Benut vandaag nog deze 9 trends in e-mailmarketing

E-mailmarketing roept bij veel mensen de vraag op of het niet teveel een hype is. Iedereen zou de e-mailings als spam in hun inbox ervaren. Echter, met e-mailmarketing scoren bedrijven al jarenlang indrukwekkende resultaten.

Hoezo indrukwekkend?

E-mail levert een gemiddeld rendement op van 122%. Dat is vier keer hoger dan elke andere vorm van online marketing. E-mail is bijvoorbeeld bijna 40 keer effectiever dan social media in het creëren van meer omzet en het vinden van nieuwe klanten.

Profiteer ook van de ontwikkelingen in e-mailmarketing

E-mailmarketing bestaat inmiddels al aardig wat jaren. Tegelijkertijd ontwikkelt het zich nog steeds continu. Zoals de software, maar ook de manier waarop ontvangers de berichten lezen en reageren verandert. Hieronder presenteren wij je de belangrijkste en meest actuele trends in e-mailmarketing.

1. De vormgeving is belangrijker dan ooit

E-mail begon als een puur op tekst gebaseerd marketingkanaal. In de meeste gevallen is dat nog steeds zo. Wel besteden verzenders inmiddels meer aandacht aan zaken als vaste headers in de huisstijl van het bedrijf en afbeeldingen bij de berichten. Toch gaat de meeste aandacht nog steeds uit naar het ontwikkelen van goede, pakkende teksten. Dat begint te veranderen. Bedrijven beseffen dat in effectieve campagnes de beelden net zo belangrijk zijn als de woorden. Verzenders van e-mail focussen steeds meer op afbeeldingen zoals pictogrammen, illustraties en buttons.

 2. Goede weergave op mobiele apparaten is onmisbaar

Veel mensen lezen e-mails op hun telefoon. Ongeveer 55% van de e-mails wordt daarop tegenwoordig geopend, tegen slechts 29% in 2012. Dit aandeel zal naar verwachting de komende jaren gestaag blijven groeien. De meeste e-mails worden nu het eerst mobiel bekeken. Dus met die ontwikkeling moet je nu dus echt rekening houden.

3. Gebruik van video neemt toe

Video zal eind 2019 naar verwachting 80% van al het internetverkeer uitmaken. 54% van de mensen geeft aan meer video’s te willen zien over de oplossingen die ze online zoeken. De meeste e-mailplatforms maken het je gemakkelijker om video in campagnes op te nemen. Dit zal je dan ook gaan terugzien in jouw inbox.

 4. Maak het persoonlijk

E-mailpersonalisatie was voorheen vooral oppervlakkig. Bedrijven namen bijvoorbeeld alleen iets op zoals de naam van de ontvanger. Dankzij krachtigere e-mailmarketingplatforms en het verzamelen van meer data over de ontvangers richten bedrijven zich steeds meer op het leveren van zeer specifieke inhoud en aanbiedingen aan personen. Dit doen zij op basis van zowel het verleden als voorspeld gedrag.

Indrukwekkende resultaten

Deze aanpak levert al indrukwekkende resultaten op. Ongeveer 82% van de bedrijven die hiervan gebruik maken, zien dat hun doelgroep de e-mailings veel beter lezen met een hoger resultaat. Dit zal in 2019 alleen maar effectiever zijn naarmate de ingezette tools geavanceerder worden.

5. Kunstmatige intelligentie verandert alles

Waarom worden e-mailmarketingplatforms naar verwachting dit jaar geavanceerder? Grotendeels vanwege de inzet van kunstmatige intelligentie. Met betrekking tot e-mail kan kunstmatige intelligentie bedrijven helpen effectieve inhoud te ontwikkelen. Zoals onderwerpen, onderwerpregels, verzendtijden, optimaliseren van de verzendfrequentie en acties van de ontvangers voorspellen.

Dit is slechts het topje van de ijsberg…

Kunstmatige intelligentie evolueert snel. Er komen veel meer nieuwe toepassingen die je kunt inzetten om jouw marketing nog effectiever te maken.

6. Automatisch getriggerde e-mails

Automatisch verstuurde e-mails scoren bij het openen 71% hoger dan gemiddeld. We hebben het hier over mails die bedrijven automatisch versturen nadat een bezoeker een bepaalde actie ondernam op een website. Zoals het opvragen van meer informatie over een bepaalde product/dienst of het verlaten van een winkelwagentje. Dit soort mails heeft een 102% hogere gemiddelde klikfrequentie in vergelijking met algemeen verzonden e-mailnieuwsbrieven.

7. Interactieve content wint

Te vaak ervaren doelgroepen campagnes eerder als statisch dan als dynamisch. Gelukkig maken e-mailmarketingplatforms het tegenwoordig mogelijk om een ​​groot aantal interactieve elementen toe te voegen aan e-mails. Denk aan sliders met afbeeldingen, hamburgermenu’s, klikbare hotspots en ankers die de navigatie vergemakkelijken.

Eenvoudige tactieken met meetbaar succes

Er zijn andere eenvoudigere tactieken die bedrijven inzetten om doelgroepen in staat te stellen interactief deel te nemen aan berichten, zoals een “reageer”-optie voor ontvangers. Het is goed om hiermee in 2019 te experimenteren om de betrokkenheid te vergroten.

8. Aandacht voor privacyregels

De grootste ontwikkeling in e-mailmarketing was in 2018 uiteraard de invoering van de AVG (GDPR) wetgeving. Deze door de EU aangenomen verordeningen bevatten strenge controles op de manier waarop bedrijven gegevens verzamelen en gebruiken. Deze wetgeving geeft mensen veel meer controle over hun persoonlijke gegevens. Plots werden veel van de methoden die bedrijven jarenlang hadden gebruikt, zoals het kopen van lijsten met e-mailadressen, dubieus.

Houd de gevoelens van ontvangers over hun privacy in het oog

De invoering van de AVG wetgeving is geen op zichzelf staande gebeurtenis. Mensen maken zich grote zorgen over de manier waarop bedrijven hun gegevens gebruiken. Zorg dat dit altijd een punt van aandacht is én blijft in het ontwikkelen van jouw e-mailcampagnes.

9. Maak jouw eigen stijl

Elke dag sturen particulieren en bedrijven meer dan 293 miljard e-mails. Dit aantal neemt naar verwachting toe tot meer dan 333 miljard in 2022. Door het ontwikkelen van een eigen stijl zorg je ervoor dat jouw berichten er anders uit zien en de ontvangers deze direct herkennen.

Hoe wil jij e-mailmarketing succesvol inzetten?

Heb je hulp nodig bij het inrichten van jouw e-mailmarketingpakket? Of het maken van waardevolle content? Spijker & Co heeft veel ervaring met e-mailmarketing en verzorgt dit voor uiteenlopende klanten. Bel 0344-579181 of stuur een e-mail naar info@spijkerenco.nl. Wij helpen je graag om het beste resultaat te halen uit jouw e-mailbestand.