Welk effect heeft Big Data op je content marketingstrategie?

Merken begrijpen meer dan ooit dat hun consumenten meer willen van bedrijven dan alleen een commerciële boodschap: ze willen waarde en betrokkenheid. Een rendementsvolle manier om dat te realiseren is door verschillende vormen van content te maken en te publiceren. Maar hoe kan jij er zeker van zijn dat de content die jij maakt jouw volgers, lezers en kijkers zal interesseren? Het digitale tijdperk van vandaag betekent dat bedrijven vaak meerdere series volgers hebben, verdeeld over meerdere (social) media. Dat maakt het onmogelijk om handmatig grote hoeveelheden data te verzamelen en te verwerken met als doel om waardevolle inzichten te verkrijgen. Dat is waar Big Data om de hoek komt kijken. Spijker & Co legt je graag uit welk effect Big Data heeft op je content marketingstrategie.

Wat is Big Data eigenlijk? 

Big Data stelt merken in staat data-gestuurde contentstrategieën te ontwikkelen die zijn ontworpen om tegemoet te komen aan de behoeften en interesses van hun consumenten. Bovendien stelt de combinatie met Artificial Intelligence (AI) bedrijven in staat om grote sets data over consumentengedrag te verzamelen en hen te helpen hier waardevolle inzichten uit te genereren. Voordat we de relatie tussen Big Data en marketing begrijpen, moeten we eerst het idee achter contentmarketing zelf doorgronden.

Contentmarketing: waarom is dat zo populair? 

Conventionele marketingpraktijken hebben tegenwoordig de neiging om mensen te irriteren. Advertenties op tv of online worden bijvoorbeeld als opdringerig ervaren en hebben een negatief effect op de online kijkervaring. Door echter een nieuwe manier te bieden om jouw diensten en producten op de markt te brengen en om de klantervaring te verbeteren, heeft contentmarketing zijn sporen verdiend als dé marketingtechniek in 2021. Contentmarketing is het creëren en verspreiden van hoogwaardige inhoud. Het doel is om de lezers te informeren en te betrekken en hen naar jouw bedrijf te leiden door jezelf als autoriteit op het gebied van het onderwerp te positioneren en vervolgens te versterken. De voordelen van het opnemen van content in jouw marketingstrategie zijn onder meer:

  • Het stelt merken in staat hun publiek te definiëren en hun aandacht te vestigen op het aanbod van het bedrijf.
  • Hiermee kun jij jezelf profileren als een autoriteit die waardevolle informatie aan haar consumenten levert. Dat helpt je naamsbekendheid te vergroten en bouwt een vertrouwensrelatie op met je doelgroep.
  • Vergeleken met andere marketingtechnieken is het creëren en publiceren van content relatief kostenvriendelijk. Hoewel het enige tijd kan duren om impact te maken, kun jij, zodra jouw aanbod van content groeit, snel een groot publiek aantrekken.

Drie manieren waarop big data marketeers kunnen helpen 

Er zijn drie gegevenssegmenten die nuttig zijn voor een contentmarketeer: klantgegevens, financiële gegevens en operationele gegevens. Verkregen uit verschillende bronnen en winkels op verschillende locaties, zijn deze gegevens moeilijk te analyseren zonder de hulp van gespecialiseerde tools. Dat is waar Big Data om de hoek komt kijken.

  1. Klantgegevens 
    Dit bevat alle benodigde informatie over jouw doelgroep. Het biedt de namen van de consumenten, e-mailadressen, social media-gedrag, aankoop- en browsegeschiedenis en andere algemene informatie. Daarnaast bevat het ook belangrijke inzichten zoals interacties met het publiek, de tijd die op de pagina wordt doorgebracht en informatie die is verzameld via enquêtes en vragenlijsten.
  2. Financiële data 
    Deze data kan jou helpen om jouw inhoudsprestaties te evalueren en jouw inhoudsstrategie in lijn daarmee te optimaliseren. Het bevat ook gegevens zoals het aantal verkopen, het aantal conversies, gegenereerde inkomsten versus de marketingkosten, enzovoort. Het kan ook alle openbaar beschikbare financiële gegevens van jouw concurrentie bevatten, zoals hun tariefplannen. 
  3. Operationele gegevens 
    Hier hebben we het over de operationele statistieken van jouw content. Het omvat factoren zoals jouw positie in zoekmachines, klikfrequenties en meer. Het helpt jou erachter te komen hoe goed jouw inhoud op internet presteert en vervolgens de vereiste aanpassingen door te voeren om jouw strategie verder te optimaliseren.

Met behulp van deze drie soorten gegevens kun jij inzichten genereren over het ontwikkelen van een geslaagde marketingstrategie en het maken van eventuele aanpassingen die nodig zijn.

Hoe verbetert big data jouw content marketingstrategie? 

