Waarom de meeste B2B-contentmarketing zijn doel niet bereikt (en hoe dat beter kan)

Laten we eerlijk zijn over B2B-contentmarketing. Vaak is de kwaliteit gewoon te laag. Blogs en posts staan vol met jargon en zelfpromotie. Het voegt geen waarde toe aan jouw doelgroep en kan volledig irrelevant lijken. De waarheid is gelukkig dat je inhoud niet saai of oppervlakkig hoeft te zijn. Het kan je doelgroep juist verbinden en inspireren. In deze blog analyseert Spijker & Co waarom B2B-contentmarketing soms zo weinig waarde toevoegt. En vooral ook: hoe we dit kunnen verbeteren zodat het jou échte ROI (return on investment) oplevert.

Slechte content helpt je bedrijf niet vooruit 

B2B-content faalt vaak omdat het niet voor een gerichte doelgroep is geschreven, slecht leesbaar of oninteressant is. Creativiteit, eenvoud en een heldere focus in je content laten je B2B-content veel beter responderen. Bedrijven publiceren dagelijks miljoenen blogs. De meeste sectoren bevinden zich momenteel in een staat van verzadiging van contentmarketing. Onderzoeksbureau Forrester evalueerde 60 websites in 12 B2B-industrieën. De bevindingen? Bijna elke site scoorde slecht. De meeste B2B-marketeers blijven falen als het gaat om het creëren van inhoud die kopers interessant, interactief of boeiend vinden. Verder wijst onderzoek erop dat B2B-contentmarketeers geen vertrouwen hebben in hun succes. Slechts 26% zei tot zeer succesvol te zijn, volgens een rapport van het Amerikaanse Content Marketing Institute. Uit hetzelfde rapport bleek dat slechts 43% van de organisaties de ROI van contentmarketing meet! Zonder deze statistieken is het onmogelijk om te weten of jouw content werkt. 

De meest gemaakte fouten met contentmarketing 

Spijker & Co zet graag de meest gemaakte fouten met contentmarketing op een rij.

Je schrijft niet voor je publiek 
B2B contentmarketing kan complex zijn, afhankelijk van de branche. Spijker & Co kan je echter garanderen dat jouw publiek minder weet dan je denkt. Vaak kijken bedrijven naar contentmarketing vanuit het perspectief dat hun doelgroep alle kennis over hun product of oplossing al bezit. Maar, jouw doelgroep is geen expert. Ondernemers zijn vaak kieskeurig over content omdat ze die vanuit hun eigen perspectief lezen, en niet als de prospect of klant. Dat is een vooroordeel, en organisaties moeten hier afstand van nemen. Als je hier niet buiten kunt stappen, ben je gedoemd om door te gaan met het publiceren van content die niet aankomt.

Jouw content is niet goed leesbaar 
Er zijn veel componenten die de leesbaarheid van je content beïnvloeden en B2B-inhoud schiet hierin vaak tekort. Contentmarketing is niet het moment om te pronken met je uitgebreide vocabulaire. Soms zijn er wat meer complexe woorden nodig, maar als je woorden gebruikt die niet bij je doelgroep passen, moet je het vereenvoudigen. Andere problemen met de leesbaarheid zijn onder meer:

• Zinnen of alinea’s zijn te lang.

• Passieve zinnen in contentmarketing. Het verslechtert jouw leesbaarheidsscore. 

• Slechte opmaak zonder alinea’s, kopteksten en opsommingstekens.

Jouw content gaat helemaal over…jou! 
De grootste fout van contentmarketing is dat het alleen maar over jouw merk gaat. Je bent niet de ster van de show; dat is je doelgroep. Als alles wat je maakt voortkomt uit zelfpromotie werkt het gewoon niet. Geweldige content leidt vanuit educatie en biedt specifieke informatie. Daarmee maak jij jouw bedrijf tot dé oplossing voor de uitdagingen van je doelgroep. Maar let op: dat moet je langzaam opbouwen. Je kunt een conversie niet meteen forceren. Dat is alsof je een aanzoek doet op je eerste date.

Gerichte tips voor meer succes met je B2B-content 

Graag geeft Spijker & Co je een aantal gerichte tips voor meer succes met je B2B-content.

Creëer een persoonlijkheid 
Je hoeft niet saai te zijn, wat je ook verkoopt of wie je ook helpt. Jouw merkpersoonlijkheid zal variëren en klinkt door in jouw merkstem en -toon. Het idee is dat die persoonlijkheid authentiek en oprecht is en dus vertrouwen genereert. Jezelf positioneren met een persoonlijkheid maakt je merk ook menselijker. Je bent immers niet langer het zoveelste bedrijf. In plaats daarvan ben je een groep mensen die vaardigheden heeft en andere bedrijven wil helpen. 

Ontwikkel een gezichtspunt 
Een standpunt in je content hoeft niet controversieel te zijn. Het betekent gewoon dat jouw bedrijf vaste waarden heeft en deze naleeft. Als jouw content dat weergeeft, kun je doorgaan met het opbouwen van vertrouwen bij je (toekomstige) klanten. Neutraal blijven werkt meestal alleen voor Zwitserland 😊. Wanneer jij inhoud ontwikkelt over grote uitdagingen voor jouw doelgroep, neem dan een standpunt in. Twijfelen of onzeker zijn, zal geen klanten winnen. 

Maak van je doelgroep dé ster 
Contentmarketing is eigenlijk storytelling op een meer strategische manier. Van eBooks en video tot en met posts op social media: jij creëert een verhaal. Het belangrijkste is om ervoor te zorgen dat de ster jouw koper is. De reis is van hen, en jouw bedrijf is het ondersteunende roer dat hen helpt navigeren op weg naar de oplossing van hun probleem of uitdaging.

Wees creatief 
Creativiteit en B2B-content sluiten elkaar niet uit. Sommige van de beste B2B-content is fantasierijk en zelfs vermakelijk. Wanneer jouw inhoud dit ook is, is het gemakkelijk te consumeren. Jouw doelgroep associeert positieve gevoelens met jouw merk. Hier geeft Spijker & Co je een paar ideeën om dit realiseren:

  • Geanimeerde uitlegvideo’s die inspirerende ideeën uiteenzetten.
  • Thema’s voor eBooks of white papers die de aandacht grijpen.
  • Eerlijke, authentieke video’s of podcasts met experts die voor jouw doelgroep belangrijke vragen beantwoorden.
  • Onderzoek doen in jouw branche en die publiceren om jouw gehele vakgebied te ondersteunen.
  • Wat humor in je blogs injecteren helpt enorm.

Spijker & Co staat voor je klaar… 

Inspireert dit artikel over B2B-content jou? Wil je dieper op de materie ingaan? Kom dan praten met Spijker & Co in Buren. Bij een kop koffie tasten we vrijblijvend af hoe Spijker & Co jouw bedrijf kan helpen met de concrete toepassing van waardevolle en onderscheidende B2B-content.

Regelmatig tips ontvangen via e-mail om meer leads en omzet te genereren? Of te zorgen voor een hogere klanttevredenheid of betrokken medewerkers? Schrijf je hier in!