Het is geen geheim dat mkb-bedrijven voor een groot aantal uitdagingen staan. Volgens het CBS faalt ongeveer 20% van de mkb-bedrijven voordat ze het eerste jaar doorkomen. De 8 grootste marketinguitdagingen voor mkb-bedrijven zijn dan ook aanzienlijk. Spijker en Co neemt die graag stuk-voor-stuk met je door plus uiteraard praktische tips die je direct kunt toepassen.
1. Gebrek aan marketingbudget
Een gebrek aan middelen is de grootste barrière voor de meeste mkb-bedrijven om uit te breiden of zelfs maar met marketing te beginnen. Nagenoeg alle bedrijven geven prioriteit aan de operatie boven marketing, eenvoudigweg omdat het bedrijf moet draaien! Budgetbeperkingen zijn een probleem op alle gebieden voor een mkb-bedrijf. Maar de grootste fout die ondernemers maken, is dat ze een bepaald budget niet uitsluitend voor marketing uittrekken. Je kunt talloze artikelen lezen over hoe marketing in het sociale tijdperk “gratis” is, waardoor ondernemers het gevoel hebben dat ze talloze klanten kunnen werven voor 0 euro. Helaas is niets in dit leven gratis en vooral marketing niet. Zelfs als je niet van plan bent om vooraf advertentie-euro’s uit te geven, is tijd geld en is marketing tijdrovend. Of je nu zelf de marketing doet of iemand binnenhaalt om dit naast zijn of haar andere verantwoordelijkheden uit te voeren: zorg ervoor dat je een budget reserveert voor de tijd die een professional in je bedrijf zal besteden aan marketing.
2. Kleine marketingteams
Zelfs als je een klein en rommelig team hebt dat veel taken tegelijk uitvoert, zitten er nog steeds maar een beperkt aantal uren in een dag. Met het ongelooflijke aantal marketingtactieken dat mogelijk is, boven op jouw dagelijkse bedrijfsvoering, kan het frustrerend zijn die allemaal uit te proberen. Vaak met beperkte middelen én beperkte resultaten. Marketing is niet erg nuttig wanneer je het behandelt als een bij-project door tijdgebrek of gebrek aan focus. Daarom is het slim om bepaalde marketingtaken uit te besteden aan gespecialiseerde zzp’ers. Dit soort werknemers kun je tijdelijk of per project aantrekken om in ieder geval je marketing op gang te krijgen.
3. Alles proberen te benutten
Vooral nu, in het digitale tijdperk, gebruiken ondernemers vaak dezelfde kanalen voor marketing. Dit is een enorm voordeel voor ondernemers, want zelfs als je geen social media-expert bent, kun je nog steeds leren om de platforms zelf te gebruiken. Trap echter niet in de val door te denken dat het zo simpel is! Social media marketeers gebruiken technieken voor het opbouwen van doelgroepen, werken aan het verhogen van de betrokkenheid en beoordelen de best presterende content om campagnes te maken die converteren. E-mailmarketeers testen inhoud, begrijpen e-mailprivacyregels en houden siteverkeer in de gaten om ervoor te zorgen dat campagnes tot verkopen leiden. Dit zijn slechts een handvol onderdelen van de marketingmotor en het is zelfs voor een ervaren marketeer moeilijk om het allemaal alleen te doen. Zelf je marketing proberen te doen, met al je beperkingen, is stoer, maar leren hoe je talent inhuurt, leidt pas écht tot groei.
4. Inconsistente of sporadische marketinginspanningen
Het niet tot je beschikking hebben van een professionele en dedicated marketingspecialist kan leiden tot inconsistente marketing. Teams grijpen de kans als ze tijd hebben, maar zodra er een andere prioriteit opduikt, komt marketing maar al te vaak direct op een laag pitje te staan. Voor een bedrijf lijkt dit misschien geen groot probleem, maar voor een klant is het een ander verhaal. Consistentie is onderdeel van het opbouwen van merkvertrouwen bij klanten. Als prospects met onvoorspelbare tussenpozen e-mails ontvangen, geen nieuwe berichten zien na het volgen op social media, of de merknaam nooit meer zien verschijnen, zal het moeilijk voor hen zijn om jou te onthouden of te vertrouwen. Om dit te voorkomen, kun je van tevoren een promotiekalender maken. Of beginnen na te denken over het opnemen van marketingautomatisering om jouw contenthiaat op te vullen als je gebrek aan tijd en capaciteit hebt.
