op maat gemaakt voor jouw doelgroep. Wij kunnen er ook voor zorgen dat jouw content verspreid wordt via verschillende kanalen zoals: website, e-mailings, social media, persberichten, advertenties (offline en online) en/of drukwerk. Wij maken de content op maat voor elk verschillend kanaal, zodat we voor jou het resultaat optimaliseren.