Graag geeft Spijker & Co je dit keer richtlijnen om jouw persoonlijke SEO te versterken, jouw LinkedIn-profiel te verbeteren en meer uit digitale platforms te halen. Onmisbaar voor ondernemers, directeur-eigenaren, maar ook voor ambitieuze werknemers.
1. Creëer je social media elevator pitch
Kom je blanco over als je wordt gevraagd “wat doe je?” door een nieuw contact tijdens een Zoom introductiegesprek? Leg jouw digitale elevator pitch van tevoren vast om een goede, eerste indruk te maken. Besteed 10 minuten aan het opstellen van jouw waardepropositie met een drieregelige beoordeling van jouw achtergrond. Neem de tijd om na te denken: Hoe kun jij anderen helpen met jouw expertise? Hoe kun jij een nieuw contact helpen? Als jij jouw waardepropositie in een elevator pitch kunt verwoorden, maak je een écht overtuigend LinkedIn-profiel. Oefen je pitch om er zeker van te zijn dat die beknopt en meeslepend is. Neem je elevator pitch op in al je e-mailintroducties. Het is een gemakkelijke manier om de context van jouw rol voor een lead of prospect toe te lichten.
2. Update je LinkedIn-profielfoto
LinkedIn-profielen met foto’s krijgen 21 keer meer views dan zonder, dus begin met het toevoegen van een mooie headshot aan je profiel. Update je foto twee keer per jaar. Zorg ervoor dat jouw netwerkprivacy-instellingen anderen toestaan te zien wanneer je dit vernieuwt. Op deze manier geef je anderen een trigger om je profiel te bekijken.
3. Vervang jouw functietitel in jouw LinkedIn-kop door een overtuigende verklaring
Je LinkedIn-kop is als de titel van je persoonlijke boek. Het trekt de aandacht van de lezer en geeft hen een reden om verder te lezen. Omdat jouw LinkedIn-kop als de eerste regel wordt weergegeven in een Google-zoekopdracht met jouw naam, moet je ervoor zorgen dat deze het verschil maakt. Vertel je verhaal. Gebruik relevante zoekwoorden en overtuigende bewoordingen om een significante indruk te maken. Deze kop zou deel moeten uitmaken van jouw driemaandelijkse LinkedIn-vernieuwing.
4. Herschrijf je LinkedIn-samenvatting (Over) sectie
Mensen willen niets weten over je prestaties. In plaats daarvan willen ze weten hoe jouw ervaring hen kan helpen. Herschrijf dus jouw LinkedIn Over-gedeelte om jouw expertise te presenteren en te laten zien hoe jij jouw klant of anderen kunt helpen. De eerste regel van jouw samenvatting wordt weergegeven in jouw Google-zoekresultaten, direct na jouw kop. Zorg ervoor dat jouw eerste regel de aandacht trekt, zodat mensen doorklikken naar jouw profiel.
5. Gebruik een tool voor grammaticacontrole
Door typefouten kom je slordig en onvoorbereid over. Slechte grammatica kan ook tot verwarring leiden en het positioneert je als een slechte communicator. Gebruik een programma voor grammaticacontrole en scan regelmatig jouw sociale-mediaprofielen, updates en artikelen om er zeker van te zijn dat jouw content correct is.
6. Werk aan je vertelvaardigheden
Berichten die als verhalen worden opgebouwd, kunnen tot 20 keer meer indruk maken dan alleen feiten. Mensen luisteren naar verhalen. Transformeer dus je op feiten gebaseerde pitch of presentatie in een verhaal. Kies een duidelijke verhaallijn om je verhaal te vertellen. Maak het niet te ingewikkeld. Zorg ervoor dat het publiek niet te hard hoeft na te denken om je hoofdpunt te begrijpen.
7. Volg wekelijks vijf mensen op LinkedIn
Volg regelmatig nieuwe LinkedIn-gebruikers die lijken op jouw doelgroep. Je zult merken dat de ‘voetafdruk’ van jouw merk snel zal toenemen. Strategisch volgen stelt jou in staat om de berichten en artikelen van een persoon op jouw startpagina te zien zonder daarmee verbonden te zijn, maar zij zullen jouw berichten niet zien. Dit maakt het gemakkelijker om met hun berichten om te gaan – en misschien een gesprek op gang te brengen. Gebruik de zoekfunctie van LinkedIn en neem deel aan relevante LinkedIn-groepen in jouw branche.
8. Neem je andere social media profielen en -activiteiten serieus
Je social-mediaprofielen verschijnen op Google wanneer mensen naar je naam zoeken. Als je een vaag profiel of een slapend account hebt, ben je op weg naar een brandingramp. Vraag een collega of vriend wat ze echt van je Twitter-, Instagram- of zelfs Facebook-profiel vinden. Wat zeggen je pagina’s over jou? Je kunt altijd alternatieve sociale profielen ontwikkelen als jij je zorgen maakt over jouw feeds. Hoewel je enigszins actief zou moeten zijn, zijn de meeste gebruikers geen producenten van content. Het zijn consumenten. Tien procent van de gebruikers die het meest actief is met tweeten, is verantwoordelijk voor 80% van alle tweets die zijn gemaakt. Google jezelf maandelijks en kijk of je andere social media profielen en activiteiten representatief zijn voor je personal branding doelen.
9. Start meer social media conversaties
Gesprekken op social media beginnen bij jou! Stel vragen op Twitter. Beantwoord vragen in LinkedIn-groepen. Laat opmerkingen achter en stel vragen over jouw LinkedIn-statusupdates. Begin met reageren op blogs. Positieve respons volgt vanzelf als jouw merk contact maakt met anderen. Reageren op een bericht betekent veel meer dan zeggen “Ik ga akkoord.” Als je een commentaar geeft, schrijf dan op een manier die een reactie uitlokt, zodat je het gesprek kunt voortzetten.
10. Gebruik een publicatietool voor social media
Digitale bronnen zoals HootSuite, Buffer of Sprout Social kunnen je helpen bij het plannen en stroomlijnen van jouw persoonlijke contentstream. Gebruik dit type tool dagelijks 10 minuten om jouw tijd efficiënt te maximaliseren. Gebruik je social media-uitgever om elke dag op hetzelfde tijdstip te publiceren om consistentie te ontwikkelen. Dit regelmatige publicatieschema maakt het gemakkelijker om content te creëren die mensen verwachten en waarop ze anticiperen.
Spijker & Co staat voor je klaar…
Inspireert dit artikel over het opfrissen van jouw persoonlijke profiel op social media jou? Wil je dieper op de materie ingaan? Kom dan praten met Spijker & Co in Buren. Bij een kop koffie tasten we vrijblijvend af hoe Spijker & Co jou kan helpen met jouw persoonlijke profiel op social media.