Het automatiseren van marketingtaken is geen toekomstmuziek, het is nu al mogelijk. Echter, veel bedrijven zijn niet op de hoogte van het scala aan mogelijkheden met marketing automation. Deze helpen jou om klanten op een snelle en effectieve manier te bereiken. Daar hoef je geen groot bedrijf voor te hebben. Kleinere bedrijven kunnen concurreren met grotere bedrijven als het gaat om klantbereik. Hiervoor moeten zij hun marketingplan strategisch aanpassen met de hulp van marketing automation.
Marketing automation scheelt je kostbare tijd
Marketing automation biedt je belangrijke mogelijkheden voor interactie met klanten, maar het kan ook tijd besparen. Tijd is waardevol, vooral wanneer je een bedrijf runt. Tijdwinst op marketing betekent dat je nieuwe klanten kunt werven en tegelijkertijd meer uren kunt besteden aan andere essentiële taken.
Enkele aansprekende voordelen:
- Marketing automation verhoogt de effectiviteit van de verkoop met 14,5%.
- Het kan verkoop- en marketingteams helpen om samen te werken aan een gemeenschappelijk doel.
- Het verhoogt de ROI omdat veel automatiseringstools het werk van meerdere mensen overnemen.
- Automatisering kan een compleet overzicht van het gedrag van jouw klanten samenstellen.
- Driekwart (77%) van de gebruikers ziet een toename van conversies.
Vier marketing automation oplossingen
Ben je geïnteresseerd in het benutten van deze tools? Maar weet je niet waar je moet beginnen? Benut dan deze vier marketing automation oplossingen. Elk bedrijf zou deze moeten toepassen.
1. Social media updates
Een tool voor het beheer van de social media kanalen is onmisbaar voor bedrijven die proberen hun online aanwezigheid optimaal te benutten. Regelmatig updates plaatsen en snel reageren op berichten van bezoekers is absoluut noodzakelijk. Want 77% van de gebruikers zegt dat ze eerder kopen bij een bedrijf dat ze volgen op social media. Daarnaast zegt 67% dat ze geneigd zijn om de uitgaven te verhogen bij een bedrijf dat ze volgen op social media.
Meer rendement
Een goede marketing automation tool bespaart je tijd en zorgt voor meer rendement door het plaatsen van berichten op de beste tijdstippen op meerdere kanalen. Ook handig: je kunt je berichten vooraf plannen.Dit betekent dat bedrijven social media-berichten een week of maand vooruit kunnen plannen. Kortom, geen zorgen meer over het onderbreken van hun weekend, vakantie of drukke werkdagen om berichten te plaatsen. Deze programma’s bieden je ook de mogelijkheid om een gedegen strategie te ontwikkelen, prestaties te analyseren en te reageren op klanten op meerdere platforms vanuit één eenvoudig te gebruiken interface.
2. CRM met e-mailmarketing
Door belangrijke klantinformatie op één plek vast te leggen, kun je een uitstekende klantervaring leveren en de omzet verhogen. Dit doe je met de juiste CRM-software (Customer Relationship Management) die is ontworpen om alle klantinteracties en aankopen te volgen. Sommige bieden zelfs voorspellende analysetechnologie. Deze kan helpen bij het bepalen van mogelijke volgende stappen en het stimuleren van transacties.
Je wilt ook een CRM die de automatisering van e-mailmarketing integreert of met e-mailmarketing is te koppelen. Zo kun je de klantervaring verbeteren en het succespercentage van jouw e-mailcampagnes verhogen. E-mail is een fantastische mogelijkheid om klanten te bereiken, omdat het verschillende manieren van personalisatie van berichten mogelijk maakt.
3. Online enquêtes
Feedback van klanten krijgen is een essentiële manier waarmee bedrijven de klantervaring kunnen verbeteren. Bedrijven realiseren vaak een aanzienlijke groei door eenvoudigweg de feedback van hun klanten te vragen (en er aandacht aan te schenken). De uitdaging is dat diepgaand marktonderzoek kostbaar kan zijn.
Voer een online enquête in
Met deze tool kun je waardevolle inzichten van klanten verkrijgen zonder te hoeven investeren in langdurige marktonderzoeksprogramma’s. Een online enquête is handig voor de ontvanger en maakt het mogelijk om de gegevens te volgen en te analyseren op inzichten.
Antwoord op belangrijke vragen
Vinden jouw klanten jouw meest recente productupgrade goed? Houdt de verpakking van jouw product zich goed tijdens verzending? Vinden ze dat het product online correct is weergegeven? Hoe was hun ervaring met jouw medewerkers? Al die vragen en meer krijgen antwoord via een korte online enquête. Je kunt zelfs verschillende enquêtes maken voor verschillende klantinteracties. Dit maakt aangepaste feedback mogelijk om de groei te stimuleren.
4. Chatbots
Chat is een ander hulpmiddel voor marketing automation voor de versterking van jouw klantrelaties. Door de kracht van kunstmatige intelligentie (AI) geeft een chatbot een gepersonaliseerde ervaring. Hij kan een veelheid aan veelgestelde vragen van klanten rechtstreeks vanaf jouw website stellen.Ook kunnen Chatbots klantgegevens verzamelen voor toekomstige marketinginspanningen en bedrijven helpen hun verkoopdoelen te bereiken. Een chatbot geeft klanten direct antwoord op hun verzoeken. En links sturen om de klant te laten kopen of over te dragen aan een live medewerker indien nodig.
Vind je marketing automation ingewikkeld? Roep de hulp in van Spijker & Co
Marketingautomatisering is een krachtige tool. Met veel toepassingen die duidelijk verder gaan dan het opvolgen van e-mails van leads. Wanneer je het creatief aanpakt, kun je jouw bestaande klantrelaties koesteren en zelfs de effectiviteit en betrokkenheid van jouw team versterken. Wil je met jouw bedrijf ook profiteren van marketing automation? Benieuwd? Neem contact op met Spijker & Co. Onze specialiteit: zorgen voor een hoger resultaat. Wij helpen jou graag op weg.
Lees verder: