11 oorzaken waarom websites niet gevonden worden via Google

Je hebt een prachtige website. Al jouw producten en diensten staan er overzichtelijk op. Waarom komen er dan nauwelijks tot geen bezoekers op jouw website? Daar kunnen meerdere oorzaken voor zijn. Gelukkig kun je deze stuk-voor-stuk ontdekken en herstellen. Na herstel kan het wel even duren voordat websites gevonden worden via Google en de bezoekers erop binnenstromen. Dat is jouw tijdsinvestering meer dan waard.

Ontdek de 11 meest voorkomende oorzaken waarom jouw doelgroep jouw website niet vindt via Google.

1. Jouw website blokt zoekmachines voor indexeren

Dit komt heel vaak voor. Tegelijkertijd is het ‘t makkelijkst om aan te passen. Tijdens de bouw van jouw website is deze zo ingesteld dat je site niet voorkomt in de zoekresultaten van Google. Het kan namelijk vervelend zijn dat jouw nieuwe website, terwijl deze nog niet af is, beter scoort dan je oude website. Om dit te voorkomen, stelt de bouwer je website vaak in op “No index”. Nadat de nieuwe website online is geplaatst, vergeet men vaak om deze instelling uit te zetten. Met andere woorden: Google zal jouw website niet indexeren en opnemen in de zoekresultaten. Als je zoekt op jouw domeinnaam, vind je die wel terug, met daaronder de melding dat de website verder niet geïndexeerd is. Wil je dus gevonden worden via Google? Zorg ervoor dat Google jouw website kan indexeren.

2. De techniek onder jouw website heeft een slechte structuur of is slecht geprogrammeerd

Aan de voorzijde hoef je niet veel verschil te zien tussen een goed gebouwde of een slecht gebouwde website. Gewoon een website snel even in elkaar plakken met gratis templates of een drag-and-drop websitebuilder wil nog niet zeggen dat jouw website goed scoort in Google. De code die deze templates c.q. websitebuilders uitvoeren, is afschuwelijk en Google snapt er vervolgens niets meer van. Een website laten bouwen tegen een veel te lage prijs is geen goede start als je veel nieuwe klanten wilt zoeken via internet.

3. De navigatie op jouw website is complex

Ziet jouw website er wel professioneel uit? Kan een bezoeker eenvoudig de informatie vinden die hij zoekt? Een slechte user interface of navigatie beïnvloedt het gedrag van bezoekers op jouw website. Een website waar bezoekers slechts één pagina bezoeken scoort niet goed in Google. Als je het te moeilijk maakt voor bezoekers om te vinden wat ze nodig hebben, dan ervaart Google waarschijnlijk hetzelfde probleem. Een praktisch advies? Plaats alle inhoud minder dan drie klikken van de homepage en houd de indeling overzichtelijk en eenvoudig.

4. Er is een probleem met je backlinks

Backlinks zijn links van andere websites. Deze kunnen jouw website helpen of benadelen. Heb je genoeg links in vergelijking met je concurrenten? Zijn deze van relevante sites of sites die Google ziet als spam? In dat laatste geval beïnvloeden deze jouw zoekresultaat nadelig. Kwalitatief goede backlinks zorgen ervoor dat website gevonden worden via Google.

5. Jouw website bevat geen relevante informatie

Je wilt hoog scoren op bepaalde zoektermen? Staat het zoekwoord wel op jouw website en staat er voldoende relevante informatie bij? Of gaan mensen naar jouw website en klikken ze binnen een paar seconden weg omdat er voor hen geen relevante informatie staat?

Kijk door de ogen van jouw websitebezoekers en geef hen de beste antwoorden op hun Google-zoekopdrachten. Begrijp en ontdek wat ze nodig hebben en…geef het hen!

6. Jouw Google Bedrijfspagina is leeg en heeft geen reviews

Ben je op zoek naar klanten uit jouw omgeving? Komt jouw bedrijf voor op Google Maps?

Google wil zoekresultaten weergeven voor mensen op een bepaalde locatie. Het is dus belangrijk om Google precies te laten weten op welk gebied jouw bedrijf actief is.

