De tijd die bezoekers jouw website gunnen, is kort. Komen ze voor het eerst op jouw site? Dan scannen zij kort even de eerste pagina. In die luttele seconden bepalen zij of ze er meer tijd aan willen besteden. Of dat ze direct verder zoeken op het internet. Snel een goede eerste indruk maken is dus cruciaal. In welke branche je ook opereert, overal is de uitdaging hetzelfde: vang de aandacht van een digitale bezoeker binnen een uiterst beperkte tijd.
Binnen slechts 10 seconden valt de beslissing…
Wat betekent dit? Simpel gezegd, dat bounce percentages het hoogst zijn binnen de eerste 10 seconden. Dat betekent dat je maar een paar momenten hebt om een geweldige indruk op jouw bezoekers te maken.
You’ll never get a second chance for a first impression
Graag leert Spijker & Co jou hoe je de kans vergroot dat bezoekers op jouw website blijven en deze nader onderzoeken. Het begint met een overtuigend ontwerp dat bezoekers raakt op het moment dat ze op jouw site belanden.
De homepage is een goed startpunt
De homepage is vaak het eerste contactmoment dat bezoekers hebben met jouw bedrijf. Deze pagina ontvangt meestal ook het hoogste aantal bezoekers. In deze blogpost laten we zien hoe je een aantrekkelijkere homepage voor jouw bedrijf ontwikkelt.
1. Laat zien wie je bent
Zie jouw homepage als een virtuele etalage. Als het niet voor de hand ligt wat jouw bedrijf doet, komen bezoekers gewoon langs zonder op te letten.
Promoot je unieke waardepropositie
Het moet direct duidelijk zijn wat jouw unieke waardepropositie is. Dit is een tekst die beschrijft wat jouw bedrijf biedt en wat die bezoekers oplevert. Zijn deze details niet in de eerste 10 seconden duidelijk? Dan loop je meer risico dat potentiële klanten jouw website snel verlaten. Dit klinkt misschien vanzelfsprekend, maar te vaak zijn homepages ontworpen met te veel storende elementen of verliezen deze het grotere geheel uit het oog.
Creëer jouw sterke digitale merkidentiteit
Hier is wat je kunt doen om een sterke merkidentiteit te creëren:
Laat jouw logo zien met daarbij een relevante afbeelding
Een passend logo vertelt het verhaal over jouw merk. Maar wat nog belangrijker is: het zorgt voor eenvoudige herkenning. Laat jouw logo prominent zien en voeg ook een relevante afbeelding toe die jouw toegevoegde waarde weerspiegelt. Het doel hier is om vanaf het begin jouw imago goed te positioneren.
Begin met een sterke kopzin
Kopregels zijn een essentieel onderdeel van elke homepage. Het kan het verschil betekenen of bezoekers de rest van jouw teksten lezen of direct weg klikken naar een andere website.
Een sterke kop = meer conversie
Uit een case study van VWO bleek dat kopzinnen die duidelijk een toegevoegde waarde aan de bezoeker beschrijven, de hoogste conversies genereren. Begin met een sterke kop die duidelijk vermeldt wat jij kunt betekenen voor de bezoeker en gebruik klantgerichte taal. Bijvoorbeeld ‘u/jij’ in plaats van ‘wij’, om contact te maken met jouw doelgroep.
Aandacht voor kleur
Kleur is een belangrijk element om de merkidentiteit te bepalen. In een artikel over de impact van kleur, beschreef de auteur dat het 90 seconden duurt voordat bezoekers een mening over een product vormen. Ongeveer 62-90% van die eerste beoordeling is alleen op kleuren gebaseerd.
Deze infographic illustreert emoties die worden overgebracht met bepaalde kleuren en de merken die ze gebruiken:
Denk aan de uitstraling die je wilt dat jouw huisstijl overbrengt en kies een geschikte kleur. Het doel van jouw homepage is om een duidelijk beeld te geven van jouw imago.
2. Hou het simpel
Eerste indrukken vormen zich in fracties van een seconde. Uit onderzoek van Google blijkt dat gebruikers minder dan 50 milliseconden nodig hebben om een ‘onderbuikgevoel’ over een website te ontwikkelen. Gebruikers werden gevraagd om de uitstraling van bestaande websites te beoordelen. Websites met eenvoudige ontwerpen krijgen een positievere beoordeling dan websites met visueel complexe lay-outs.
Eenvoud maakt het verschil
Dit onderzoek bevestigt wat we al weten: vormgeving heeft een grote invloed op hoe gebruikers een website beoordelen. Maar de studie wijst er ook duidelijk op dat gebruikers in hoge mate de voorkeur geven aan eenvoudigere ontwerpen.
Dit is wat je kunt doen om meer uit jouw bezoekers te halen:
Zorg dat jouw website snel te scannen is
Een drukke lay-out die is volgestopt met overmatige rommel leidt af en is overweldigend. Het maakt het moeilijker voor bezoekers om de informatie te vinden waarnaar ze op zoek zijn. De meeste bezoekers zullen gewoon doorklikken naar een andere website in plaats van tijd te verspillen met graven door de warboel. Bezoekers hebben de neiging om webpagina’s snel te scannen in plaats van elk woord te lezen.
