E-mail hoeft geen spam te zijn

De slimme inzet van een effectieve e-mailmarketingstrategie is een essentieel hulpmiddel voor het opbouwen van naamsbekendheid. Veel mensen denken bij e-mailmarketing alleen aan verkoopgerichte mails en dat voelt vaak als spam. Echter, het opbouwen van een sterke relatie met jouw doelgroep met e-mailings is één van de machtigste marketingstrategieën voor het verbeteren van de omzet. Plus in één moeite door het versterken van de positie van jouw bedrijf.

Vier keer meer kans op succes

Met de juiste inzet van e-mailmarketing:
• Bevorder je klantenloyaliteit door direct contact op te nemen met jouw doelgroep.
• Verhoog je het effect van elke marketingcampagne.
• Bouw je naamsbekendheid op bij jouw doelgroep.
• Verlaag je het aantal uitschrijvingen uit jouw lijst.

Eén van de krachtigste hulpmiddelen
Kortom, e-mailmarketing is één van de krachtigste hulpmiddelen om te communiceren met jouw doelgroep.

E-mailmarketing is essentieel voor het ontwikkelen van jouw naamsbekendheid

E-mailmarketing is één van de meest kosteneffectieve middelen die je kunt inzetten voor marketing. Het biedt jou de mogelijkheid om mensen te benaderen op de plek die ze elke dag bezoeken: hun inbox.

Onderzoek bewijst dat het werkt

Iemand die zich abonneert op een e-maillijst toont interesse in een product of dienst van jouw bedrijf. Dit promoveert hen tot een zeer waardevolle lead. Niet zomaar een claim, want onderzoek ondersteunt dit:
• 66% van de mensen doet een aankoop of neemt contact op naar aanleiding van een e-mailing – Digital Marketing Association.
• E-mailmarketing is bijna 40 keer effectiever dan de inzet van Facebook en Twitter om nieuwe klanten te werven – McKinsey.
• E-mailmarketing levert een gemiddelde ROI van € 38 op voor elke bestede € 1 – Email Monday.

E-mail biedt directe, consistente interacties

Eenvoudig: omdat e-mail je de kans biedt om loyale klanten regelmatig en rechtstreeks te bereiken. Natuurlijk is het belangrijk om jouw naamsbekendheid ook verder op te bouwen door de inzet van andere marketingkanalen, zoals social media en SEO. Het is echter een feit dat geen van de andere media de directe, consistente interacties kent die e-mail biedt. Simpel gezegd: e-mailmarketing is hét belangrijkste onderdeel van elke strategie om naamsbekendheid op te bouwen.

Leer van 8 bewezen en direct inzetbare methoden

Samen met jou analyseren we een aantal zeer effectieve methoden voor het vergroten van jouw naamsbekendheid met e-mailmarketing. Dit zijn beproefde methoden voor het creëren van vertrouwen en autoriteit en het opzetten van e-mailmarketingcampagnes die werkelijk waarde toevoegen aan het leven van jouw doelgroep. Deze methoden zijn direct inzetbaar voor jouw e-mailmarketingstrategie.

1 – Consistente uitstraling

Moet jouw bedrijf serieus overkomen of vriendelijk zijn? Een autoriteit of informeel? De toon van de boodschap in marketingcommunicatie van jouw bedrijf moet consistent zijn op alle contactmomenten met jouw doelgroep. Door een toon te gebruiken die representatief is voor jouw waarden, bouw je als bedrijf vertrouwen en een band op met jouw doelgroep.

2 – E-mail templates bieden herkenning

Mensen zijn gewoontedieren en zoeken naar herkenning. Juist deze behoefte aan herkenning vormt de basis voor de opbouw van naamsbekendheid. De eenvoudigste manier om dit te bereiken? Met een HTML-e-mailstemplate die in lijn ligt met de doelstellingen van jouw bedrijf én die past bij je huisstijl.

Check altijd deze controlepunten:

• Komen de lettertypen, kleuren, call-to-action en lay-out overeen met de huisstijl?
• Zet je het logo correct in?
• Geef jij jouw bedrijfsgegevens duidelijk weer?
• Bevat het e-mailbericht een persoonlijke handtekening of de bedrijfsnaam?

Herkenning = vertrouwen
Als jouw e-mail in één oogopslag herkenning oproept dan versterkt dat het vertrouwen van de ontvanger.

3 – Koers op conversie met jouw e-mailing

Een e-mail nieuwsbrief die afbeeldingen bevat, presteert meestal beter dan e-mailings die alleen tekst bieden. Ontvangers openen e-mails sneller van bedrijven die zij herkennen. Zorg er dus in ieder geval voor dat je jouw logo opneemt.

Voeg slechts één call-to-action toe
Een aantrekkelijke afbeelding (banner) in het bovenste gedeelte van de e-mail is één van de beste manieren om de boodschap van jouw bedrijf over te brengen. Sterker nog: deze zal vaak bepalen of jouw ontvanger de e-mail leest of verwijdert. Vergeet niet om slechts één “call-to-action” op te nemen, zodat de ontvanger precies weet wat hij moet doen.

Blijf altijd testen
Blijf altijd testen om de e-mailings steeds verder te optimaliseren en de conversiepercentages te verhogen.