Big Data is de term voor grote hoeveelheden informatie en inzichten die gebruikers online genereren. Een klik, een veeg of zelfs een muisaanwijzer maakt allemaal deel uit van de gegevens die jij kunt gebruiken om inzicht te krijgen in het gedrag van gebruikers. Bedrijven over de hele wereld benutten die inzichten om hun diensten en aanbod aan te passen, omdat ze ons vertellen hoe consumenten handelen en reageren op een bepaald scenario. Dus waarom jij niet? Deze gegevens bestaan ​​ook uit de voorkeuren en antipathieën van de consument. Dit kan helpen om de juiste klanten door bedrijven te targeten. Met behulp van deze informatie kunnen merken zich concentreren op het creëren van inhoud en het optimaliseren van hun aanbod voor hun ideale consumenten. Laten we eens kijken naar een paar andere manieren waarop Big Data jou kan helpen een betere content marketingstrategie op te bouwen.

Definieer en begrijp jouw marketingdoelen 

Voordat je start met het ontwikkelen van jouw content marketingstrategie, definieer je eerst de doelen van jouw marketingcampagne. Hiermee creëer je een reeks richtlijnen om je te helpen de perfecte marketingstrategie te ontwikkelen. Om dat te doen, moet je eerst de behoeften van jouw bedrijf begrijpen. Vervolgens moet je elk gebied definiëren dat gebruik zou kunnen maken van de marketinginzichten die zijn verzameld uit jouw gebruikersgegevens. Nadat jij deze gebieden hebt bepaald, is de volgende stap het gebruik van Big Data-analysetools om de vereiste informatie te verzamelen. Die stap helpt je de nodige inzichten te verwerven om de oplossingen voor die verbeteringen te vinden. Big Data kan de verborgen patronen en trends in jouw data blootleggen. Dit helpt jou bij het ontwikkelen van robuustere marketingplannen. 

Big Data kan jou helpen klanten te behouden 

Neem het verwerken van belangrijke klantstatistieken zoals klikfrequenties, tijd besteed aan het bekijken van de inhoud, het aantal terugkerende klanten en meer. Dat kan jou helpen de onderwerpen en soorten inhoud te begrijpen die jouw gebruikers interesseren. Dit inzicht helpt jou om je bestaande klanten te behouden. Bovendien kan het je helpen de behoeften van de tevreden en ontevreden segmenten van jouw klanten te identificeren. De winst? De creatie van beter gerichte content om aan de behoeften van al jouw klanten te voldoen.

Big Data verbetert de zichtbaarheid van jouw merk 

Contentmarketing dient, naast het aantrekken en behouden van jouw klanten, nog een ander belangrijk doel. Het helpt ook om jouw aanwezigheid in de markt te vestigen door content te creëren die jouw zichtbaarheid verhoogt.

In drie stappen naar betere content 

Om het bovenstaande te bereiken, moet jouw content vermakelijk, informatief, SEO-geoptimaliseerd en vooral interessant zijn voor jouw lezers. Dit bereik je in drie stappen:

Stap 1. Analyseer jouw concurrentie om te begrijpen wat jouw potentiële klanten interesseert en welke distributiekanalen de beste resultaten opleveren.

Stap 2. Evalueer elk kanaal om te bepalen welk type inhoud het beste bij het kanaal past.

Stap 3. Bepaal waar jouw links de beste kans hebben om jouw potentiële klanten te bereiken, met behulp van big data-analyses om jouw concurrentie te beoordelen.

Conclusie 

De bottom line van deze blog van Spijker & Co? Big Data is vandaag de dag onmisbaar voor jouw content marketingstrategie. Door jou te helpen de verzamelde gegevens te analyseren, neem je weloverwogen beslissingen om de impact van jouw inhoud te verbeteren. Het creëren van content voor jouw klanten is tegenwoordig best lastig. Ten eerste moeten bedrijven inhoud maken die inspeelt op verschillende demografische gegevens van klanten. Big Data geeft een beetje duidelijkheid aan dat proces door waardevolle inzichten te genereren om jou te helpen jouw klanten aan te trekken en te behouden. Nu weet je hoe Big Data jouw content marketingproces ten goede kan komen en verbeteren. Dat betekent dat je nu klaar bent om die kennis te gebruiken om een ​​strategie te creëren waarmee jij je kunt onderscheiden en jij jezelf als autoriteit in jouw branche positioneert.

Spijker & Co staat voor je klaar… 

Inspireert dit artikel over de vele voordelen van Big Data jou om je content marketingstrategie te bepalen? Wil je dieper op de materie ingaan? Kom dan praten met Spijker & Co in Buren. Bij een kop koffie tasten we vrijblijvend af hoe Spijker & Co jouw bedrijf kan helpen met de toepassing van jouw verzamelde Big Data voor succesvolle, slimme en actuele contentmarketing.

Pasfoto_2022_paars

Wil je weten hoe jouw branding en marketing beter kan worden? In een online gesprek van 15 minuten beantwoord ik al je vragen.

Je kunt ook je vragen vooraf naar mij sturen op rene@spijkerenco.nl, zodat we onze tijd effectief kunnen insteken.