Stel je voor dat je in een auto gaat rijden zonder dashboard. Je zou niet weten hoe snel je gaat, of de motor in orde is en of je genoeg brandstof hebt om te gaan waar je naar toe wilt. En net zoals een dashboard je helpt jouw auto te besturen, is een dashboard ook een belangrijk hulpmiddel bij het goed functioneren van jouw bedrijf.
Meten is weten en dat geeft je de sleutel tot succes. Al moet je natuurlijk wel weten wat er van belang is. Er zijn zoveel dingen die we kunnen meten, maar sommigen zaken zijn gewoon statistieken om een mooi plaatje te maken. Die bepalen niet echt het succes van jouw marketing strategie.
Om ervoor te zorgen dat je op de goede weg bent om te meten wat belangrijk is voor jouw marketing strategie, staat hieronder een lijst van gegevens die je in de gaten moet houden. Hopelijk zal dit je helpen bij het bepalen van welke gegevens voor jouw organisatie belangrijk zijn.
Belangrijkste prestatie-indicatoren
Het grootste probleem van veel mensen is dat ze niet weten welke gegevens ze moeten volgen en hoe ze dat kunnen volgen. Daarom is het belangrijk voor elke organisatie om een lijst te maken van belangrijke prestatie-indicatoren (KPI’s) om te kunnen zien wat het resultaat is van hun marketingactiviteiten. Ga daarbij verder dan de voor de hand liggende gegevens, zoals inkomsten, aantal bezoekers of volgers, en focus je op de echt belangrijke zaken die aantonen wat de waarde is van het resultaat van jouw marketing activiteiten. Om jouw KPI’s te identificeren is het belangrijk dat je jouw kerndoelstellingen voor het jaar kent en ervoor zorgt dat ze meetbaar worden.
- Omzet
- Communicatiekanalen – welke kanalen dragen bij aan het resultaat en in welke mate?
- Kosten per lead
- Kosten per acquisitie of conversie
Voorbeelden van vragen die je misschien moet toevoegen:
- Wat is de omzetwaarde van jouw klant?
- Wat is de ROI (return on investment) van jouw marketingactiviteiten?
- Wat is de verhouding tussen websitebezoekers en leads?
- Hoeveel keer bezoeken mensen jouw website voordat ze overgaan tot een conversie?
- Welke zoektermen hebben de meeste conversies?
- Welke marketingcampagne droeg het meeste bij aan het resultaat?
- Hoeveel conversies of leads werden gemaakt dankzij sociale media marketing inspanningen?
Soorten marketing dashboards
Dashboards stellen je in staat om op een eenvoudige manier alle gegevens te checken en statistieken te beoordelen. Er zijn veel verschillende soorten dashboards die je kunt maken die gaan over de volgende thema’s:
Het belangrijkste is dat je een dashboard hebt waarin je in één oogopslag kunt zien hoe effectief jouw marketing activiteiten zijn. Dan heb je een instrument waarmee je kunt sturen en maximaal rendement kunt halen.
Vind je het ingewikkeld en heb je hulp nodig? Spijker & Co kan je helpen met het bepalen van jouw KPI’s en het bouwen van dashboards.