Het volledig invullen van jouw Google Mijn Bedrijfspagina zal de beste manier zijn om je te helpen hoger te scoren op lokale zoektermen zoals ‘jouw dienstproduct en plaatsnaam’.

De Google-maps vermelding zelf kan al heel veel websitebezoekers opleveren. Om hoger te scoren moet je er ook voor zorgen dat je veel goede reviews krijgt van klanten.

7. Je hebt in het verleden een slechte SEO-aanbieder ingehuurd

Je bent niet de enige. Veel SEO-aanbieders zetten alleen automatiseringstrucjes in om hun werk te doen. Door deze trucs forceren ze dat websites gevonden worden via Google. Als gevolg hiervan komen de websites van hun klanten echt in de problemen en straft Google deze. Meestal moeten we in dit geval een beslissing nemen om opnieuw te beginnen op een nieuw domein of om alle links af te wijzen en te wachten tot Google de straf opheft.

8. Je hebt meerdere websites voor hetzelfde bedrijf

Vroeger deden bedrijven het best goed met meerdere sites die allemaal gericht waren op een andere locatie of service. Tegenwoordig ziet Google graag één website voor één bedrijf.

Maak dus gewoon een hele goede website en structureer deze op een slimme manier voor al jouw producten en diensten. Dan kun je die geweldige content ook allemaal op één plek plaatsen.

9. De inhoud van jouw website is gekopieerd

Kopieer niet klakkeloos de inhoud van een andere website of verschillende andere websites over naar jouw website. Let ook op de inhoud van jouw eigen website. Zorg ervoor dat je dezelfde inhoud niet op meerdere pagina’s van jouw website plaatst.

10. De ‘On-page SEO’ is niet geoptimaliseerd

Dit is een heel technisch verhaal, maar de structuur van de code op jouw pagina moet wel kloppen. Staan de volgende zaken goed ingesteld? Bijvoorbeeld: titels, metabeschrijvingen, afbeeldinglabels, H-tags…enzovoort.

11. Misschien komen er wel bezoekers op jouw website!

Er komen misschien wel bezoekers op jouw website, maar mensen nemen om vele redenen geen contact met je op. Stel jezelf deze vragen: Is de inhoud wel relevant voor de bezoekers? Geeft jouw website de indruk van een onbetrouwbaar bedrijf? Heb je slechte recensies? Is het moeilijk om jouw contactgegevens te vinden? Zijn jouw Unique Selling Points (USP’s) wel duidelijk? Zijn jouw prijzen te hoog? Of ben je juist te goedkoop?

Conclusie in jouw voordeel… gevonden worden via Google!

Er zijn veel redenen waarom er nauwelijks tot geen bezoekers op jouw website komen. Het is belangrijk om de oorzaak te kennen, anders besteed je veel tijd en geld aan het repareren van iets wat misschien niet kapot is. Vul het formulier hieronder in, dan ontvang je een gratis SEO-score van ons. Dan kun je zien je waar het mis gaat. Je kunt het vervolgens zelf oplossen of ons inhuren om dat voor je in orde te maken. Onze specialiteit in webdesign: websites maken die er prachtig uitzien, klanten aantrekken én zorgen voor een hoger resultaat. Of je kunt SEO of content marketing natuurlijk aan ons uitbesteden. Spijker & Co ondersteunt al veel organisaties op dit gebied. Meer informatie? Neem gerust contact met ons op.

We sturen je graag nog meer tips voor bijvoorbeeld het generen van meer leads en omzet, een hogere klanttevredenheid of voor het zorgen van een hogere betrokkenheid van medewerkers. Door deze SEO-score aan te vragen geef je hier toestemming voor en ontvang je deze automatisch. Wil je onze tips niet ontvangen dan kun je je eenvoudig uitschrijven.

Pasfoto_2022_paars

Wil je weten hoe jouw branding en marketing beter kan worden? In een online gesprek van 15 minuten beantwoord ik al je vragen.

Je kunt ook je vragen vooraf naar mij sturen op rene@spijkerenco.nl, zodat we onze tijd effectief kunnen insteken.