Een SEO-vriendelijke website levert nieuwe klanten op

Jouw website is het hart van jouw online marketing. Daarom moet je website worden gebouwd op een marketingfundament in plaats van op het feit dat de website er mooi uit moet zien. Een visueel aantrekkelijke website kan meer mensen aanspreken, maar je moet streven naar een geweldige website waar je nieuwe klanten mee kunt scoren. 

Deze blog helpt je bij het ontwikkelen van een SEO-vriendelijke marketingwebsite om je te helpen hoger te scoren in Google. Zoekmachineoptimalisatie (SEO) is precies wat nieuwe prospects naar je website brengt. Als iemand een Google-zoekopdracht uitvoert om een probleem op te lossen en jouw bedrijf kan het oplossen, dan wil je natuurlijk dat ze eerst naar jouw website kijken. Denk na over je eigen surfgedrag. Hoe vaak zie je de 2e, 3e of 4e pagina met zoekresultaten van Google? Als jouw site niet op de eerste pagina met resultaten staat, bekijken de meeste mensen jouw site niet.

Focus op de functie

Jouw website kan de mooiste ter wereld zijn, maar als jij niet focust op de marketingfunctie van de website, dan is al je werk voor niets. Wil je een succesvolle website hebben? Dan moet je beginnen met een solide SEO-framework. Die maakt de website beter vindbaar en sluit naadloos aan op jouw andere online marketingacties.

Dít maakt SEO belangrijk

Zoekmachineoptimalisatie (SEO) is precies wat nieuwe potentiële klanten naar jouw site brengt. Als iemand een Google-zoekopdracht uitvoert om zijn of haar ​​probleem op te lossen, en jouw bedrijf ís daartoe in staat, dan wil je natuurlijk dat ze jouw website als eerste bekijken. Denk aan jouw eigen gedrag tijdens het browsen: hoe vaak kijk je naar de zoekresultaten van de tweede, derde of vierde pagina op Google? Als jouw site niet op de eerste pagina met resultaten staat, bekijken de meeste mensen jouw site niet.

Begin met zoekwoordenonderzoek

Het is van cruciaal belang het ontwerpproces van de website te starten met een zoekwoordonderzoek. Doel? Een hogere positie in de zoekresultaten. Begin met het brainstormen over de zoektermen die jij zou intypen als jíj op zoek was naar een product of dienst die jouw bedrijf kan leveren. Dit kan én zou een lange lijst moeten zijn – schrijf alles op en bewerk het niet. Google Search Console kan je ook helpen de zoektermen te identificeren die gebruikers naar jouw website brengen.

Selecteer 12 tot 20 zoektermen

Maak vervolgens uit de lijst een selectie van 12 tot 20 zoektermen die leiden naar de basisproducten of diensten van jouw bedrijf. Let daarbij goed op de (koop)intentie die gebruikers hebben als zij die zoektermen gebruiken. Deze zoektermen zullen vanaf nu de basis zijn onder het ontwerp van jouw website.

Denk als een zoekmachine

De manier waarop een persoon jouw site bekijkt, is heel anders dan de manier waarop Google deze ziet. Je moet ervoor zorgen dat zoveel mogelijk van jouw inhoud in HTML-tekstformaat staat. Afbeeldingen, Flash-inhoud en Javascript worden vaak niet gezien door zoekmachines als deze websites crawlen. Als dus alle belangrijke informatie over wat jouw bedrijf doet op jouw pagina wordt weergegeven in afbeeldingen en meer, dan is het mogelijk dat Google deze direct overslaat.

Google Cache Checker: kijken zoals Google kijkt

Met de tool Google Cache Checker zie jij hoe jouw website eruitziet voor Google. Als jouw pagina’s grotendeels leeg zijn, weet je dat zoekmachines het grootste deel van jouw inhoud missen. Je moet vervolgens jouw site herstructureren zodat deze meer HTML-elementen bevat.

Denk goed na over jouw sitemap

Naast nadenken over de manier waarop een zoekmachine jouw site doorloopt, wil je er zeker van zijn dat je een structuur bouwt die logisch is voor zowel SEO als voor bezoekers.

