Het kost evenveel tijd en geld om een slecht presterende website te bouwen dan een goede. Het verschil zit ‘m in de stappen die jij zet voordat je begint aan de uitvoering ervan. Het is zonde om geld over de balk te smijten. Wij vinden het belangrijk dat je maximaal rendement haalt uit jouw marketing acties. Hieronder presenteert Spijker & Co jou 5 belangrijke stappen die je nooit mag overslaan wanneer je aan de slag gaat met een nieuwe marketingactie of website.
1. Weet wat je wilt bereiken
Wat probeer je te bereiken met jouw website? Hoe tevreden ben je over de vormgeving en het gebruiksgemak van jouw website? De eerste vraag die je jezelf moet stellen is: “hoe kunnen we onze site inzetten om organisatorische doelstellingen te bereiken?”
Enkele veelvoorkomende antwoorden zijn:
- Verhogen van omzet.
- Genereren nieuwe leads.
- Verlagen van de onderhoudskosten.
- Stimuleren loyaliteit bij bestaande klanten.
- Verhogen van vertrouwen in de organisatie.
Check de concurrentie
Omdat jouw website waarschijnlijk één van de vele in jouw branche is, kun je jezelf een andere vraag stellen: “welke kansen missen we omdat we een slecht of middelmatig scorende website hebben in vergelijking met onze concurrenten?” Antwoorden op deze vraag plaatsen de gemaakte kosten van zo’n website in een ander daglicht, je laat namelijk omzet liggen.
2. Ken je doelgroep
Waarom komen mensen naar jouw website? Wat verwachten zij bij jou te vinden? Hoe kun jij jouw website gemakkelijker in het gebruik maken? Organisaties die dit snappen beginnen met het stellen van dit soort vragen. Ze richten zich op het bekijken van hun website vanuit het perspectief van bezoekers. Dit is trouwens gemakkelijker dan je denkt.
3. Maak een online marketingstrategie
Om de investering in een website te optimaliseren, moet elke organisatie een online marketingstrategie creëren. Dit is een aanvalsplan om jouw bedrijfsdoelen via internet te halen. Het ontbreken van een strategie is een groot gemis. Om het anders te zeggen: als je niet weet waar je heen wilt, dan is het lastig om een route uit te stippelen.
De belangrijkste elementen van deze strategie zijn:
- Doelstellingen (primaire organisatiedoelstellingen voor de site).
- Doelgroepprofiel (kenmerken van de doelgroep voor de site).
- Doelgroepvragen (belangrijkste vragenlijst voor doelgroep).
- Concurrentiebeoordeling (lijst van 3-5 belangrijke online concurrenten voor jouw website).
- Verkeersbronnen (korte samenvatting van hoe je jouw website promoot).
- Strategieën (strategieën om jouw doelstellingen te bereiken).
- Statistieken (gedetailleerde statistieken om jouw succes te meten).
4. Meet de juiste statistieken
Hoe draagt jouw website meetbaar bij aan de doelstellingen van jouw organisatie? Zoals veel belangrijke taken, is het meten van het succes van websites een kunst en een wetenschap die uniek is voor elke organisatie. Het beste advies dat Spijker & Co jou kan geven voor succes met je site komt neer op deze vier kernbegrippen:
- Conversieratio.
- Meest bezochte pagina’s.
- Tijd op de website
- Verkeer
Vuistregel voor de beste statistieken
Over het algemeen zijn de beste statistieken meestal een combinatie van bedrijfsstatistieken (omzet, transacties, winst, brutomarge), sitegegevens (de bovenstaande lijst) en gebruikersstatistieken (gebruikerstests, tevredenheid, focusgroep).
5. Test, leer en herhaal
Websites zijn nooit klaar, ook die van jou niet. Op enkele uitzonderingen na zijn websites een strategisch initiatief voor de lange termijn. Technologie verandert altijd, jouw concurrentieomgeving verandert en het belangrijkste is dat de verwachtingen van gebruikers evolueren. Het potentiële voordeel voor de meeste organisaties die dit soort processen gebruiken, is enorm. Ja, er komt veel kijken bij het maken van een resultaatgerichte website, maar de voordelen zijn aanzienlijk. Als het gemakkelijk zou zijn, zou iedereen het doen.
Wil je ook een resultaatgerichte website?
Hopelijk kijk je vanaf nu anders naar websites en ben je nieuwsgierig of jouw website wel resultaatgericht is. Als je een standaard website hebt en je wilt er een resultaatgerichte van maken, dan helpen we je graag. Wil je weten wat de mogelijkheden zijn? Bel Spijker & Co en we nemen jouw website door. Of maak direct een afspraak bij ons op kantoor in het oude centrum van Buren (hartje Betuwe, centraal gelegen tussen Tiel, Culemborg en Geldermalsen). Onder het genot van een kopje koffie of thee brengen wij dan jouw website en wensen in kaart.
Meer weten?
Voor meer informatie kun je terecht op onze pagina over webdesign.
Lees verder: