Alles wat we weten over elk product dat we gebruiken, is vanwege branding. Het is dé cruciale schakel die jouw bedrijf met je klanten verbindt en vice versa. Branding is een must voor elke kleine, startende onderneming, elk partnerschap, elk bedrijf en elke organisatie. Spijker & Co geeft jou hier 10 redenen waarom branding belangrijk is voor jouw bedrijf.
Jouw merk is de identiteit die klanten leren kennen. Het belang van branding voor jouw bedrijf kan Spijker & Co niet genoeg benadrukken. Branding is hoe klanten jou en de blauwdruk van je bedrijf zien. Bedrijfsbranding begint meestal met een nieuw bedrijfslogo. Vaak realiseren bedrijven zich niet hoe belangrijk het is om hun bedrijf op de juiste manier te branden. Daarom geeft Spijker & Co jou 10 redenen waarom branding onmisbaar is voor jouw bedrijf.
1. Verbinding
Branding verbindt jouw naam, logo, online aanwezigheid en product/diensten tot één eenheid en spreekt je doelgroepen aan. Daarom: zorg voor consistente marketingsignalen en zorg voor dezelfde inhoud op alle kanalen. Dit brengt een verenigde en duidelijke boodschap naar klanten, toekomstige partnerschappen en hun concurrenten.
2. Waarde
Jouw merk is jouw troef. Wat jij aan het publiek presenteert, is een groot deel van jouw bedrijf. De waarde is evenveel als de omzet en verkoop. Er staat veel op het spel zoals financiën, creativiteit en tijd. Branding maakt het verschil tussen omzet/verkoop en schulden/liquidatie.
3. Verkoop
Over verkoop gesproken; branding zorgt voor verkoop en inkomsten voor jouw bedrijf. Jij verdient geld op basis van hoe de marketingstrategieën voor branding werken. Klanten zullen in de verleiding komen om jou uit te testen, en jouw resultaten bepalen of je meer omzet.
4. Bevrijding
Branding is in feite een proclamatie. Jij verklaart met branding dat jij jouw beloften en claims van het bedrijf zult nakomen. Kortom, alles waar jouw bedrijf voor staat en communiceert. Anders wordt de verbinding met het bedrijf verbroken en raken klanten in de war en op afstand. Als jij geen beloftes wilt doen die je niet kunt nakomen, vermeld die dan niet in relatie tot jouw merk.
5. Perceptie
Branding geeft bedrijven de kans om klanten vanuit het bedrijf te laten zien voor wie zij er werkelijk zijn. Dé unieke kans om eerlijk en open te communiceren over waar jouw bedrijf voor staat. De uitstraling, het gevoel en de boodschap die jij overbrengt onderscheiden jou direct en langdurig van de concurrentie.
6. Voorkeur
Mensen zijn meer gehecht aan bedrijven met een merk dan bedrijven die hun merkbeleving niet koesteren. Merken creëren een band door goede herinneringen en goede tijden, en klanten zullen dit nooit vergeten. Die verbinding is gebaseerd op voorkeur en jij zit daar met je branding helemaal zelf voor aan het stuur.
7. Loyaliteit
Goede branding zorgt voor klantloyaliteit. Loyale klanten zullen jouw bedrijf in goede en in slechte tijden blijven ondersteunen. Zij verspreiden een positieve boodschap richting mensen die ze kennen. Door hun invloed maken nieuwe klanten kennis met jouw bedrijf.
8. Vertrouwen
Als klanten jouw bedrijf leren kennen, gaan ze je vertrouwen. De branding moet kloppen, want de eerste klanten bepalen hoeveel meer (of minder) omzet en loyaliteit je scoort. Uitzonderlijke klantenservice, ervaring met het product/de diensten en positieve online communicatie op sociale netwerken zorgen ervoor dat je klanten terug blijven komen voor meer.
9. Verspreiding
Branding kan heel veel leden van je doelgroepen bereiken via talloze verkooppunten. Het bereikt mensen offline, online, mobiel en in nichemarkten. Het bereikt hen rechtstreeks voor de vele producten en diensten die je momenteel verkoopt én die je in de toekomst wilt verkopen.
10. Bescherming
Branding beschermt jou tegen concurrenten die jouw succes ook willen. Zonder branding hebben zij er geen probleem mee om na te doen wat je populair heeft gemaakt en dit voor zichzelf op te eisen. Ze kunnen dezelfde of vergelijkbare producten aanbieden, maar ze zullen jouw stijl en originaliteit niet kunnen evenaren.
Spijker & Co staat voor je klaar…
Inspireert dit artikel jou tot het maximaal inzetten van het instrument branding? Maar heb je geen tijd of capaciteit om deze methodiek in te zetten? Kom dan praten met Spijker & Co in Buren. Bij een kop koffie tasten we vrijblijvend af hoe Spijker & Co jouw bedrijf kan helpen met bewezen methoden voor het maximaliseren van je succes met branding.