Verhoog de leesbaarheid van jouw homepage
Dit zijn tips om de leesbaarheid van jouw homepage te verbeteren:
- Breng vetgedrukte zoekwoorden en woordgroepen aan om deze meer te laten opvallen.
- Gebruik subkoppen met duidelijk gelabelde secties.
- Gebruik opsommingstekens of genummerde lijsten.
- Maak jouw teksten beknopt.
- Streef ernaar om jouw inhoud scanbaar te maken zodat bezoekers gemakkelijker kunnen vinden waarnaar ze op zoek zijn.
Gebruik witte ruimte
Witte ruimte verwijst naar de lege ruimte tussen elementen op een pagina zoals tekst en afbeeldingen. Het geeft je inhoud meer ruimte om te ademen en minimaliseert afleiding. Het helpt de bezoekers om aandacht te vestigen op slechts een paar elementen tegelijk en zorgt voor rust. Witte ruimte is cruciaal om jouw website gebruiksvriendelijker te maken.
3. Bouw geloofwaardigheid op
Als bezoekers twijfels hebben over de betrouwbaarheid van jouw bedrijf, zullen de meesten simpelweg doorklikken naar een andere website in plaats van het risico nemen. Wanneer online gebruikers voor de eerste keer met een bedrijf communiceren, willen ze weten dat het een goede en betrouwbare reputatie heeft. Ze willen erop vertrouwen dat wat je levert goed is.
Het opbouwen van geloofwaardigheid is dan ook een belangrijk onderdeel van de ontwikkeling van een goed scorende homepage. En dat begint met het laten zien van sociaal bewijs. Dit is het psychologische fenomeen waarbij mensen naar hun directe omgeving kijken om hun eigen gedrag te sturen.
Sociaal bewijs: een krachtige marketingtechniek
Stel je voor dat je twee verschillende producten met elkaar vergelijkt. Het ene heeft lovende recensies gekregen, terwijl het andere overwegend negatieve beoordelingen kreeg. De kans is groot dat je meer geneigd bent om het eerste te kopen. Dit is slechts één voorbeeld van sociaal bewijs, maar het is een krachtige marketingtechniek die kan worden gebruikt om vertrouwen te genereren.
Praktische inzetbaarheid van sociaal bewijs
Hier zijn enkele manieren om sociaal bewijs te gebruiken op jouw homepage:
Benut de kracht van testimonials
Jouw taak is het om twijfels van bezoekers weg te nemen. Een manier om dat te doen is met getuigenissen van eerdere klanten. Testimonials zijn een uitstekende vorm om geloofwaardigheid te creëren door aan te tonen dat anderen jouw producten of diensten hebben gebruikt en aanbevelen. Voeg op jouw homepage voor extra authenticiteit een foto toe van de persoon die de testimonial heeft gemaakt. Je kunt zelfs een stap verder gaan door die testimonial te koppelen aan een case study.
Plaats logo’s van klanten
Een andere krachtige manier om sociaal bewijs te gebruiken, is om bedrijfslogo’s te laten zien van bedrijven die met jou werken. Net als met testimonials, illustreert dit dat mensen jouw bedrijf vertrouwen en aanbevelen.
Keurmerken
Deze logo’s vertellen bezoekers dat ze klant kunnen worden bij een betrouwbare onderneming. Het presenteren van testimonials en het opnemen van keurmerken zijn effectieve manieren om geloofwaardigheid te creëren. Zorg er ook voor dat jouw contactgegevens duidelijk zichtbaar zijn. Dit zijn namelijk ook indicatoren waar bezoekers naar zoeken om de betrouwbaarheid van jouw bedrijf te bepalen.
Samengevat
Het is niet overdreven om te zeggen dat jouw homepage één van de belangrijkste pagina’s op jouw website is. Als je geen goede indruk maakt, zullen nieuwe bezoekers waarschijnlijk niet lang blijven hangen. Maar als je aandacht geeft aan de juiste details kun je een positieve impact verwachten op de resultaten die je uit je website haalt.
Verbeter en blijf verbeteren
Belangrijker nog: kijk continu naar jouw homepage of je iets kunt verbeteren. Wees niet bang om te experimenteren met het ontwerp, want zelfs een kleine aanpassing kan uiteindelijk leiden tot meer omzet.
Wil je ook een onderscheidende website?
Hopelijk kijk je vanaf nu voortaan anders naar websites en wil je jouw website ook echt onderscheidend maken. Heb je hier hulp bij nodig? Bel ons en dan nemen we jouw website door. Of maak direct een afspraak bij ons op kantoor in het oude centrum van Buren (hartje Betuwe, centraal gelegen tussen Tiel, Culemborg en Geldermalsen). Onder het genot van een kopje koffie of thee brengen we dan jouw website en onderscheidend vermogen in kaart.
Meer weten?
Voor meer informatie ben je welkom op onze pagina over webdesign.