11 Basale ontwerpelementen voor aantrekkelijk design

Naast creatieve ideeën en inspiratie, is het van cruciaal belang om de basisprincipes van ontwerpen te begrijpen én door te voeren in al het ontwerp voor je bedrijf, producten en diensten. Zowel in print als op het steeds belangrijkere internet met social media. In deze blog bespreekt Spijker & Co de 11 meest essentiële ontwerpelementen, om jou te helpen een voorsprong te krijgen op je concurrentie. Gebruik deze elementen voortaan om voor jouw doelgroepen aantrekkelijke ontwerpen te maken, zowel in print als digitaal. Spijker & Co heeft gelukkig alle expertise in huis om je hierbij professioneel te helpen.

1. Kleur 

Kleuren helpen jou een statement te maken, jouw boodschap te benadrukken of gevoelens bij jouw publiek op te roepen. Wanneer je kleur inzet voor het vertellen van verhalen, moet je voorzichtig zijn met het gebruik ervan. Met het bekende kleurenwiel kun je verschillende kleurcombinaties identificeren en correct gebruiken, zoals triadische, analoge en complementaire schema’s. Kleur is belangrijk in de achtergrond van je ontwerp, maar ook in de ontwerpelementen zoals texturen, vormen, typografie en lijnen. Elke kleur heeft zijn eigen emotie, zoals rood voor passie, blauw voor kalmte en groen voor vrede. Kies een kleurencombinatie die past bij de boodschap die jij met je bedrijf, producten of diensten wilt overbrengen.

2. Vorm 

Vormen zijn in wezen elke ruimte die jij omringt door lijnen. Verschillende geometrische en vrij vloeiende vormen kunnen, wanneer je deze in combinatie gebruikt, verhalen, producten uit het echte leven of gevoelens illustreren. Dit zijn cruciale elementen bij het ontwerpen van professionele en aansprekende content. Om een ​​meer natuurlijke en rustige uitstraling op te roepen, gebruik je geometrische vormen met afgeronde randen. Maar als je de aandacht van de gebruiker wilt trekken, gebruik dan zoveel mogelijk scherpe vormen. Uiteindelijk is alles in een ontwerp een vorm. Je moet dus begrijpen hoe deze vormen elkaar beïnvloeden voordat je deze gebruikt.

3. Lijn 

De lijn is het meest primitieve element van elk ontwerp. Je kunt lijnen onderscheiden door hun gladheid, dikte en continuïteit te veranderen. Je zult ook lijnen tegenkomen met verschillende richtingen, zoals horizontaal, verticaal, gebogen, diagonaal en zigzag. Je kunt lijnen gebruiken om de aandacht van het publiek te vestigen op het brandpunt van het ontwerp voor jouw bedrijf, product of dienst.

4. Ruimte 

Spaties in een ontwerp helpen je om een ​​vloeiende lijn tussen lijnen, vormen en kleuren te creëren. Als je twee vormen dicht bij elkaar plaatst, breng je verbinding over. Maar als je twee objecten ver weg plaatst, dan benadruk je de scheiding. Het is belangrijk om het gebruik van witruimte in evenwicht te brengen om een ​​consistente boodschap af te geven.

5. Typografie 

Typografie omvat alle tekst gerelateerde ontwerpprincipes, waaronder:

Hoe moet je de tekstblokken in je ontwerp rangschikken?

Wat moet de afstand tussen tekens, woorden, regels, kolommen en blokken zijn?

Welke lettertypen moet je gebruiken en in welke maten?

Wat moet het tekstgewicht en het kleurpatroon zijn?

Typografie speelt een essentiële rol bij het maken van aantrekkelijke posts op social media. Het enige wat je hoeft te doen, is jouw bericht te markeren met gedurfde en kleurrijke lettertypen.

6. Textuur 

Het gebruik van gestructureerde achtergronden of vormen verhoogt de visuele aantrekkingskracht van jouw ontwerpen. Het is duidelijk dat jouw publiek jouw ontwerpen niet kan voelen als deze voor digitale advertenties, posts op sociale media of mobiele apps zijn. Natuurlijke of kunstmatige texturen geven echter in wezen leven aan jouw online inhoud en dompelen het publiek onder in jouw ontwerp. Texturen helpen je ook om contrast tussen objecten te creëren, de elementen in jouw ontwerp in evenwicht te brengen en de aandacht van jouw publiek te vestigen op de centrale boodschap.

7. Harmonie 

Als jij harmonie tussen alle elementen in jouw ontwerp weet te realiseren, kun je een visueel bevredigend resultaat bereiken. Zoals een strak en aangenaam ontwerp creëren door analoge kleuren nauwkeurig te rangschikken en door vergelijkbare vormen in de buurt te plaatsen. Het is ook belangrijk om consistent te blijven bij het opnemen van patronen en texturen in jouw ontwerp. Dit voor een maximale merkherkenning, ook op internet.

8. Hiërarchie 

Dit ontwerpprincipe helpt jij bij het ordenen van alle elementen in jouw ontwerp. Je kunt immers niet elk object, elke vorm en tekst in het middelpunt van de belangstelling laten staan, anders ziet het uiteindelijke ontwerp er chaotisch uit. In plaats daarvan moet je prioriteit geven aan welk element opvalt en in welke volgorde. Websites en mobiele apps gebruiken hiërarchie om de aandacht van de gebruiker te vestigen op call-to-action- of abonnementsknoppen.

9. Balans 

Evenwicht bij het ontwerpen betekent het gebruik van zowel harmonie als hiërarchie. Ook de begrippen asymmetrie en symmetrie komen uit dit principe. Als je duidelijke beelden wilt, moet je je houden aan symmetrie binnen het ontwerp. Als je echter wilt experimenteren met een meer wanordelijke uitstraling, kun je asymmetrische ontwerppatronen proberen. Onevenwichtige ontwerpen trekken soms een groter publiek. Deze ontwerpen bestaan ​​uit asymmetrische vormen, contrasterende tinten en opvallende visuele effecten.

10. Schaal

Als je over schaal weet, begrijp je hoe objecten, tekst of vormen zich tot elkaar verhouden. Door objecten van specifieke afmetingen zinvol toe te voegen, kun je een belangrijk statement maken. Door elk element op de juiste manier te schalen, kun je het publiek meenemen op jouw visuele reis. Ontwerpers gebruiken een uitgebalanceerde schaal om harmonie te creëren binnen het algehele ontwerp.

11. Contrast 

Door contrast in je ontwerp op te nemen, kun je een boodschap, product of idee benadrukken. Jouw publiek mist misschien de boodschap die je wilt overbrengen als er geen contrasterende elementen of kleuren in het ontwerp zijn. Je kunt contrast creëren door tegengestelde kleuren of verschillende maten van vergelijkbare vormen op te nemen.

Spijker & Co staat voor je klaar… 

Inspireert dit artikel over de 11 basale ontwerpelementen voor een aantrekkelijk design jou? Wil je dieper op de materie ingaan? Kom dan praten met Spijker & Co in Buren. Bij een kop koffie tasten we vrijblijvend af hoe Spijker & Co jouw bedrijf kan helpen met de toepassing van 11 basale ontwerpelementen voor een aantrekkelijk design, zowel in print als digitaal.

Pasfoto_2022_paars

Wil je weten hoe jouw branding en marketing beter kan worden? In een online gesprek van 15 minuten beantwoord ik al je vragen.

Je kunt ook je vragen vooraf naar mij sturen op rene@spijkerenco.nl, zodat we onze tijd effectief kunnen insteken.