Via landingspagina’s kun je jouw website bezoekers omzetten naar abonnees, leads of klanten. Met de juiste opbouw en inhoud, welteverstaan. Spreken de pagina’s jouw bezoekers niet op de juiste manier aan? Dan verlaten zij jouw website zonder een actie (conversie) uit te voeren. Een gemiste kans dus! Met onderstaande tips kun je de conversiekans van zo’n pagina verhogen en er meer rendement uit persen.
1. Aanbod afstemmen op doelgroep
Het belangrijkste element van optimalisatie van conversiepercentages is afstemming. Jouw product of aanbieding moet zo goed mogelijk aansluiten op de behoeften van jouw potentiële klanten. Als ze jouw aanbod niet willen of nodig hebben, of als het hun problemen niet echt oplost, dan is de conversieratio van de landingspagina altijd erg laag.
2. Laat de tekst aansluiten op de kopregel
Als de tekst en de kopregel op de landingspagina niet met elkaar overeenkomen, raken bezoekers in de war en verlaten ze de pagina direct. De tekst en de kop moeten exact hetzelfde doel bevatten, of op zijn minst sterk op elkaar lijken, om verwarring te voorkomen. Dit zorgt voor een vloeiendere overgang voor de bezoeker, verlaagt het bouncepercentage (bezoekers die direct afhaken) en verbetert de kwaliteitsscore voor Google AdWords.
3. Schrijf een overtuigende kopregel
De kopregel van jouw landingspagina is het eerste wat bezoekers te zien krijgen. Dus het maken van een zo krachtig en aantrekkelijk mogelijke kopzin maakt meestal het grootste verschil in een conversieratio. En wanneer jouw kopregel en paginatekst in dezelfde lijn liggen, kun je met een rake kopzin ook meer bezoekers trekken.
4. Geef bezoekers precies voldoende informatie
Teveel tekst kan bezoekers afschrikken, maar te weinig tekst zal hen niet overtuigen om te handelen. Hoeveel informatie je op een landingspagina wilt opnemen, hangt af van de complexiteit van jouw aanbod en van wat je bezoekers wilt laten doen. Complexe producten en grote aankopen vereisen doorgaans meer informatie om vertrouwen te wekken en angst te overwinnen. Kleine aankopen, eenvoudige producten en alles wat gratis is, hebben veel minder informatie nodig, omdat er veel minder angst bij de bezoeker is om er op in te gaan.
5. Spreek emoties aan
Emoties maken de inhoud van jouw landingspagina sterker en zorgen voor een hogere conversieratio. Je dringt dan tot de bezoekers door en verlaagt de drempel voor hen om een actie te ondernemen. Content die emoties aanspreekt, is veel interessanter om te lezen dan een saaie verkooppagina.
6. Creëer een overtuigende oproep tot actie
Met een duidelijke call-to-action verhoog je de conversieratio direct aanzienlijk. Houd het kort; 5-7 woorden is in de meeste gevallen zeer effectief. Gebruik waar mogelijk werkwoorden die waarde aangeven, zoals ‘Mijn gratis rapport ophalen’ of ‘Mijn account maken’, in plaats van werkwoorden die aangeven wat de bezoeker moet doen, zoals ‘Verzenden’.
7. Haal de angst van een bezoeker weg
Het beantwoorden van vragen en het verlagen van angsten van een bezoeker, is één ding dat een goede bestemmingspagina geweldig maakt. Het geruststellen van bezoekers vermindert zorgen en bouwt vertrouwen op, waardoor ze meer geneigd zijn om te converteren.
8. Communiceer waarde
Als jouw aanbod goed is afgestemd op de doelgroep, betekent het dat je waarde biedt voor hen. De tekst op de landingspagina moet die waarde benadrukken, zodat bezoekers kunnen zien hoe dit hen helpt. Waarde creëert verlangen, wat leidt tot meer conversies.
9. Vraag om de minimale hoeveelheid informatie
Hoe langer een formulier op jouw landingspagina is, hoe lager jouw conversiepercentage. Het is leuk of nuttig om extra informatie te verzamelen. Maar als alles wat je echt nodig hebt een e-mailadres is, hoef je daar niet om te vragen om je conversies hoog te houden.
10. Begin met een lege pagina
Een goede bestemmingspagina heeft geen navigatie, externe links of andere afleiding, omdat het doel is dat een bezoeker wordt geconverteerd of de pagina verlaat. Als je de bezoekers andere opties biedt, naast het uitvoeren van de call-to-action, daalt jouw succespercentage voor die pagina.
11. Maak de pagina goed leesbaar op een smartphone
Als bezoekers jouw landingspagina niet eenvoudig kunnen zien of gebruiken op hun telefoon of tablet, dan ondernemen ze geen actie. Een landingspagina die zich niet aanpast op het apparaat van de bezoeker, kost leads en verkopen. Wanneer je investeert in een goed ontwerp, zorg er dan voor dat het er op elk apparaat goed uitziet.
12. Investeer in een goed ontwerp
Het webdesign van een landingspagina is net zo belangrijk als de inhoud. Kleuren, lettertype en -grootte, witruimte en andere ontwerpelementen spelen een grote rol bij het vastleggen van interesses en het leiden van de ogen van bezoekers naar de call-to-action.
13. Plaats afbeeldingen die het oog van de bezoeker naar de call-to-action leiden
Onderzoek wijst uit dat een afbeelding plaatsen van mensen die naar de call-to-action kijken de conversieratio’s verhoogt. Afbeeldingen en foto’s die wijzen op of de aandacht vestigen op de CTA sturen een subliminaal bericht en helpen de bezoeker het belangrijkste onderdeel van de hele pagina te bekijken.
14. Voeg vertrouwenselementen toe
Voordat bezoekers op de call-to-action van jouw landingspagina klikken, moeten ze je vertrouwen. Daarom bevatten goede landingspagina’s een verscheidenheid aan vertrouwengevers en sociale bewijselementen, waaronder:
- Beoordelingen.
- Succesverhalen van klanten.
- Aantal deelmomenten op social media.
- Aantal abonnees.
- Logo’s van klanten.
- Certificeringen.
- Beveiligingsbadges.
15. Test, test, test!
De beste truc om landingspagina’s te maken die converteren, is door deze telkens opnieuw te testen. A/B-tests of gesplitste tests tonen je hoe één wijziging (zoals een andere kopregel) jouw conversieratio beïnvloeden. Met het testen van variaties kun je verschillende wijzigingen uitproberen, zodat je ziet hoe goed de ene combinatie presteert boven de andere. Het testen van de landingspagina’s geeft je een duidelijk bewijs van wat werkt en wat niet. Kortom, je verfijnt en polijst totdat jouw bestemmingspagina’s zo hard mogelijk voor je gaan werken.
Aan de slag maar!
Misschien duizelt het je nu. Of heb je gewoon geen tijd om bovenstaande stappen allemaal goed te doorlopen. Wil je toch snel meer resultaat halen uit je website? Neem dan contact op met Spijker & Co. Onze specialiteit in webdesign: websites maken die er prachtig uitzien, klanten aantrekken én zorgen voor een hoger resultaat.