Werkt jouw content? Meet de resultaten van jouw contentmarketing

De meeste marketeers lijken erop te vertrouwen dat hun marketing effectief is: volgens een onderzoek van HubSpot zegt slechts 35% van de marketeers dat ze het ‘zeer belangrijk’ vinden om het rendement op marketinginvesteringen (ROMI) te kennen. Maar uit diezelfde enquête bleek dat 91% van de marketeers ervan overtuigd is dat hun campagnes de omzet beïnvloeden. Als marketeers de ROI van hun marketinginspanningen niet begrijpen, kunnen ze onmogelijk weten of die inspanningen de winst ten goede komen. Spijker & Co leidt jou graag in 4 stappen naar betere contentmarketingresultaten.

Dat geldt vooral voor contentmarketing. Een enkel stuk content leidt niet noodzakelijkerwijs direct tot een toename van de verkoop. Dit betekent dat er geen eenvoudige formule is om de ROI van content te bepalen. Maar alleen omdat het meten van de ROI van contentmarketing niet altijd gemakkelijk is, wil dit nog niet zeggen dat het onmogelijk is. Als jij een campagne start met een einddoel voor ogen, kun jij zowel het succes ervan meten als de campagne optimaliseren om meer leads van hogere kwaliteit te genereren. Spijker & Co leidt jou graag in 4 stappen naar betere contentmarketingresultaten.

4 stappen naar betere contentmarketingresultaten 

1. Zorg ervoor dat zoekmachines jouw inhoud kunnen vinden 

Wanneer keek jij voor het laatst hoe jouw site wordt weergegeven in de zoekresultaten? Neem even de tijd en doe het nu. Typ “site:uwdomein.com” in de Google-zoekbalk en kijk wat er verschijnt. Je zou de secties en pagina’s van jouw site ononderbroken achter elkaar moeten zien. Als jij jouw inhoud niet ziet, maak je een bijgewerkte sitemap die Google kan indexeren en zorg je ervoor dat alle belangrijke informatie, zoals koppen en subkoppen, in tekst worden geschreven in plaats van in afbeeldingen.

2. Kies een paar trefwoorden waarop jij jouw inhoud wilt laten ranken 

Gebruik een tool voor trefwoordonderzoek om relevante trefwoorden te vinden waarnaar mensen op zoek zijn. Als je net begint, zoek dan naar zoekwoorden met relatief weinig concurrentie die nog steeds voor enig zoekvolume zorgen; op die manier begin je niet met een groot nadeel. Zodra je er een paar hebt geselecteerd, start je met deze op een natuurlijke manier in je content op te nemen.

3. Evalueer jouw leadscores 

Definieer wat iemand tot een gekwalificeerde lead voor jouw bedrijf maakt. Profiteer van de geautomatiseerde leadscore die wordt aangeboden door de meeste marketingautomatiseringssystemen. Het automatische leadscoresysteem kijkt naar de demografische gegevens van leads en hun activiteit op jouw site. Voor elk kenmerk of elke actie geeft het een positieve of negatieve score op basis van de instellingen die je kiest. Als je al een systeem voor het scoren van leads hebt, bekijk dit dan om te zien of jouw parameters nog steeds correct zijn.

4. Zet een gestroomlijnde verkooptrechter op 

Zie een effectieve contentmarketingstrategie als een keten: elke schakel leidt van het ene stuk content naar het andere en de keten eindigt idealiter met een verkoopgesprek. Stel een verkooptrechter in om dat proces weer te geven. De verkooptrechter moet ten minste het volgende bevatten: een extern stuk content dat een groot publiek bereikt en linkt naar een blogbericht met hoge conversies. Zoals een boeiende en leerzame blogpost, een oproep tot actie die leidt naar een bestemmingspagina of een e-mailreeks waarin lezers terechtkomen nadat ze hun contactgegevens hebben uitgewisseld voor het downloaden van jouw gated content. 

3 Content Marketing-statistieken om jouw voortgang te meten 

Nadat je Google Analytics of een andere analyseoplossing hebt ingesteld, kun je aan de slag met het meten van drie belangrijke contentmarketingstatistieken die jou vertellen hoe jouw contentstrategie presteert.

1. Analyse op locatie 

On-site-statistieken omvatten het totale aantal bezoekers op jouw website, de pagina’s met de hoogste weergaven en de tijd die bezoekers op jouw site hebben doorgebracht. Ze kunnen jou helpen bij te houden hoe effectief jouw content is bij het aanspreken van jouw publiek. Content die een doelgroep aantrekt, betrekt en aanzet tot actie, helpt je een pool van marketinggekwalificeerde leads op te bouwen die je kunt blijven koesteren.

2. Marketing-gekwalificeerde leads en sales-gekwalificeerde leads 

Hoe meer leads je genereert, hoe meer marketinggekwalificeerde leads (MQL’s) je waarschijnlijk zult hebben. Van daaruit kun je die leads voeden met inhoud om ze een duwtje in de rug te geven om sales-qualified leads (SQL’s) te worden. Dat wil zeggen: klaar om in verkoopgesprekken te duiken en uiteindelijk klant te worden. Gebruik de BABT-methode (budget, autoriteit, behoeften en tijdlijn) om te beslissen welke leads gekwalificeerd zijn voor verkoop. Als MQL’s beginnen aan te tonen dat ze het beschikbare budget hebben, de bevoegdheid om een ​​aankoopbeslissing te nemen, een tastbare behoefte aan wat je aanbiedt en de urgentie om het snel te laten gebeuren, zijn die leads omgezet in SQL’s.

3. Leadconversieratio 

De leadconversieratio vertelt jou hoe effectief jouw contentmarketinginspanningen zijn om leads om te zetten in betalende klanten. Als je veel leads genereert, maar slechts weinig van die leads klanten worden, moet jij jouw inhoud mogelijk opnieuw richten op verschillende problemen van je doelgroep waar zij een oplossing voor zoeken.

Acties na het meten van jouw contentmarketingstatistieken 

Met deze drie sets met statistieken kun jij benchmarks vaststellen waaraan je in de loop van de tijd kunt blijven meten. Daarna kun je, voordat je actie onderneemt, bepalen wat je wilt verbeteren. Als je bijvoorbeeld heel veel bezoekers op jouw site krijgt, maar weinigen van hen worden omgezet in leads, moet je dus werken aan het verbeteren van de MQL-statistiek. Of als je veel leads genereert maar een lage close rate hebt, moet je eerst werken aan het verbeteren van de leadconversiestatistiek. Door de juiste stappen te zetten om jouw contentmarketingstatistieken te meten en regelmatig aanpassingen aan te brengen op basis van jouw resultaten, kun je ervoor zorgen dat jouw investeringen in contentmarketing de komende jaren verifieerbaar rendement opleveren.

Spijker & Co staat voor je klaar… 

Inspireert dit artikel over de vele voordelen van het meten van de resultaten van contentmarketing jou? Wil je dieper op de materie ingaan? Kom dan praten met Spijker & Co in Buren. Bij een kop koffie tasten we vrijblijvend af hoe Spijker & Co jouw bedrijf kan helpen met succesvolle, slimme en actuele resultaatmeting van jouw content. 

Regelmatig tips ontvangen via e-mail om meer leads en omzet te genereren? Of te zorgen voor een hogere klanttevredenheid of betrokken medewerkers? Schrijf je hier in!