Het is cruciaal voor jouw merk om je doelgroep betrokken te houden. Wanneer jouw doelgroep jouw digitale content deelt, becommentarieert of leuk vindt, vertellen ze mogelijke nieuwe klanten dat je merk waarde oplevert. Het is niet eenvoudig om de betrokkenheid van jouw potentiële klanten te verdienen. Dit vereist consistentie, creatieve inspiratie en gezamenlijke inspanningen van jouw marketingteam. Hoewel het een hele uitdaging is om zeer boeiende content te ontwikkelen die de aandacht van je doelgroep trekt, is het altijd jouw inspanningen waard als het goed wordt gedaan. Spijker & Co geeft je graag inzicht in de goede tactieken voor contentmarketing.
Wat is contentmarketing eigenlijk?
Contentmarketing verwijst naar de strategische benadering van het creëren en distribueren van relevante, consistente en waardevolle inhoud die jouw potentiële klanten aantrekt en vasthoudt en uiteindelijk winstgevende acties van hen stimuleert. Met deze aanpak, in plaats van jouw diensten of producten rechtstreeks aan je klanten te pitchen, bied je hen echt relevante, nuttige en educatieve informatie over jouw producten of diensten. Informatie waarmee jouw klanten hun problemen kunnen oplossen.
Wat zijn contentmarketingtactieken?
De vraag naar frisse, unieke en waardevolle content is enorm. Als jij meer organisch verkeer naar je website wilt genereren en een winstgevend bedrijf wilt ontwikkelen, moet je jouw contentmarketingstrategie serieus nemen. Graag presenteert Spijker & Co jou enkele van de beste en geteste contentmarketingtactieken waarmee jij de digitale ruis kunt doorbreken en jouw doelklanten bereikt en…betrekt.
Hoe kun je landingspagina’s ontwikkelen en optimaliseren?
Wanneer je meer bestemmingspagina’s ontwikkelt die gericht zijn op jouw doelgroep, moet je nadenken over strategische selectie en de plaatsing van zoekwoorden. Daarna moet jij jouw inhoud rond die elementen bouwen. Je kunt eenvoudig hoogwaardige en boeiende landingspagina’s maken met behulp van beschikbare sjablonen. Een tip? Je kunt veel sites vinden die gratis en betaalde sjablonen bieden, zoals Wix, Zapier, MailChimp en nog veel meer.
Hoe kun jij jouw doelgroep classificeren voor meer betrokkenheid?
Slimme marketeers classificeren hun doelgroep op basis van hun product- of service-gerelateerde behoeften. Deze classificatie is nodig omdat sommige van jouw blog- of sitebezoekers geen kopers zijn, terwijl anderen dat wel zijn. In eenvoudige bewoordingen: jouw inhoud is niet geschikt voor iedereen die jouw site bezoekt, omdat ze verschillende behoeften hebben. Dus moet jij jouw content segmenteren of classificeren op basis van de persona van de koper. Dit betekent dat je een specifiek profiel moet ontwikkelen voor één segment van jouw doelgroep op basis van hun leeftijd, geslacht, gedrag, waarnaar ze op zoek zijn en enkele andere factoren. Op deze manier maak jij content die dat specifieke segment direct en effectiever aanspreekt.
Hoe kom je meer te weten over de wensen van jouw doelgroep?
Voordat je impactvolle, boeiende en geweldige content maakt, moet je goed doorgronden wie jouw doelgroep is. Eén van de beste technieken om te ontdekken waar jouw doelgroep naar op zoek is, is het gebruik van zoekwoordenonderzoek. Hiervoor kun je starten met Google Trends om een beter beeld te krijgen van de huidige vraag naar jouw content of onderwerp. Onthoud dat hoe beter jij jouw doelgroep kent, hoe meer relevante inhoud je kunt maken die aan hun behoeften voldoet.
Hoe gebruik je adaptieve content om millennials te targeten?
Millennials vormen de meest diverse en meest uitgebreide generatie ter wereld die waarde hecht aan creativiteit op het werk, in de gemeenschap en in het gezin. Millennials vormen het grootste deel van je doelgroep. Dus moet je een contentmarketingstrategie ontwikkelen die inspeelt op hun behoeften en waarden. In dit opzicht is adaptive content de juiste keuze. Adaptieve inhoud biedt ondersteuning voor doelgerichte interacties op verschillende platforms. Dus moet jouw inhoud gemakkelijk toegankelijk zijn op mobiele apparaten en desktops. Met als resultaat dat jouw doelgroep jouw inhoud op hun smartphones moeten kunnen blijven lezen vanaf de plek waar ze op hun computer waren gebleven. Hoewel dit een relatief nieuwe tactiek is, wint deze aanpak steeds meer terrein.
Moet je vasthouden aan een consistente contentmarketingstrategie?
Consistentie is de sleutel tot een succesvolle contentmarketingstrategie. Je kunt in het begin niet verwachten dat je 10.000 maandelijkse bezoekers naar je blog of website genereert. Begin klein en creëer consequent content die je ondersteunt bij het behalen van je contentmarketingdoelen. In plaats van geobsedeerd te raken door het bereiken van 10.000 maandelijkse bezoekers, richt je je op 100 bezoekers per maand. Zorg ervoor dat je realistische en meetbare mijlpalen voor contentmarketing bepaalt. Door deze oefening te volgen, kun je gestaag succesboeken zonder focus en hoop te verliezen.
Moet je regelmatig A/B-splittests uitvoeren?
Splitsen naar Split-testen of A/B-testen is een cruciaal onderdeel van contentmarketing. Hiermee kun je bepalen welke van jouw content, call-to-actions of kopregels beter presteren dan de andere. Regelmatige A/B-testen verhogen je conversies. Door middel van split-testen weet je welke contentmarketingstrategieën het beste werken voor jouw merk of bedrijf. Split-testing maakt je contentmarketingcampagne veel effectiever en preciezer. Je kunt split-testen toepassen op bijna alles wat onder contentmarketing valt, zoals sitesnelheid, CTA’s, koppen, visuals, bestemmingspagina’s, enzovoort.
Spijker & Co staat voor je klaar…
Inspireert dit artikel over de vele voordelen van contentmarketing jou? Wil je dieper op de materie ingaan? Kom dan praten met Spijker & Co in Buren. Bij een kop koffie tasten we vrijblijvend af hoe Spijker & Co jouw bedrijf kan helpen met succesvolle, slimme en actuele contentmarketing.