Het maken van een sitemap is handig om na te denken over inhoud. Welke informatie wil je samen groeperen? Wat is het logische pad dat bezoekers zullen volgen bij het navigeren op jouw site? Hoe kun je het gemakkelijk maken voor gebruikers om van het ene relevante stuk informatie naar het andere te gaan? En hoe kun je jouw website zodanig structureren dat de customer journey wordt verrijkt en gebruikers worden aangemoedigd om contact met jou op te nemen of jouw product te kopen?

Van gebruikerservaring naar SEO-perspectief

Als je eenmaal hebt nagedacht over de gebruikerservaring van jouw website, is het tijd om na te denken over de structuur vanuit SEO-perspectief. Het maken van een website met een crawlbare linkstructuur is essentieel om ervoor te zorgen dat zoekmachines al jouw inhoud zien. Er is een aantal redenen waarom jouw links mogelijk niet kunnen worden gecrawld.

Maak waardevolle inhoud

De moeite die je hebt gedaan om een ​​website te maken die gemakkelijk te vinden, functioneel en aantrekkelijk is, zal waardeloos zijn als jouw website oninteressante inhoud bevat die niets toevoegt voor de bezoekers. Het doel van de inhoud op jouw website moet zijn om vertrouwen te wekken bij de bezoeker en jou te presenteren als een toonaangevende autoriteit op jouw vakgebied. Deze waardevolle inhoud zal je over de hele linie helpen.

Profiteer van meerdere voordelen

Wanneer je nieuwe, waardevolle inhoud blijft genereren, profiteer je van meerdere voordelen: jouw bestaande klanten worden teruggebracht naar jouw site voor meer informatie en je blijft in contact met die klanten. Ook is de kans groter dat ze opnieuw gebruik gaan maken van jouw producten of diensten en anderen doorverwijzen naar jou.

Plaats al jouw waardevolle informatie

Bovendien: wanneer jouw website is gevuld met waardevolle inhoud en je regelmatig meer toevoegt, genereer je een stroom aan informatie die je kunt inzetten om meer bezoekers naar jouw site te leiden. Je zou al je blogposts, webinars, casestudy’s, whitepapers en infographics op je website moeten plaatsen. Vervolgens kun je links naar al deze waardevolle inhoud op sociale media of via jouw nieuwsbrief delen.

Sta op een solide benadering van SEO

Een website, hoe goed die er ook uitziet, is niets zonder een solide benadering van SEO. Jouw website is het belangrijkste onderdeel van jouw online marketingstrategie. Het is daarom de moeite waard om tijd, energie en geld te investeren in het maken van een SEO-vriendelijke website.

Hulp nodig?

Het toepassen van SEO is erg belangrijk voor de vindbaarheid en dus het succes van jouw website. Wil je meer rendement halen uit jouw website en heb je daarbij hulp nodig? Spijker & Co kan ervoor zorgen dat jouw website op een prominente plaats bij de zoekresultaten van een zoekmachine komt te staan zodra een gebruiker een voor die webpagina relevante zoekterm gebruikt. Dit doen we bijvoorbeeld door jouw website te optimaliseren via SEO.

Spijker & Co ondersteunt jou veelzijdig

Spijker & Co kan je ook ondersteunen door content marketing werkzaamheden voor een deel of in z’n geheel van jou over te nemen. Wij zorgen voor de creatie en productie van waardevolle en relevante content, op maat gemaakt voor jouw doelgroep. Dat begint met de basis: het schrijven van tekst en het maken van foto’s, video’s of illustraties bijvoorbeeld. Alle content vervaardigen wij aan de hand van de beschreven strategie. Bedoeld om zoveel mogelijk resultaat te behalen. Op een wijze waarbij de content eenvoudig op maat is te verspreiden via alle kanalen. De kwaliteit van content is zeer belangrijk om resultaat te halen uit content marketing en vereist een professionele en strategische aanpak.

Pasfoto_2022_paars

Wil je weten hoe jouw branding en marketing beter kan worden? In een online gesprek van 15 minuten beantwoord ik al je vragen.

Je kunt ook je vragen vooraf naar mij sturen op rene@spijkerenco.nl, zodat we onze tijd effectief kunnen insteken.