5. Beperkte beschikbaarheid van inhoud
Inbound marketing is cruciaal als het gaat om marketingstrategieën. Dit betekent dat jij, afhankelijk van jouw doelen, content nodig hebt die nuttig of vermakelijk is voor jouw klanten. Inbound marketing is afhankelijk van het in de wereld brengen van content die vervolgens jouw ideale klanten naar jouw merk trekt. Content kan van alles zijn, van artikelen, blogposts, fotografie en video’s tot en met zelfs webinars. Als jij echter niet actief bezig bent met het maken van content, is dit voor de meeste mkb-bedrijven de grootste hindernis om te nemen. Als content niet jouw sterke punt is, zoek dan een samenwerking met een contentstrateeg die een compleet plan voor een kwartaal of zelfs een jaar kan opstellen. Dit specialistische werk kun je vervolgens uitbesteden of in-house afhandelen.
6. Op de hoogte blijven van marketingtrends
Wanneer jij slechts beperkte tijd kunt besteden aan het uitvoeren van marketinginspanningen, hoef je niet op de hoogte te blijven van trends. Vooral in de digitale ruimte duiken voortdurend nieuwe technologieën op. Hoewel het niet de moeite waard is om elke trend na te jagen, zijn er sommige gamechangers die je eenvoudigweg niet mag missen. Zo bevinden early adopters van marketingautomatisering zich nu in een betere positie om gepersonaliseerde customer journeys aan te bieden, terwijl andere bedrijven een inhaalslag proberen te maken. Dit geldt niet alleen voor digitale, maar ook voor traditionele marketingmethoden. Ben jij eigenlijk op de hoogte van de best practices voor mailers? Ken jij de gemiddelde kosten voor het sponsoren van een evenement? Tijdgebrek maakt het moeilijk om bij te blijven, dus kies ervoor om een specialist te raadplegen of onderzoek te doen voordat je ergens op ingaat.
7. Het juiste talent vinden
Eigenaren van en medewerkers bij bedrijven dragen veel petten. Het is niet ongebruikelijk dat de backofficemanager ook de Facebook-pagina beheert of de medewerker van de klantenservice die ook Instagram beheert. Hoewel dat misschien de kortetermijnoplossing kan zijn, zal die aanpak het bedrijf niet helpen groeien. Denk daarover na. Als je een bakkerij runt, zou je niet iemand inhuren om klanten te helpen, goederen te verpakken én de hoofdbakker te zijn, toch? Als jij belangrijke marketingactiviteiten toevertrouwt aan mensen met weinig tot geen marketingervaring, krijg je namelijk precies dat soort resultaten. Om te groeien moet je marketingtalent vinden. Maar als je geen marketingexpert bent, hoe moet je dan weten hoe je er een moet inhuren? Als je niet via een gerenommeerde freelancer-hub inhuurt, zorg er dan voor dat je de online aanwezigheid van sollicitanten controleert en een eenvoudige test paraat hebt die ze kunnen doen om hun vaardigheden te demonstreren.
8. Consistent resultaten zien
Als er overdag nauwelijks genoeg tijd is om in marketing te persen, is er al helemaal geen tijd om over die activiteiten te rapporteren en deze te optimaliseren. Ondernemers geven marketing te snel op vanwege een gepercipieerd gebrek aan resultaat. Het kost echter tijd en kennis voordat de meeste marketingstrategieën een directe ROI laten zien. Veel bedrijven worstelen omdat ze marketingacties niet direct kunnen koppelen aan verkoop en marketing vervolgens weer op een laag pitje komt te staan. Investeren in een marketingspecialist of freelancer om te helpen bij het bijhouden en optimaliseren van inspanningen, zodat jij conversies kunt zien, is niet alleen de beste manier om resultaten uit de investering te halen. Het is ook een manier om jou gerust te stellen dat de marketingmotor loopt en klanten binnenkomen.
Belangrijkste leerpunten
Mkb-bedrijven hebben misschien altijd te maken met beperkte middelen, maar vergeet niet dat alle grote bedrijven ooit klein zijn begonnen. Als het doel groei is, is stap één goed kijken naar hoe jij in marketing kunt investeren.
Enkele aspecten om in gedachten te houden:
- Je kunt het niet allemaal zelf! Door te leren uitbesteden en te vertrouwen op ervaren marketingspecialisten, zie je veel sneller resultaten.
- Naarmate je groeit, wordt marketing ingewikkelder en een grotere tijdsinvestering. Begin in die fase van je bedrijf met het aannemen van mensen die weten hoe ze er rendement op kunnen maken.
- Onderzoek tools en technologieën om de behoefte aan meer mensen te verlichten. Marketingautomatisering helpt veel mkb-bedrijven om enkele handmatige taken te elimineren om zo tijd vrij te maken.
Met jouw nieuwe kijk op marketing ben je klaar om die omzetdoelen te behalen!
Conclusie? Kom op de koffie bij Spijker & Co
Inspireert dit artikel over marketinguitdagingen voor mkb-bedrijven jou? Wil je dieper op de materie ingaan? Kom dan praten met Spijker & Co in Buren. Bij een kop koffie tasten we vrijblijvend af hoe Spijker en Co jouw bedrijf kan helpen met tips voor succesvolle marketinginspanningen voor het mkb.