4 – Stuur een welkomst e-mail

De welkomst e-mail is een geweldige kans om de toon te zetten voor alle toekomstige e-mailcorrespondentie. Verbazingwekkend genoeg zijn er nog steeds veel bedrijven die dit niet doen. De eerste paar e-mails krijgen meestal de hoogste open rates. Dus waarom zou je er geen gebruik van maken? Stel jij een nieuwe abonnee op de hoogte van wat hij kan verwachten van de toekomstige e-mailcorrespondentie? Dan verstevigt dit direct al de onderlinge band. Om een abonnee echt het gevoel te geven dat hij iets waard is, laat je dit een persoonlijk bericht zijn van de eigenaar van het bedrijf zelf.

Laat de ontvanger meebeslissen
Je zou de ontvangers ook de kans kunnen geven om het volume van e-mailcorrespondentie te kiezen dat zij zouden willen ontvangen. Zoals wekelijks, maandelijks of anders. Dit leidt bij de ontvangers tot meer betrokkenheid en voorkomt dat ze onnodig mail ontvangen.

5 – Maak een bijpassende landingspagina

De e-mailmarketing-verkooptrechter is niet compleet zonder een landingspagina die aansluit op de e-mailtemplate. Vanuit het perspectief van de ontvanger is er niets vervelender dan een sprankelend aanbod te krijgen, gretig te klikken op de “oproep tot actie” in de hoop de aanbieding in te wisselen en dan naar een landingspagina te worden geleid waar het moeilijk is om het aanbod te vinden of erger nog: een pagina waarop het aanbod helemaal niet is te vinden.

Houd het simpel
Als de e-mail en landingspagina de ontvanger vragen om een specifieke taak uit te voeren, zorg dan dat ze weten wat die taak is en zorg dat zij deze taak kunnen uitvoeren.

6 – Vermijd het continu sturen van verkoopberichten

E-mailcampagnes zijn een eenvoudige manier om te communiceren dat jouw bedrijf de oplossing biedt voor de vraag die jouw doelgroep heeft. Als je echter alleen in verkoop geïnteresseerd bent, dan zal je merken dat veel mensen zich uitschrijven van jouw nieuwsbrief. De beste manier om ervoor te zorgen dat ontvangers loyaal blijven, is oplossingen te bieden voor problemen waarmee zij worden geconfronteerd. Door e-mailcontent gericht op de oplossing aan te bieden, zal jouw doelgroep niet alleen betrokken blijven, maar ook uitkijken naar het volgende e-mailbericht van jou.
De verkopen komen later vanzelf.

7 – Verzend regelmatig e-mails

We spraken eerder al over consistent zijn met uitstraling en de toon van jouw berichten. Zorg ervoor dat je ook consistent bent met verzenden. Stuur bijvoorbeeld niet 10 e-mails in slechts één maand om in de volgende maand er slechts één te verzenden. Vergeet niet om een planning op te zetten waarmee jouw doelgroep weet wanneer ze het volgende bericht van jou kunnen verwachten. Op deze manier houd je hen geïnteresseerd en het vertrouwen in jou hoog!

8 – Segmenteren en personaliseren

Elk bedrijf dat niet werkt aan het segmenteren van lijsten en diepere personalisatie, mist een makkelijke methode om naamsbekendheid te vergroten. Het segmenteren van een e-maillijst in zeer gerichte microsegmenten maakt meer klantgerichte productmarketing mogelijk.

Niet iedereen kent jouw bedrijf goed genoeg
Bedenk dat niet iedereen op de lijst dezelfde ervaring en kennis heeft van jouw bedrijf. Door hen bijvoorbeeld al te scheiden in nieuwe klanten en bestaande klanten, kun je verschillende mailings sturen. Een nieuwe klant wil je immers vertellen wie je bent en wat ze kunnen verwachten van je, terwijl mensen die al heel lang met je samenwerken die informatie inmiddels hebben.

Segmenteer voor succes
Hetzelfde geldt voor de verschillende producten en diensten die je aanbiedt. Niet elk product/dienst is van toepassing op iedereen. Door daar onderscheid in te maken, stuur je iedereen waardevolle tips op maat in plaats van generieke boodschappen waar ze niets aan hebben. Hiermee verminder je het aantal mensen dat zich uitschrijft en bevorder je het vertrouwen bij de ontvanger dat je werkelijk begrijpt wat die nodig heeft.

Conclusie

De sleutel tot het ontwikkelen van naamsbekendheid via e-mailmarketing ligt bij consistentie, het bieden van oplossingsgerichte inhoud, personalisatie en sterk geoptimaliseerde campagnes. Met een goed doordachte e-mailmarketing strategie zet je leads om naar klanten en blijven klanten terugkomen voor producten en diensten van jouw bedrijf.

Spijker & Co helpt je graag

Heb je hulp nodig bij het inrichten van jouw e-mailmarketingpakket? Of het maken van waardevolle content? Spijker & Co heeft veel ervaring met e-mailmarketing en verzorgt dit voor uiteenlopende klanten. Bel 0344-579181 of stuur een e-mail naar info@spijkerenco.nl. Jouw mail zien we natuurlijk nooit als spam! Wij helpen je graag om het beste resultaat te halen uit jouw e-mailbestand.

Pasfoto_2022_paars

Wil je weten hoe jouw branding en marketing beter kan worden? In een online gesprek van 15 minuten beantwoord ik al je vragen.

Je kunt ook je vragen vooraf naar mij sturen op rene@spijkerenco.nl, zodat we onze tijd effectief kunnen insteken.